OPERA RARA KRAKÓW 2022

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2022 22:17
Festiwal Opera Rara zaprasza do odkrywania na nowo tego, co znane i poznawania tego, co zapomniane. Nowe interpretacje dzieł z kanonu są kulturze równie potrzebne, jak ciągłe poszerzanie repertuaru. Nasze myśli o piękności arcydzieł już się nie zmienią, ale by ich nie zbanalizować potrzeba artystów potrafiących wydobyć z nich to, co dotąd umykało uwadze innych.
Opera Rara
Opera RaraFoto: Mat. prasowe

MYŚLI ME O WAS

I WASZEJ PIĘKNOŚCI

JUŻ SIĘ NIE ZMIENIĄ

/Safona/


Opera Rara 2022 rozpocznie występ artystki zupełnie niezwykłej – legendarnej Anne Sofie von Otter (12 lutego 18:00, Filharmonia Krakowska). Dzięki swojej niezwykłej mądrości i wrażliwości stworzyła dziesiątki kreacji niemających sobie równych. Jej wszechstronność pozwalała jej zawsze z jednakowym powodzeniem wcielać się tak w postaci z oper Monteverdiego, jak i w Carmen, a dramatyzm z jakim wykonywała wielkie role w operach i oratoriach Händla potrafiła swobodnie zmieniać w farsowe zacięcie w operetkach Offenbacha, czy w przesyconą liryzmem swobodę, kiedy nagrywała piosenki z repertuaru Abby. Zawsze też wyróżniało ją zamiłowanie do muzyki francuskiej, a nieskazitelna dykcja w języku Moliera i wyczucie tekstu stawia ją w rzędzie najlepszych interpretatorek zarówno klasycznych „mélodies” Debussyego i Faurégo, jak i „chansons” Brela czy Piaf. Podczas krakowskiego recitalu połączy ze sobą te dwa żywioły francuskiej pieśni, a pojawi się wraz z nią trójka instrumentalistów: pianista Bengt Forsberg, altowiolistka Vicki Powell i gitarzysta Fabian Fredriksson.

Równie wielką śpiewaczką jest występującą na festiwalu Sandrine Piau (14 lutego 18:00, Sukiennice). Dzięki licznym nagraniom jej sopran stał się dla wielu głosem, poprzez który odkrywali całe połacie nieznanego repertuaru, przede wszystkim francuskiego baroku. Francuzka dała się też poznać jako jedna z najlepszych interpretatorek muzyki Mozarta swojego pokolenia. Podczas koncertu tradycja jest tyranem  na Opera Rara zaśpiewa arie trzech różnych postaci z „Wesela Figara”: nastoletniego Cherubina, Hrabiny i jej służącej Zuzanny oraz Giunii z „Lucia Silli”, w których wyrażone są skontrastowane stany emocjonalne: od młodzieńczej euforii po strach przed śmiercią. Między ariami prowadzona przez Alessandra Moccię Capella Cracoviensis wykona kolejne części Symfonii Liznkiej wiedeńskiego klasyka.

Czeka nas też wznowienie opery THE GOLDEN DRAGON Pétera Eötvösa (18 lutego 19:30, 20 lutego 19:30, 22 lutego 19:30, MOCAK). Węgierskiego kompozytora zainspirowała sztuka Rolanda Schimmelpfenniga opowiadająca o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. Pytania, które zadaje wydają się zyskiwać na aktualności z każdą chwilą. W formie tragifarsy — na wpół kabaretu, na wpół psychodramy — przypomina o tym, jak skąpo reglamentowanym dobrem jest ludzka godność i jak chętnie pozbawiamy jej innych dla własnej wygody i dobrego samopoczucia. Reżyserką spektaklu jest Karolina Sofulak. Śpiewakom (Aleksandra Żakiewicz, Natalia Kawałek, Bartosz Gorzkowski, Karol Kozłowski, Łukasz Klimczak) będzie partnerowała Spółdzielnia Muzyczna, a całość poprowadzi Mieczysław Unger.

I Fagiolini (17 lutego 18:00, 19 lutego 11:00, Filharmonia Krakowska) to brytyjski zespół śpiewaków założony i prowadzony przez Roberta Hollingwortha specjalizujący się w muzyce renesansu, wczesnego baroku i współczesności. W programie „Au naturel” I Fagiolini, nawiązując do cyklu obrazów Petera Bruegela „Pory roku” (ogniwo ilustrujące w nim zimę to słynni „Myśliwi na śniegu”), zaśpiewają utwory z różnych epok za temat mające właśnie naturalny rytm przyrody wyznaczający rytm ludzkiego życia. Zwracają tym samym uwagę na zmiany klimatyczne, za sprawą których podział roku na odrębne sezony z przypisanymi im zajęciami i obyczajami zachwiał się drastycznie. Cztery pory roku bardziej niż w naturze trwają dziś dzięki dziełom sztuki je opisującym i przypominającym boleśnie, co utraciliśmy.

Dyrygując Capellą Cracoviensis Jan Tomasz Adamus poprowadzi pierwsze współczesne wznowienie opery SIFACE (20, 21 lutego 19:00, Teatr im. Juliusza Słowackiego). To „pasticcio”, czyli utwór, który przyrządzało się z gotowej już muzyki różnych kompozytorów. Do arii z innych oper dopisywano nowe teksty (niekiedy pozostawiano je nawet nietknięte, jeśli tylko wyrażały ogólną, pasującą do różnych kontekstów, emocję). Powstawał efektowny kolaż, mieszały się w nim nie zawsze przystające do siebie style, ale był to efekt pożądany bo sprzyjał dramatycznej różnorodności, co więcej, każdy ze śpiewaków otrzymywał zestaw ulubionych arii skrojonych na własną miarę. Libretto o królu Numidii Syfaksie doczekało się licznych opracowań (od Francesco Feo w 1723 do Baldassare Galuppiego w 1762 roku), a wersję, którą usłyszymy, skompilował Giuseppe Sellitto na potrzeby neapolitańskiego Teatro San Bartolomeo w 1734 roku, łącząc recytatywami arie Vinciego, Porpory, Giacomellego czy Hassego. W roli głównej Kangmin Justin Kim, a obok niego dwóch sopranistów Bruno de Sà i Maayan Lich oraz Marcjanna Myrlak, Krystian Krzeszowiak i Jake Arditti.

Widzowie będą mogli skonfrontować się na festiwalu z dwoma skrajnie odmiennymi interpretacjami słynnego cyklu pieśni Franza Schuberta PODRÓŻ ZIMOWA. Pierwszą, w formie spektaklu, wyreżyseruje Cezary Tomaszewski (24, 26, 27 lutego 18:00, Cricoteka). Ma to być polemika z romantyczną wizją emocjonalności, kobieca odpowiedź na męskocentryczną perspektywę opowieści snutej przez Schubertowskiego wędrowca. Nie będzie tu pojedynczego, zagubionego w śnieżnym pejzażu bohatera – jego postać zostanie rozbita i podzielona między śpiewaczki, tancerzy i aktorkę. Drugą będzie „klasyczne” wykonanie całości cyklu przez jego może najwybitniejszego współczesnego znawcę. Angielski tenor Ian Bostridge (28 lutego 19:00, Filharmonia Krakowska) nie tylko od lat śpiewa go i nagrywa (wziął też udział w ekranizacji), ale jest też autorem niezwykle wnikliwej i obszernej książki analizującej „Podróż zimową” we wszelkich aspektach, nie tylko muzycznym, ale przede wszystkim historycznym i społecznym (jej polskie wydanie ukazało się pod tytułem „Podróż zimowa Schuberta. Anatomia obsesji”). Na estradzie śpiewak pojawi się z Saskią Giorgini, włosko-holenderską pianistką, laureatką Międzynarodowego Konkursu Mozartowskiego (Internationaler Mozartwettbewerb) w Salzburgu.

Thomas E. Bauer wraz z pianistą Donaldem Sulzenem wystąpią z Dichterliebe Roberta Schumanna (25 lutego, Cricoteka), powstałym w trzynaście lat po Winterreise innym kanonicznym cyklem pieśni — zarazem pokrewnym mu i polemicznym. O ile u Schuberta bohater kończy swą wędrówkę zasłuchany w melodię wygrywaną starego lirnika, o tyle u Schumanna  wybrzmiewa na finał wezwanie do zamknięcia w trumnie wszystkich pieśni, marzeń, sentymentów i pogrzebanie ich głęboko w wodzie. Thomas E. Bauer to jeden z najbardziej cenionych niemieckich barytonów. Chętnie współpracowali z nim Nikolaus Harnoncourt, Herbert Blomstedt, Riccardo Chailly, John Eliot Gardiner czy Kent Nagano. Zasłynął przede wszystkim jako wyjątkowy interpretator kantat i oratoriów Bacha oraz właśnie niemieckiej pieśni.

OPERA RARA

KRAKÓW 2022

 

12.02 sobota

18:00 Filharmonia

 

Harmonie du soir

Debussy Fauré Ferré

Anne Sofie von Otter mezzosopran

Bengt Forsberg fortepian Vicki Powell altówka Fabian Fredriksson gitara

 

 

14.02 poniedziałek

19:00 Sukiennice

 

tradycja jest tyranem

Mozart

Sandrine Piau sopran

Capella Cracoviensis Alessandro Moccia

 

 

17.02 czwartek

18:00 Filharmonia

 

au naturel

Janequin Monteverdi Debussy Britten

I Fagiolini Robert Hollingworth

 

 

18.02 piątek

19:30 Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK ul. Lipowa

 

Peter Eötvös The Golden Dragon Karolina Sofulak reżyseria / scenografia Monika Myśliwiec choreografia Kamil Lenda światło Risk Made in Warsaw Antonina Samecka & Klara Kowtun kostiumy Aleksandra Żakiewicz Natalia Kawałek Bartosz Gorzkowski Karol Kozłowski Łukasz Klimczak Spółdzielnia Muzyczna Mieczysław Unger

 

 

19.02 sobota

11:00 Filharmonia

 

au naturel

Janequin Monteverdi Debussy Britten

I Fagiolini Robert Hollingworth

 

20.02 niedziela

19:00 Teatr Słowackiego

 

opera pasticcio Siface Napoli 1734 Sellitto Porpora Pergolesi Hasse Porta Giacomelli

Kangmin Justin Kim Bruno de Sá Marcjanna Myrlak Jake Arditti Krystian Adam Krzeszowiak Maayan Licht Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus

➜ światowa premiera wersja koncertowa

 

20.02 niedziela

19:30 Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK ul. Lipowa

 

Peter Eötvös The Golden Dragon Karolina Sofulak reżyseria

Spółdzielnia Muzyczna Mieczysław Unger

 

22.02 wtorek

19:00 Teatr Słowackiego

 

opera pasticcio Siface Napoli 1734 Sellitto Porpora Pergolesi Hasse Porta Giacomelli

Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus

➜ światowa premiera wersja koncertowa

 

22.02. wtorek

19:30 Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK ul. Lipowa

 

Peter Eötvös The Golden Dragon Karolina Sofulak reżyseria

Spółdzielnia Muzyczna Mieczysław Unger

 

24.02 czwartek

18:00 Cricoteka

 

Franz Schubert Podróż Zimowa

Cezary Tomaszewski reżyseria Jędrzej Jęcikowski światło Mateusz Zubik Kamil Kruk Antonina Ruda Michalina Bienkiewicz Katarzyna Brajner Magdalena Łukawska Małgorzata Biela Sebastian Szumski Piotr Szewczyk Przemysław Józef Bałka

 

 

25.02 piątek

18:00 Cricoteka

 

Robert Schumann - Dichterliebe

Thomas E. Bauer baryton Donald Sulzen fortepian

 

 

26.02 sobota

18:00 Cricoteka

 

Franz Schubert Podróż Zimowa Cezary Tomaszewski reżyseria

 

 

27.02 niedziela

18:00 Cricoteka

 

Franz Schubert Podróż Zimowa Cezary Tomaszewski reżyseria

 

 

28.02 poniedziałek

19:00 Filharmonia

 

Franz Schubert - Winterreise

Ian Bostridge tenor Saskia Giorgini fortepian


***

Mat. prasowe