Stabat Mater – rozważania o rodzicielskiej tragedii

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2012 15:22
W 1876 roku, pod wpływem śmierci córki, Antonín Dvořák powrócił do szkiców "Stabat Mater", nadając tej sekwencji, mówiącej o bólu Matki po stracie Syna, bardzo osobisty wyraz.
Michał Anioł: Pieta
Michał Anioł: PietaFoto: Wikimedia Commons/Stanislav Tryakov, lic. CC

Dzieło było ukończone, ale nie zinstrumentowane – pracę nad tym, zajęty rozmaitymi obowiązkami kompozytor odłożył do maja 1877. Wtedy raz jeszcze tragedia dotknęła rodzinę Dvořáków: w ciągu trzech tygodni stracili oboje pozostałych dzieci. Praca nad Stabat Mater stała się rodzajem autoterapii dla kompozytora, który ukończył ostatecznie utwór w listopadzie.

Utwór jest – wraz z Serenadą E-dur i Koncertem skrzypcowym – uwieńczeniem wczesnego etapu twórczości Antonína Dvořáka.

Zaprasza Adam Suprynowicz

Program

Antonín Dvořák Stabat Mater op. 58

Wyk. Gillian Webster – sopran, Renata Pokupić – mezzosopran, Edgaras Montvidas – tenor, David Wilson-Johnson – bas-baryton, Chór Filharmonii Wrocławskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Paul McCreesh – dyrygent

(Wrocław, 9.09.2012)

1 listopada (czwartek), godz. 19.30

Czytaj także

Koncert fortepianowy bez partii solowej

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2012 17:00
Antonin Dvořàk skomponował trzy koncerty: piękny skrzypcowy, wspaniały wiolonczelowy oraz interesujący fortepianowy. Atrakcyjny dla słuchacza, jest raczej symfonią z fortepianem, niż okazją do wirtuozowskich popisów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Płyty najlepsze

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2012 20:14
Paul McCreesh, Barbara Zakrzewska, Barry Douglas czy Hardy Rittner to tylko niektórzy z wykonawców, których usłyszymy w najbliższej "Płytomanii".
rozwiń zwiń