X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Section00

Big Data

– kształtowanie mediów publicznych i promocja muzyki

2. Europejskie Forum Radiowe we Wrocławiu

Rola technologii Big Data w docieraniu do nowych odbiorców była tematem konferencji organizowanej przez Polskie Radio we Wrocławiu. Europejskie Forum Radiowe odbyło się pod hasłem "Big Data - kształtowanie mediów publicznych i promocja muzyki"

Wydarzenie organizowane przez Polskie Radio zgromadziło ekspertów i przedstawicieli publicznych nadawców z całego kontynentu.

W wystąpieniu otwierającym konferencję członek Zarządu Polskiego Radia Mariusz Staniszewski podkreślił, że radio rozwija swoją obecność w Internecie, w tym - przede wszystkim - w mediach społecznościowych. Jak mówił, potrzebne są również narzędzia do analizy nowej przestrzeni internetowej. 

Mariusz Staniszewski zwrócił uwagę, że nowe pola dystrybucji informacji wymagają zaangażowania. Bez niego - jego zdaniem - Polskie Radio skazane byłoby na utratę rynkowej pozycji. Mariusz Staniszewski podkreślił, że radio nie może być postrzegane jako medium nadające wyłącznie w eterze. - Kurs w stronę budowania mediów hybrydowych zmusił nas już teraz do korzystania z nowych narzędzi docierania do słuchaczy. Niewątpliwie takimi narzędziami są media społecznościowe, o ich szybko rosnącej pozycji w dystrybucji informacji nikogo nie trzeba przekonywać. Pokazują to wszystkie badania - zauważył członek Zarządu Polskiego Radia. 

Mariusz Staniszewski zaznaczył, że era tradycyjnych modeli mediów elektronicznych nie zaspokaja potrzeb odbiorców. Dlatego - jak wyjaśnił - w Polskim Radiu od podstaw stworzono wyspecjalizowane redakcje mediów społecznościowych, dzięki którym podstawowe dane o użytkownikach spływają w czasie rzeczywistym. 

Kluczowa rola mediów społecznościowych

Mariusz Staniszewski ocenił, że wykorzystanie i przetwarzanie masowych danych może nieść korzyści dla Polskiego Radia, ale i dla słuchaczy. - A dzieje się to między innymi dzięki interakcji. Dzisiejszy odbiorca to odbiorca interaktywny, który staje się również podmiotem wymiany informacji, który kształtuje medium, z którym wchodzi w relację. My dzięki tej relacji czerpiemy o naszym odbiorcy wiedzę. I to się dzieje właśnie teraz. W ciągu kilku miesięcy uzyskaliśmy bardzo dużo informacji o demografii naszych odbiorców, o ich upodobaniach, o sile marki, o jej witalności czy witalności poszczególnych anten - tłumaczył Mariusz Staniszewski. 

Polskie Radio ma również anteny nadające wyłącznie w Internecie. Jak wyjaśniał Mariusz Staniszewski, dla rozwoju tych programów kluczowe jest wykorzystanie mediów społecznościowych. 

- To dzięki nim możemy poznać profil odbiorcy, docierać do niego z dokładnie spersonalizowaną ofertą, w przypadku odbiorcy internetowego zdajemy sobie sprawę, że sam dźwięk jest niewystarczający. Co więcej, nawet dodanie obrazu może nie wystarczyć do zatrzymania odbiorcy. Najważniejsza jest interaktywność, wymiana informacji w dwie strony, w takich warunkach funkcjonowanie wszystkich naszych anten zależało będzie od tego, jak nauczymy się funkcjonować w przestrzeni internetowej - podkreślił członek Zarządu Polskiego Radia. 

Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia Zbigniew Hajłasz przypomniał, że kiedyś cztery ogólnokrajowe kanały radiowe na falach UKF wystarczyły, by docierać z przekazem do niemal każdego mieszkańca Polski. To już przeszłość - mówił Zbigniew Hajłasz - wskazując na nowe platformy komunikacji nadawcy z odbiorcą: pasma internetowe, cyfrowy sygnał DAB +, portale internetowe, media społecznościowe. 

Dane o użytkownikach internetu w służbie mediów publicznych

Dane o tym, czego użytkownicy szukają w internecie, zbierają przede wszystkim sieciowi giganci tacy jak Google, Facebook czy Amazon. Spośród mediów publicznych w Europie jedynie BBC korzysta z Big Data. Wiceszef radia BBC Graham Ellis mówił we Wrocławiu, że stacja zbiera dane od wszystkich tych, którzy słuchają audycji w internecie.

- W ostatnim roku wprowadziliśmy logowanie dla tych, którzy chcą odsłuchać audycji. To był dla nas wielki krok jako dla publicznego nadawcy. Zobaczyliśmy, że w ten sposób możemy zaoferować lepsze i bardziej spersonalizowane usługi. Najpierw wprowadziliśmy dobrowolne logowanie, podkreślając zalety tego rozwiązania. Od lipca tego roku logowanie jest dla części naszego serwisu obowiązkowe - mówił Graham Ellis. Również Polskie Radio zastanawia się nad umiejętnym wykorzystaniem danych gromadzonych w internecie dla poprawy jakości programu

Równocześnie prawnik z Europejskiej Unii Nadawców, zrzeszającej media publiczne w Europie, Jenny Weinand podkreślała, że gromadzone przez nadawców dane muszą być dostępne dla użytkowników oraz bezpieczne. - Trzeba brać pod uwagę wiele czynników. Chodzi o przejrzystość, o to dlaczego zbieramy te dane. Użytkownicy muszą mieć zagwarantowane swoje prawa, muszą mieć dostęp do tych danych, móc je modyfikować czy kasować - dodaje prawniczka z EBU.

Big Data - korzyści i zagrożenia

Europejskie Forum Radiowe, organizowane przez Polskie Radio, poświęcone jest zagadnieniu Big Data, czyli metody zbierania i wykorzystywania danych dotyczących dużych grup ludności. Konferencja odbywa się we wrocławskim Narodowym Forum Muzyki. To jedna z pierwszych sal koncertowych stosujących strategie Big Data w celu dotarcia do publiczności i zainteresowania odbiorców muzyką klasyczną. 

Celem konferencji, organizowanej we współpracy z Narodowym Forum Muzyki, jest dyskusja o korzyściach i zagrożeniach dla Big Data - metody legalnego gromadzenia informacji z różnych źródeł, a następnie ich analizowania i wykorzystywania do własnych celów oraz stworzenie platformy do wymiany opinii, doświadczeń i najlepszych praktyk wśród ekspertów zainteresowanych tą technologią.

Obok przedstawicieli polskich nadawców publicznych wśród uczestników wydarzenia znajdują się m.in. Zastępca Dyrektora Radia BBC - Graham Ellis, Dyrektor cyfryzacji Radia France - Laurent Frisch, Dr Jenny Weinand - Radca Prawny Europejskiej Unii Nadawców(EBU), a także czołowi polscy eksperci i specjaliści z dziedziny technologii Big Data, Michał Sadowski i Edward Mężyk. Gospodarzem 2. Europejskiego Forum Radiowego będzie Prezes Zarządu Polskiego Radia S.A. - Jacek Sobala.

Więcej szczegółów dotyczących 2. Europejskiego Forum Radiowego można znaleźć na stronie www.bigdata.polskieradio.pl.

mr/koz/dad

Big DataStrona główna (PL)