18. Krakowska Jesień Jazzowa

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2023 10:59
Jesień w Krakowie tradycyjnie upłynie pod znakiem kolejnej – 18. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Festiwal od lat gości najciekawszych i największych muzyków sceny improwizowanej z Peterem Brötzmannem, Anthony Braxtonem, Barry Guyem czy Kenem Vandermarkiem na czele. Ten ostatni odwiedzi Kraków i w tym roku.
Plakat festiwalu 18. Krakowska Jesień Jazzowa
Plakat festiwalu 18. Krakowska Jesień JazzowaFoto: materiały prom.

Ken Vandermark wystąpi ze swoim najnowszym składem - Edition Redux. Poza tym to, co ciekawe i nowe w muzyce improwizowanej zaprezentują: Rafał Mazur w komprowizacji z Jihye Kim i Martą Grzywacz, duet Strycharski / Tarwid oraz Michał Górczyński i Jakub Gucik w improwizacji z robotem. Poza koncertami odbędą się także warsztaty dla muzyków.

Krakowska Jesień Jazzowa to nie tylko wydarzenie dla osłuchanych, najbardziej zaznajomionych ze światem muzyki improwizowanej odbiorców. To festiwal dla tych, którzy chcą usłyszeć coś więcej, nie boją się otworzyć głowy i uszu. Wbrew utartemu przekonaniu o trudności muzyki improwizowanej paradoksalnie to, co tworzone tu i teraz w poczuciu pełnej wolności może być nam bardzo bliskie. To dźwięki odzwierciedlające nierzadko otaczającą nas rzeczywistość, a słuchanie ich, to otwieranie się na świat.

Tegoroczna jesień jazzowa upłynie pod znakiem kameralnych składów podczas dwóch październikowych weekendów. Koncertową część rozpoczniemy 20 października od prezentacji polskiej sceny improwizowanej. Michał Górczyński zaprezentuje projekt pt. „Roboty w lesie”. Ostatnimi czasy artysta mocno skupia się na tworzeniu brzmień z udziałem robotów, tym razem natomiast chce wprowadzić małe, programowalne maszyny w zieloną przestrzeń natury. Towarzyszyć mu w tym będzie wiolonczelista Jakub Gucik. „Od lat, chcąc współpracować z robotem, zastanawiałem się nad formą tej relacji” - opowiada Górczyński. „Charakterystyczny dla robota jest ruch. Podobnie jak ręka, muzyka, którą «naciska» robot, jest w stanie przesuwać, przewracać, naciskać, podrzucać, rzucać, zgniatać, ciągnąć, dotykać. Te wymienione przeze mnie określenia są swego rodzaju podstawą znaczeniową (podobnie jak w przypadku budowania muzyki z nut, pauz, itd.) dla kreowania «niuansu wykonawczego» wspólnego dla «muzyka–performera» i robota. Dzięki zestawianiu różnych rodzajów gestu z możliwościami budowy instalacji dźwiękowej dla robota możemy konstruować pewne frazy zdarzeń ruchowo–dźwiękowych, gdzie równoczesność generowania ruchu i dźwięku dają podstawę do wrażenia, iż maszyna wytwarza ekspresję.” Jak może zabrzmieć projekt „Roboty w lesie”? Poruszenie robota a poruszenie liścia zakończone drżeniem wiolonczeli, krok maszyny a szum trzcin podkreślony powietrzem z klarnetu kontrabasowego. Robot umieszczony wśród drzew jest symbolem sublimacji, a jego umiejętność preparowania świeżej przestrzeni może być kiedyś przyczynkiem do badania procesu

improwizowania i poszerzania spektrum możliwości ekspresyjnych robotycznej choreografii. Gra Michała Górczyńskiego na klarnetach i Jakuba Gucika na wiolonczeli jest połączeniem, próbą dialogu z dźwiękami wytwarzanymi przez podstawowy ruch robotów Legomindstorms i Wowee zarejestrowany w okolicznościach przyrody. Zanurzenie tych wspólnych improwizacji w przestrzeniach natury ma na celu odczarowanie niedoskonałości mechanicznych gestów do poziomu leśnego szelestu, szumu, ćwierkania, skrobania.

