Oto najgorsze polskie filmy zeszłego roku

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2025 07:45
Ogłoszono nominacje do 14. edycji antynagród filmowych. Węże trafią do produkcji, które miały premierę w 2024 roku.
Quo Vadis. Miecza Miłości
"Quo Vadis. Miecza Miłości"Foto: Kadr z filmu

Popkulturowa Akademia Wszystkiego ogłosiła nominacje do Węży. Wśród wyróżnionych filmów znalazły się m.in. "Quo Vadis" i "Akademia pana Kleksa". Aktorskie antynagrody mogą natomiast otrzymać Tomasz Kot, Magdalena Cielecka i Joanna Koroniewska. O tym, kto zostanie w tym roku "uhonorowany", dowiemy się podczas finałowej gali, która odbędzie się w ramach Festiwalu Fantastyki Copernicon w Toruniu w drugiej połowie września.

Węże to antynagroda przyznawana od 2012 roku najgorszym polskim filmom i twórcom. Jej laureatami były już m.in. takie produkcje jak "Kac Wawa", "Bitwa Warszawska 1920", "Obce ciało", "Smoleńsk" czy "Botoks". Nagroda została wymyślona przez krytyków filmowych Kamila Śmiałkowskiego, Krzysztofa Spóra i Konrada Wągrowskiego.

Rok 2024 był rokiem, w którym ambicja nie zawsze szła w parze z talentem. Z dumą obserwujemy, jak spora część polskich filmowców zdołali stworzyć produkcje, które wzbudzają skrajne emocje, od zażenowania po… zażenowanie. Szczególnie imponujące są tu osiągnięcia twórców "Akademii pana Kleksa", która zgarnęła aż 10 nominacji za to, że udało jej się zmarnować praktycznie wszystko, oraz "Quo Vadis", który z 13 nominacjami podjął tytaniczną próbę obrzydzenia Noblowskiej prozy. Na rozszerzonym podium mamy również "Dziewczynę influencera" oraz "Wieczór kawalerski" z 7 nominacjami - tak rok 2024 w polskim kinie podsumowują organizatorzy.

Lista nominacji do Węży:

Wielki Wąż

  • "Akademia pana Kleksa" (reż. Maciej Kawulski) - za zmarnowanie. Praktycznie wszystkiego – oczekiwań widzów, świetnej postaci, wybitnych aktorów, potencjału, który pewnie nie powtórzy się w polskich kinie przez lata.
  • "Budda, Dzieciak ‘98" (reż. Krystian Kuczkowski, Budda) - za niemal półtorej godziny robienia sobie dobrze, mało subtelnie opakowanego jako wyrób dokumentalnopodobny.
  • "Dziewczyna influencera" (reż. Szymon Gonera) - za uroczy nikomu niepotrzebny dowód, że można stworzyć opowieść o influencerowaniu równie pustą, nudną i mało wiarygodną jak samo influencerowanie.
  • "Jak ukradłem 100 milionów" (reż. Michał Węgrzyn) - za mimowolne wsparcie dla słabych polskich kabaretów. Po seansie tego filmu nagle stają się przezabawne, błyskotliwe i godne wielkich oklasków.
  • "Quo Vadis" (reż. Anira Wojan, Sukankan Roy) - za absolutnie profesjonalną próbę obrzydzenia całemu światu polskiej powieści nagrodzonej literackim Noblem.
  • "Wieczór kawalerski" (reż. Szymon Gonera) - za przypomnienie, że "Kac Wawa" niczego polskich filmowców nie nauczyła.

Najgorsza reżyseria

  • Maciej Barczewski - "Supersiostry"
  • Szymon Gonera - "Wieczór kawalerski"
  • Maciej Kawulski - "Akademia pana Kleksa"
  • Krystian Kuczkowski, Budda - "Budda. Dzieciak '98"
  • Anira Wojan, Sukankan Roy - "Quo Vadis"

Najgorszy scenariusz

  • Maciej Barczewski, Krzysztof Gureczny - "Supersiostry"
  • Szymon Gonera - "Dziewczyna influencera"
  • Szymon Gonera - "Wieczór kawalerski"
  • Krystian Kuczkowski, Budda - "Budda. Dzieciak '98"
  • Justyna Łuczaj - "Koński ogon"
  • Kacper Szymański - "Jak ukradłem 100 milionów"
  • Anira Wojan - "Quo Vadis"

