Blaski i cienie dorastania w Korei Południowej, migracyjne wybory ludzi pragnących odmienić swoje życie, powrót do neonowych lat 80., gdy Japonia żyła przyszłością i śniła o technologicznej potędze, futurystyczne fantazje chińskich filmowców, a nawet skaczące wampiry i wąż uwodzący wdziękiem Maggie Cheung… Już 12 listopada rusza 19. edycja festiwalu Pięciu Smaków. Właśnie ogłoszono jego program. Do Warszawy w tym roku przyjadą m. in.: Adam Wong (reżyser "Tak mówimy"), Namkoong Sun (reżyserka "Czas się ogarnąć"), Shin Chul (producent "My Sassy Girl" i dyrektor Bucheon International Fantastic Film Festival), Mahde Hasan (reżyser "Miasta z piasku"), Park Ri-woong (reżyser "Krainy spokojnego poranka") i ekipa filmu "Srebrzysty owoc".
Program podzielono na osiem sekcji:
Złożona z 11 filmów sekcja konkursowa festiwalu, pulsometr współczesnego kina azjatyckiego. Wybór ten prezentuje dzieła nowych twórców i twórczyń, których talent i wrażliwość nie pozostawiają wątpliwości, że są oni przyszłością kinematografii, w obrębie których tworzą. Zwycięzcę 19. Pięciu Smaków wybierze People's Jury, złożone z pasjonatów kina azjatyckiego, którzy przyjadą do Warszawy z całej Europy.
Propozycje mainstreamowe, wśród których można znaleźć zarówno wybuchowe filmy akcji, jak i przejmujące melodramaty utrzymane w klasycznym stylu. To filmy, które wprowadzają do programu festiwalu zabawę i czystą przyjemność, a także pokazują, co ogląda się w azjatyckich kinach.
Starannie wyselekcjonowany program sekcji przenosi do wyjątkowej dla Japończyków dekady. Znajdują się tu odrestaurowane dzieła kultowych w obrębie kina autorskiego i niezależnego mistrzów: Shinji Sōmaia, Yoshimitsu Mority, Makoto Tezuki, Mamoru Oshiiego czy Nobuhiko Ōbayashiego.
Szeroka, różnorodna panorama doświadczeń mieszkających w Korei Południowej młodych ludzi. Historie zarówno z lat 80., gdy mierzyli się oni z opresyjną rzeczywistością polityczną, jak i współczesne, gdy globalny wizerunek kraju zupełnie nie przystaje do duszących społeczno-finansowych realiów.
Psychodeliczny trip, w którym Japonia i Chiny staną naprzeciw siebie w symbolicznym pojedynku. To starcie dwóch gigantów, pokazujących odmienne strategie gatunkowe – od dystopijnych eksperymentów chińskiego kina, po japońskie gry z czasem i postmodernistyczne fantazje.
Filmowa podróż skupiona na doświadczeniu przemieszczania się – dobrowolnego i wymuszonego, indywidualnego i zbiorowego. Migracje wpływają na kształt współczesnych społeczeństw Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wpisując w nie wielokulturowość i bogactwo tożsamości, ale też różnego rodzaju napięcia.
W tym roku stawiamy na klasykę z Hongkongu, w dużej części w Polsce nieznaną, którą widzowie będą mogli obejrzeć z pięknie odnowionych w 4K kopii.
Online’owy powrót pięciosmakowych filmów z poprzednich edycji.
mo, mat. prasowe