"Exodus"/"Bieguni-Harnasie" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2021 12:04
Muzyka, poszukiwanie swojego miejsca w świecie oraz odpowiedzi na nurtujące nas pytanie: dokąd zmierzamy - oto motywy łączące obie części nowego dyptyku Polskiego Baletu Narodowego "Exodus/Bieguni-Harnasie" w choreografiach Anny Hop i Izadory Weiss.
Plakat wydarzenia
Plakat wydarzeniaFoto: materiały promocyjne

Taniec jest jak życie, istnieje, gdy przez niego przemykasz, a kiedy to się skończy, jest skończone.

Jerome Robbins

"Exodus" Anny Hop to teatr tańca, gdzie muzyka Wojciecha Kilara, a szczególnie utwór "Exodus" (1981) nadaje kształt wizji artystycznej reżyserki. Artystka już wcześniej sięgnęła do twórczości tego znakomitego kompozytora w projekcie Moving To…- Poznanie przez taniec.

Choreografka podjęła się bardzo trudnego tematu do interpretacji - przemijania. Od lat popełniamy te same błędy, nie wyciągając wniosków z doświadczeń poprzednich pokoleń, a konsekwencje źle podjętych teraz decyzji mają wpływ na przyszłość innych. Czy możemy choć na chwilę zatrzymać się i poddać refleksji w pędzącym tłumie? Czy ludzkość ma szansę wyrwać się ze schematu powtarzania tych samych autodestrukcyjnych błędów? Te pytania stanowią podstawę całego projektu.

Artystka w swojej pracy odwołuje się do twórczości Krzysztofa Kieślowskiego (Dekalog) oraz do crush-artowych prac Bogusława Lustyka.

W centrum uwagi spektaklu jest zbiorowość. Artystka angażuje kilkudziesięciu tancerzy, Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Przyroda stanowi inspirację w warstwie ruchowej, a szczególnie owady i ptaki, które tworzą skupiska w walce o przetrwanie. Miasto i mrowisko, planeta i atom mają ze sobą wiele wspólnego. Bez względu na skalę, ruch tych materii, choć tak różnorodny, jest spójny i organiczny. W zbiorowości jest ogromna siła, którą odczuwam w muzyce Wojciecha Kilara. To ona zainspirowała mnie do stworzenia Exodusu –  mówi Anna Hop.

Część pierwsza, oparta na muzyce Exodusu Kilara, nosi tytuł Księga wyjścia i eksponuje motyw wędrówki, poszukiwania miejsca, ale również siłę zbiorowości.

Część druga – Księga powtórzonego prawa czerpie z II Koncertu fortepianowego Kilara (części Largo funebre i Larghetto riflessivo). Artystka skupia się na poszczególnych jednostkach i przygląda się jak przez lupę słabościom ludzkiej natury sprawiającym, że nasz gatunek sam siebie unieszczęśliwia.

Część trzecia (Księga upadku) z muzyką Bogurodzicy Kilara przynosi upadek człowieka w następstwie jego własnych błędów.

Libretto Izadory Weiss, autorki choreografii Bieguni-Harnasie, wywodzi się z prozy Olgi Tokarczuk i muzyki Karola Szymanowskiego - pierwszej i drugiej części IV Symfonii połączonych z baletem Harnasie.

Jest to opowieść o kobiecie, która odrzuciła dotychczasowe życie poddane społecznej i rodzinnej presji. W poszukiwaniu własnej drogi odnalazła ludzi, którzy pokazali jej, czym jest prawdziwa wolność.

Bieguni byli prawosławną sektą opętaną przekonaniem, że tylko nieustanny ruch może nas ocalić przed złem i że szatan potrafi zawładnąć każdym, kto tylko na chwilę zatrzyma się w miejscu. Któż mógłby lepiej od tancerzy wyrazić tę obsesję?

Dlatego Bieguni, których spotyka Annuszka, są grupą niezwykłych postaci, zbuntowanych wobec norm społecznych i ogólnie przyjętych wzorców zachowań. Z kolei harnasie to podhalańscy zbójnicy, ludzie wolni, żyjący poza dobrem i złem, według własnych zasad i praw.

Balet Szymanowskiego Harnasie powstał przecież z fascynacji kompozytora dziką i wolną naturą ludzi gór oraz pierwotną energią męskiego tańca. Tacy właśnie niezwykli ludzie wprowadzają Annuszkę w swój tajemniczy świat, gdzie ruch jest obroną przed złem. Świat, w którym trzeba samemu decydować o swojej drodze i brać za tę decyzję odpowiedzialność.

Przewodnikiem w duchowym dojrzewaniu bohaterki będzie zjawiskowa Galina, uosobienie kobiecej wolności. Nauczyła ją najważniejszej dewizy jaka tę wolność gwarantuje – Pamiętaj, ty wybierasz!

 

EXODUS

Balet w 1 akcie

Muzyka Wojciech Kilar

Exodus na chór mieszany i orkiestrę

Koncert na fortepian i orkiestrę, cz. 1. i 3.

Bogurodzica na chór mieszany i orkiestrę

Koncepcja: Anna Hop

 

Choreografia: Anna Hop

Scenografia: Małgorzata Szabłowska

Kostiumy: Anna Hop

Światła: Małgorzata Szabłowska

Pianista: Piotr Sałajczyk

 

BIEGUNI-HARNASIE

Balet w 1 akcie

Muzyka: Karol Szymanowski

IV Symfonia na fortepian i orkiestrę op. 60, cz. 1-2

Harnasie op. 55

Libretto: Izadora Weiss

inspirowane epizodem z powieści Olgi Tokarczuk oraz ideą Karola Szymanowskiego

 

Inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss

Scenografia: Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński

Kostiumy: Izadora Weiss

Światła: Bogumił Palewicz

Projekcje wideo: Bartek Macias

 

POLSKI BALET NARODOWY

CHÓR I ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO - OPERY NARODOWEJ

Dyrygenci: Łukasz Borowicz, Marta Kluczyńska