Z kolei 22 października Rafał Mazur zaprezentuje projekt specjalny – „Song of the Black Crane”. Będzie to komprowizacja autorstwa Mazura na trzech instrumentalistów i pejzaż dźwiękowy inspirowana tradycyjną sztuką koreańską. Artyście grającemu na akustycznej gitarze basowej towarzyszyć będą Jihye Kim, grająca na tradycyjnych bębnach koreańskich, oraz posługująca się głosem Marta Grzywacz. Koncert wpisuje się w jedną z ważniejszych idei festiwalu – kreowanie artystycznych zdarzeń pomiędzy muzykami pochodzącymi z różnych krajów. Warto dodać, że koreańska gościni, bębniarka i kompozytorka Jihye Kim, poprowadzi warsztaty: 19 września – z improwizacji, dla studentów Akademii Muzycznej, natomiast 20 września otwarte warsztaty dla muzyków zatytułowane „Improvisational Aspect in Korean Traditional Percussion Music”.

W kolejny weekend, 28 października w Alchemii wystąpi duet tworzony przez Dominika Strycharskiego i Grzegorza Tarwida. Znakomici, kreatywni i nieustannie poszukujący artyści stworzą muzykę będącą połączeniem brzmienia fletów blokowych, fortepianu i subtelnej elektroniki. Przestrzeń wypełniona przez akustyczne brzmienie fletów i fortepianu operujących w rejestrach współczesnej kameralistyki sprzyjać będzie koncentracji na ekspresji i wyrazistości. Muzycy czerpać będą ze swoich bogatych doświadczeń z muzyką jazzową, improwizowaną i komponowaną, tworząc własny teatr dźwięku. Strycharski to muzyk, który traktuje flety w bardzo szeroki sposób, czerpiąc garściami ze współczesności, ale także z bogatej historii fletów z różnych części świata. Jego duet z młodym pianistą powstał w roku 2020 roku. Artystów, jak sami wspominają, połączyła swobodna improwizacja, zamiłowanie do współczesnej muzyki klasycznej, słuchanie Franka Zappy i dobre jedzenie.

Koncert finałowy tegorocznej Krakowskiej Jesieni Jazzowej odbędzie się 29 października, a bohaterem wieczoru będzie Ken Vandermark ze swoim najnowszym zespołem – Edition Redux, który współtworzą: pianista Erez Dessel, grająca na tubie Beth McDonald oraz perkusistka Lily Finnegan. Skład ten jest uzupełnieniem serii zespołów cieszących się międzynarodowym uznaniem, do których należą The Vandermark 5, FME, The Resonance Ensemble, The Territory Band, Made To Break i Marker. Oprócz Vandermarka, który gra z grupą na saksofonie i klarnecie, w skład kwartetu wchodzą artyści reprezentujący kolejną falę chicagowskiej kreatywnej sceny muzycznej. Muzyka Edition Redux obejmuje zakres zainteresowań i wpływów Vandermarka, włączając eksperymentalny jazz AACM; różne szkoły muzyki improwizowanej z Anglii, Holandii i Niemiec; post-punk, Tropicalia, dub i funk.

Zapraszamy do udziału w kameralnej podróży przez współczesny świat muzyki improwizowanej.

Szczegóły na temat festiwalu, bilety: www.kjj-festiwal.pl

 

PROGRAM 18. KJJ

 

19.10 (czwartek) | 13:00

Warsztaty perkusyjne dla studentów AM w Krakowie

 

Prowadząca: Jihye Kim

Współorganizator: CKK w Warszawie, AM w Krakowie

 

Akademia Muzyczna w Krakowie, św. Tomasza 43

 

20.10 (piątek) | 16:00

Warsztaty otwarte dla muzyków:

„Improvisational Aspect in Korean Traditional Percussion

Music”

 

Prowadząca: Jihye Kim

Współorganizator: CKK w Warszawie

Alchemia, Estery 5

 

20.10 (piątek) | 20:00

Michał Górczyński – „Roboty w lesie”

 

Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy, koncepcja formy, video

Jakub Gucik – wiolonczela

Roboty Legomindstorms i Wowee

 

Alchemia, Estery 5

 

22.10 (niedziela) | 20:00

Projekt specjalny: „Song of the Black Crane”

 

Jihye Kim – tradycyjne bębny koreańskie

Marta Grzywach – głos

Rafał Mazur – akustyczna gitara basowa

 

Alchemia, Estery 5

 

 

28.10 (sobota) | 21:00

Grzegorz Tarwid / Dominik Strycharski Duo

 

Dominik Strycharski – flety

Grzegorz Tarwid – fortepian

 

Alchemia, Estery 5

 

29.10 (niedziela) | 20:00

Koncert finałowy: Edition Redux

 

Ken Vandermark – saksofon tenorowy, klarnet Bb

Erez Dessel – pianino

Beth McDonald – tuba

Lily Finnegan – perkusja

 

Alchemia, Estery 5