X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Ars moriendi". Druga płyta zespołu Bastarda

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2019 12:46
Po niespełna dwóch latach od debiutu zespół Bastarda zrealizował nagranie drugiego albumu "Ars moriendi" (Lado ABC 2019) w całości poświęconemu tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej.
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: materiały prasowe

BASTARDA to zespół powołany do życia przez klarnecistę Pawła Szamburskiego oraz wybitnych instrumentalistów - Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje utworom głęboki, medytacyjny charakter tworząc zarazem mocną
podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji średniowiecznych tematów, pieśni chorałowych, motetów, litanii.

Na debiutackiej płycie "Promitat eterno" (Lado ABC 2017) Bastarda podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 - ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Napisał on kilkadziesiąt utworów religijnych i świeckich 2-, 3-, 4- i 5-głosowych. Większość kompozycji to kilkutekstowe motety łacińskie, podpisywane charakterystycznym akrostychem - Petrus. Muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli niezwykle oryginalny głos w interpretacji muzyki Piotra z Grudziądza.

Po niespełna dwóch latach zespół Bastarda zrealizował nagranie drugiego albumu "Ars moriendi" (Lado ABC 2019) w całości poświęconemu tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej. Opieka merytoryczna oraz dobór repertuaru przygotowane zostały przez wybitnego muzykologa Antonio Chemottiego.
"Muzyka w czasie smutku jest jak przypowieść w niestosownej chwili”. Tak głosi Pismo Święte (Mądrość Syracha 22:6), sugerując, że w obliczu śmierci pogrążamy się w milczeniu. Pomimo tej biblijnej przestrogi, muzyka towarzyszyła stale odchodzeniu średniowiecznych i wczesno nowożytnych chrześcijan, począwszy od chwili umierania, a skończywszy na ostatnich obrzędach nad grobem. Śpiewy chorałowe, psalmy pokutne, litanie, motety przeplatały się podczas całego rytuału w
głęboko symboliczny sposób.

Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński oraz Michał Górczyński przeistaczają ten dawny muzyczny rytuał: kilkusetletnie śpiewy chorałowe rozbijają się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. To, co pozostało, to współczesna medytacja nad śmiercią. Ars moriendi według Bastardy jest podróżą przez paradoksalne emocje istoty ludzkiej, zawieszonej
gdzieś między rozpaczą i nadzieją.

Po nabożeństwie, ci którzy pozostali, zadają sobie pytanie: "Któż uczyni oczy nasze fontanną łez?" (Quis dabit oculis nostris fontem lacrimarum), wspominając swoją stratę. Żałoba oznacza koniec, lecz interpretacje Bastardy wskazują również na nowy początek pokoju i ostatecznie, ciszy."

materiały prasowe

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak