Sobieska International Music Festival

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2025 15:34
Festiwal poświęcony jest dwóm kobietom z polskiej rodziny królewskiej: Marii Kazimierze Sobieskiej - żonie Jana III, zwycięzcy bitwy pod Wiedniem (1683) oraz Marii Klementynie Sobieskiej, jego wnuczce i żonie Jakuba III Stuarta, pretendenta do tronu Anglii, Szkocji i Irlandii.
Plakat wydarzenia
Plakat wydarzeniaFoto: materiały prom.

W latach ich obecności w Rzymie, obejmujących prawie cały okres od 1699 do 1735 roku, najpierw Maria Kazimiera, a następnie Maria Klementyna dobrze wpisały się w lokalne środowisko arystokratyczne i stały się – pełniąc ważną rolę mecenasów w dziedzinie muzyki i teatru – częścią elity kulturalnej Wiecznego Miasta. Wystarczy wspomnieć, że dla Marii Kazimiery komponowali tacy kompozytorzy jak Alessandro i Domenico Scarlatti czy Silvius Leopold Weiss, a Maria Clementina była inspiracją dla utworów Nicoli Porpory, Leonarda Vinci, Giovanniego Mossi, Domenico Sarro i Francesco Gaspariniego. 

Celem Festiwalu jest przypomnienie i przywrócenie do życia muzyki powstałej w tym kontekście, która świadczy o tym, jak bardzo goście z różnych krajów, w tym przypadku z Polski, osiedlając się w Rzymie na dłuższy czas wraz ze swoimi dworami, przyczynili się do wzbogacenia dziedzictwa kulturowego miasta. W ramach tegorocznej, drugiej edycji Festiwalu publiczność usłyszała trzy oryginalne programy, w wykonaniu polskich i włoskich muzyków we Włoszech. 

W maju 2025 roku zespół Giardino di Delizie wystąpił z koncertami "W cieniu korony. Muzycy w służbie Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymi"” w miejscach, w których gościła polska arystokratka - w Bazylice Św. Cecylii na Zatybrzu i w Rocca dei Papi w Montefiascone. Z kolei we wrześniu zespół Arianna Art Ensemble z Palermo wykonał w Bazylice Świętych Dwunastu Apostołów w Rzymie oratorium "Święty Kazimierz Król Polski" skomponowane przez Alessandra Scarlattiego dla Marii Kazimiery. W ostatnich koncertach "Dwaj Scarlatti i ich mecenasi: królowa Sobieska i kardynał Ottoboni", w Rzymie, we Frascati i w Neapolu zabrzmiały arie z zapomnianych oper Alessandra i Domenica Scarlattich.

Polska edycja rozpoczęła się w niedzielę 23 listopada 2025 w Pałacu w Wilanowie.


Program koncertów jest następujący:

Mossi & Costanzi

Muzycy z rzymskiego kręgu Marii Klementyny Sobieskiej i Jakuba III Stuarta

Niedziela 23 listopada 2025 | godz. 17.00

Sala Biała, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

 

"W cieniu korony. Muzycy w służbie Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymie"

Czwartek 4 grudnia 2025 | godz. 18.00

Pałac Sulisław

Sulisław 24, 49-200 Sulisław

Wstęp wolny

Piątek 5 grudnia 2025 | godz. 18.00

Sala Rycerska w budynku Urzędu Miejskiego

Plac Zamkowy 15, Oława

Wstęp wolny

 

Scarlatti i ich patroni. Królowa Sobieska i Kardynał Ottoboni.

Domenico Scarlatti (1685-1757), uwertura i arie u opery “Tetide in Sciro”

Alessandro Scarlatti (1660-1725), sinfonia i arie z opery “Il Ciro”

 

Piątek 16 stycznia 2026 | godz. 19.00

Narol, Centrum Wystawienniczo-Koncertowe

Krupiecka 17, 37-610 Narol

 

Sobota 17 stycznia 2026 | godz. 18.00

Sala widowiskowa Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki

Plac Mickiewicza 6, Jarosław

 

Niedziela 18 stycznia 2026 | godz. 17.00

Sala Biała, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

 

 

Wprowadzenie muzykologiczne do wszystkich koncertów: dr Aneta Markuszewska

 

Organizatorzy

Fundacja Giardino di Delizie

Lilianna Stawarz – dyrektor honorowy

Ewa Anna Augustynowicz – dyrektor artystyczny

Anna Skorupska – dyrektor produkcji

Aneta Markuszewska – kurator muzykologiczny

 

Instytut Polski Rzym

Małgorzata Furdal - dyrektor

Magdalena Widłak Avolio – odpowiedzialna za promocję muzyki

Eliza Olszańska - grafik

fundacjagiardinodidelizie.org

instytutpolski.pl/roma

 

 

Wykonawcami koncertów są sopranistki

Lucia Pagano

Joanna Sojka

Paola Valentina Molinari

oraz 

Zespół Muzyki Dawnej Giardino di Delizie

Giardino di Delizie to dynamiczny i kreatywny polsko-włoski zespół z Rzymu, założony w roku 2014 przez dr Ewę Annę Augustynowicz, skrzypaczkę i dyrektor artystyczną zespołu. Składa się z profesjonalnych artystek, wyspecjalizowanych w grze na instrumentach dawnych pochodzących głównie z Polski i Włoch, które kształciły się pod czujnym okiem wybitnych specjalistów muzyki dawnej i współpracują̨ i koncertują̨ regularnie z wybitnymi zespołami europejskimi. Zainspirowane słowami Tartiniego artystki są̨ przekonane, że “aby dobrze grać, trzeba umieć dobrze mówić”, dlatego też koncerty zespołu, niezwykle intensywne i fascynujące, są rezultatem historycznych i muzykologicznych badań, w centrum których znajdują się włoscy i polscy kompozytorzy. To właśnie odkrywanie na nowo, poprzez koncerty i działalność dyskograficzną, zapomnianych autorów muzyki instrumentalnej rzymskiej 17 wieku jak i tych, którzy inspirowali się Polską lub żyli i tworzyli w Polsce jest misją dyrektor artystycznej zespołu doktor Ewy Anny Augustynowicz. Rezultatem tego filologicznego podejścia do wykonawstwa muzyki dawnej są nagrania zespołu. 

Zespół koncertował podczas wielu ważnych festiwali we Włoszech i za granicą oraz nagrał do tej pory 8 płyt dla renomowanej firmy fonograficznej Brilliant Classic i 1 dla Da Vinci Publishing:

 

Lonati: Complete Sinfonias (2018 pierwsze nagranie światowe)

Gems of the Polish Baroque (2020)

Colista: Sinfonie a tre (2020 pierwsze nagranie światowe)

Stradella: Complete: Violin Sinfonias (2021)

Isabella Leonarda: Complete Trio Sonatas (2022)

Alla Polacca. Polish influences in Baroque music (04.2022)

Carlo Mannelli: Trio Sonatas op. 3 (3023 pierwsze nagranie światowe)

Colista: Cantatas&Arias (2024 pierwsze nagranie światowe)

Carlo Mannelli: Trio Sonatas op. 2 (2025 pierwsze nagranie światowe)


Wiele z tych publikacji to pierwsze nagrania światowe, których wydanie spotkało się z bardzo pozytywnymi reakcjami ze strony krytyki międzynarodowej, 3 płyty były nominowane do prestiżowej nagrody Preis der deuschen Schallplattenkritik a przedostatnia do prestiżowej nagrody ICMA.

Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie zespołu:

www.giardinodidelizie.com