Dwójka

Silna reprezentacja polskich dramaturgów. Konkurs na słuchowisko rozstrzygnięty!

09.12.2013 09:00
– Poziom tekstów był niezwykle wysoki – podkreślał Maciej Wojtyszko, omawiając sztuki biorące udział w konkursie na słuchowisko Programu 2 Polskiego Radia i Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Silna reprezentacja polskich dramaturgów. Konkurs na słuchowisko rozstrzygnięty
Foto: Alan Cleaver/flickr cc 2.0
Posłuchaj
07'45 Paweł Łysak o konkursie na słuchowisko (Poranek Dwójki)
15'49 Maciej Wojtyszko o konkursowych słuchowiskach (Wybieram Dwójkę)
więcej

Zakończony w niedzielę, 8 grudnia, konkurs został rozpisany w lipcu br. z okazji przypadających w tym roku 85. rocznicy nadania pierwszego oryginalnego słuchowiska polskiego oraz 95-lecia powstania Stowarzyszenia Autorów ZAIKS. Przed autorami postawiono zadanie napisania słuchowisk o szeroko pojętej tematyce współczesnej, ale także odwołujących się do wydarzeń historycznych lub inspirowanych faktami i dokumentami. Jurorzy zwycięskie teksty wyłonili spośród 37 konkursowych prac nadesłanych przez zaproszonych do konkursu autorów. Teksty oceniali: Paweł Łysak (przewodniczący jury), Małgorzata Semil, Zofia Sieradzka, Ewa Stocka-Kalinowska oraz Maciej Wojtyszko.

Zdobywcą I nagrody został Władysław Zawistowski, autor słuchowiska "Bitwa nad jeziorem Smęt. Rekonstrukcja”. II nagroda, przyznana ex aequo, powędrowała do Moniki Milewskiej, autorki tekstu "Podróż na księżyc”, oraz Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, która do konkursu zgłosiła "Twój liść nazywa się Europa, ale to za mało, żeby żyć”. Laureatami III nagrody zostali, również ex aequo, Liliana Bardijewska, autorka słuchowiska "Za drzwiami”, oraz Cezary Harasimowicz, autor tekstu "Czasami Pan przechodzi obok”. Nagrodę specjalną ZAIKS-u jury przyznało za tekst wyróżniający się nowatorstwem formy i treści oraz stanowiący interesujący materiał realizacyjny - jej laureatem jest Marek Kochan, autor słuchowiska "Reduty”. Ponadto jury zarekomendowało 9 tekstów do realizacji antenowej.

- Takie konkursy, i w ogóle tear radiowy, są bardzo ważne dla rozwoju polskiej dramaturgii - podkreślił w "Poranku Dwójki" Paweł Łysak, przewodniczący jury, a na co dzień reżyser i dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. - Uwiadomiłem to sobie już w latach 90., będąc na stażu w BBC. Szef tamtejszego teatru radiowego powiedział mi wtedy: "Wszyscy liczący się dramaturdzy zaczynali tworzyć u nas. Co kwartał przez BBC Drama przechodzi 100 młodych autorów i dzięki temu brytyjska dramaturgia żyje".

mm

Zobacz więcej na temat: konkurs radio słuchowisko
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Radio za zależną kurtyną, czyli słuchowisko i podróż do lat powojennych

21.10.2013 12:54
Radio Kraków zakończyło prace nad słuchowiskiem "Radio za żelazną kurtyną" na podstawie najnowszej książki laureatki nagrody Pulitzera Anne Applebaum.
Anne Applebaum
Anne ApplebaumFoto: Sławek/Wikimedia Commons

Premiera z udziałem autorki odbędzie się w piątek w Studiu im. Romany Bobrowskiej w Krakowie i jest też jednym z punktów programu Festiwalu Conrada. Ciekawi wydarzenia będą mogli usłyszeć premierę transmitowaną w radiu.

Anna Słońska-Zemła z działu marketingu Radia Kraków poinformowała, że w słuchowisku "Radio za żelazną kurtyną" odbiorca przeniesie się w lata powojenne. "Na przykładzie trzech państw bloku wschodniego - Polski, Węgier i Niemiec - autorka pokazuje najważniejsze w tym czasie medium, czyli radio, jako istotne narzędzie komunistycznej propagandy. Witane po wojnie w Polsce jako oznaka odrodzenia kraju, szybko zostało zdominowane przez służbę bezpieczeństwa. Nowe radio, które powróciło, miało odegrać kolosalną rolę propagandową. Przede wszystkim miało być bronią i orężem nowego systemu" - opisała Słońska-Zemła.

Słuchowisko powstało na podstawie rozdziału "Radio" z książki. Adaptacją i reżysrią zajęła się autorka radiowych słuchowisk Ewa Ziembla, a młody dramaturg Mateusz Pakuła scenariuszem. Jak powiedział, przygotowanie tekstu było zadaniem "karkołomnym". "Najtrudniejsza sprawą było to, żeby nie rezygnować z tekstu, żeby nie pisać na jego bazie czegoś nowego. Chciałem zostawić słowa Applebaum, ale grać montażem, by tekst był żywy, emocjonalny i ciekawy" - powiedział dramaturg.

W utworze nie ma wiodących ról, indywidualnych aktorskich kreacji i wyrazistych postaci. Są zdania, które często się nie kończą, przechodzą w kolejne kwestie, a te w chóralne partie. Publiczność usłyszy głosy Ewy Kaim, Małgorzaty Zawadzkiej, Juliusza Chrząstowskiego i Wiktora Logi-Skarczewskiego oraz Zuzanny i Jorgosa Skoliasów.
"Jestem przekonany, że tak jak poprzednie nasze realizacje, także słuchowisko +Radio za żelazną kurtyną+ będzie ważnym wydarzeniem artystycznym" - skomentował prezes krakowskiego radia Marcin Pulit.

Anne Applebaum rozpoczęła swoją karierę dziennikarską w 1988 roku, jako korenspodentka w "The Economist". Oprócz tego publikowała również m. in. w "The Spectator", "Evening Standard", "The Washington Post". Za swoją pierwszą książkę "Między Wschodem a Zachodem" dostała nagrodę im. Adolpha Bentincka, a za wydaną w 2003 książkę Gułag otrzymała Nagrodę Pulitzera. W tym roku uzyskała obywatelstwo polskie. Jest żoną ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego.

Conrad Festival jest wydarzeniem uświetniającym literaturę polską. Jest organizowany co roku w Krakowie. Organizatorom zależy na stworzeniu wielobarwnej mozaiki artystycznej, która będzie mogła zilustrować bogactwo światowej literatury, przybliżając polskiemu czytelnikowi mało znane dotąd obszary myśli i wrażliwości. Ideą przewodnią jest stworzenie imprezy o największym możliwym zasięgu i szeroko rozpoznawalnej na świecie.