Najgorsza rola męska

  • Mateusz Banasiuk - "Wieczór kawalerski"
  • Budda - "Budda. Dzieciak '98"
  • Antoni Królikowski - "Jak ukradłem 100 milionów"
  • Sobota - "Quo Vadis"
  • Sebastian Stankiewicz - "Akademia pana Kleksa"

Najgorsza rola żeńska

  • Karolina Bruchnicka - "Supersiostry"
  • Magdalena Cielecka - "Drużyna A(A)"
  • Olga Kalicka - "Dziewczyna influencera"
  • Joanna Koroniewska - "Dziewczyna influencera"
  • Joanna Opozda - "Wieczór kawalerski"
  • Dorota Stalińska - "Baby boom czyli Kogel Mogel 5"

Najgorszy duet

  • Tomasz Kot & Sebastian Stankiewicz - "Akademia pana Kleksa"
  • Karina Rezner & Olga Kalicka - "Dziewczyna influencera"
  • Sobota & byk - "Quo Vadis"
  • Katarzyna Gałązka & Karolina Bruchnicka - "Supersiostry"
  • Mateusz Banasiuk & Joanna Opozda - "Wieczór kawalerski"

Występ poniżej talentu

  • Cała obsada - "Drużyna A(A)"
  • Tomasz Kot - "Akademia pana Kleksa"
  • Wojciech Malajkat - "Sami swoi. Początek"
  • Eryk Lubos - "Diabeł"
  • Dawid Ogrodnik - "Piep*zyć Mickiewicza"
  • Michał Żebrowski - "Jak ukradłem 100 milionów"

Najgorszy sequel, prequel lub remake

  • "Akademia pana Kleksa" (reż. Maciej Kawulski)
  • "Baby boom czyli Kogel Mogel 5" (reż. Anna Wieczur)
  • "Fuks 2" (reż. Maciej Dutkiewicz)
  • "Quo Vadis" (reż. Anira Wojan, Sukankan Roy)
  • "Sami swoi. Początek" (reż. Artur Żmijewski)
  • "U Pana Boga w Królowym Moście" (reż. Jacek Bromski)

Najbardziej żenująca scena

  • Wszystkie żarty o kupie Ptaka Mateusza - "Akademia pana Kleksa"
  • Influencer mówiący, że nie wolno być opiniotwórczym - "Budda. Dzieciak ‘98"
  • Rapujący polonista - "Piep*zyć Mickiewicza"
  • Rap na chmurce - "Quo Vadis"
  • Granat rozwala sławojkę i obsmarowuje łajnem stojących - "Sami swoi. Początek"

Efekt specjalnej troski

  • Bajkowy świat wyglądający jak z horroru - "Akademia pana Kleksa"
  • "Polski" Nowy Jork z InPostem w tle - "Akademia pana Kleksa"
  • Cenzura - "Dziewczyna influencera"
  • Całokształt - "Quo Vadis"
  • Moce Leny - "Supersiostry"

Najgorszy plakat

  • "Dziewczyna influencera" (dystr. Kino Świat)
  • "Jak ukradłem 100 milionów" (dystr. Forum Film Poland)
  • "Powołany 2" (dystr. Rafael Film)
  • "Quo Vadis" (dystr. Rafael Film)
  • "Wieczór kawalerski" (dystr. Monolith Films)

Najgorsze (najbardziej absurdalne) tłumaczenie tytułu zagranicznego

  • "Dwie minuty do piekła" - org. "Baghead" (dystr. Kino Świat)
  • "Kod zła" - org. "Longlegs" (dystr. Kino Świat)
  • "Obsesja" - org. "May December" (dystr. M2 Films)
  • "Pożeracz strachu" - org. "Canceled" (dystr. Velvet Spoon)

Najgorszy teledysk

  • Całkiem Nowa Bajka (Akademia pana Kleksa) - KLEKS/IGO/Kaśka Sochacka/Mrozu/Artur Rojek/Brodka/Ralph Kaminski/Bedoes2115/Sokół
  • Do miłości (QUO VADIS) - Sobota
  • Kochana (QUO VADIS) - The Dziemians
  • Moc nieba (QUO VADIS) - Darek Malejonek
  • Miecz Miłości (QUO VADIS) - Tomasz Szczepanik


mo