X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

W Cento wszystko nazywa się Guercino

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2013 17:30
– Od optyka poprzez kawiarnie do pomnika w głównym punkcie miasta, wszystko związane jest z postacią Guercino – mówiła w "Notatniku Dwójki" Joanna Kilian, kustosz zbiorów malarstwa włoskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Audio
  • Dzieła Guercina w Muzeum Narodowym w Warszawie (Notatnik Dwójki)
Guercino - Autoportret
Guercino - Autoportret Foto: Wikiopedia/Public Domain

Guercino to jeden z najwybitniejszych malarzy włoskiego baroku. Po niedawnym trzęsieniu ziemi we włoskim Cento jego dzieła znalazły schronienie w Polsce, gdzie są pokazywane na wystawie "Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich". – 29 maja trzęsienie było tak silne, że zaczęły sypać się sufity. Potem zdecydowaliśmy o ewakuacji wszystkich obrazów do bezpiecznego magazynu w Bolonii. Cały czas zdawaliśmy sobie sprawę, że miejsce obrazów nie jest w magazynach, ale powinny być one oglądane przez publiczność. Dlatego wysłaliśmy w świat prośbę o pomoc. A pomoc dla historyka sztuki to pokazywanie dzieł – mówił Fausto Gozzi dyrektor Pinacoteca Civica di Cento.

Guercino (właściwie Giovanni Francesco Barbieri) żył w latach 1591-1666. – Guercino jest ucieleśnieniem baroku. W retoryce tamtych czasów powstawały traktaty przeznaczone dla mówców, ale też aktorów. Retoryka mówiła o trzech warunkach: uczyć, dawać przyjemność oczom i wzruszać. Sztuka baroku, a sztuka Guercina w szczególności, realizuje te trzy postulaty – mówiła Joanna Kilian.

Fausto Gozzi opowiedział, że, jak podróżujący do Włoch Goethe napisał w swoich dziennikach, Guercino jest w Cento na ustach wszystkich – od małych dzieci po starców. I tak jest do dzisiaj. – Teraz mamy kolejkę muzeów z całego świata występujących o obrazy Guercina, ale naszym głównym celem jest odbudowa Pinacoteci, żeby obrazy wróciły do domu – opowiadał w "Notatniku Dwójki" Fausto Gozzi.

Wystawę można zwiedzać do 2 lutego 2014 w Muzeum Narodowym w Warszawie. Towarzyszyć jej będzie bogaty program z barokowymi grami, warsztatami dla rodzin, wykładami i oprowadzaniem kuratorskim. Stołeczne Muzeum Narodowe wspólnie z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie przygotowało cykl koncertów z muzyką barokową.

Rozmowę z Joanną Kilian i Fausto Gozzim prowadziła Aleksandra Łapkiewicz.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak