W latach ich obecności w Rzymie, obejmujących prawie cały okres od 1699 do 1735 roku, najpierw Maria Kazimiera, a następnie Maria Klementyna dobrze wpisały się w lokalne środowisko arystokratyczne i stały się – pełniąc ważną rolę mecenasów w dziedzinie muzyki i teatru – częścią elity kulturalnej Wiecznego Miasta. Wystarczy wspomnieć, że dla Marii Kazimiery komponowali tacy kompozytorzy jak Alessandro i Domenico Scarlatti czy Silvius Leopold Weiss, a Maria Clementina była inspiracją dla utworów Nicoli Porpory, Leonarda Vinci, Giovanniego Mossi, Domenico Sarro i Francesco Gaspariniego.
Celem Festiwalu jest przypomnienie i przywrócenie do życia muzyki powstałej w tym kontekście, która świadczy o tym, jak bardzo goście z różnych krajów, w tym przypadku z Polski, osiedlając się w Rzymie na dłuższy czas wraz ze swoimi dworami, przyczynili się do wzbogacenia dziedzictwa kulturowego miasta. W ramach tegorocznej, drugiej edycji Festiwalu publiczność usłyszała trzy oryginalne programy, w wykonaniu polskich i włoskich muzyków we Włoszech.
W maju 2025 roku zespół Giardino di Delizie wystąpił z koncertami "W cieniu korony. Muzycy w służbie Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymi"” w miejscach, w których gościła polska arystokratka - w Bazylice Św. Cecylii na Zatybrzu i w Rocca dei Papi w Montefiascone. Z kolei we wrześniu zespół Arianna Art Ensemble z Palermo wykonał w Bazylice Świętych Dwunastu Apostołów w Rzymie oratorium "Święty Kazimierz Król Polski" skomponowane przez Alessandra Scarlattiego dla Marii Kazimiery. W ostatnich koncertach "Dwaj Scarlatti i ich mecenasi: królowa Sobieska i kardynał Ottoboni", w Rzymie, we Frascati i w Neapolu zabrzmiały arie z zapomnianych oper Alessandra i Domenica Scarlattich.
Polska edycja rozpoczęła się w niedzielę 23 listopada 2025 w Pałacu w Wilanowie.
Program koncertów jest następujący:
Mossi & Costanzi
Muzycy z rzymskiego kręgu Marii Klementyny Sobieskiej i Jakuba III Stuarta
Niedziela 23 listopada 2025 | godz. 17.00
Sala Biała, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
"W cieniu korony. Muzycy w służbie Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymie"
Czwartek 4 grudnia 2025 | godz. 18.00
Pałac Sulisław
Sulisław 24, 49-200 Sulisław
Wstęp wolny
Piątek 5 grudnia 2025 | godz. 18.00
Sala Rycerska w budynku Urzędu Miejskiego
Plac Zamkowy 15, Oława
Wstęp wolny
Scarlatti i ich patroni. Królowa Sobieska i Kardynał Ottoboni.
Domenico Scarlatti (1685-1757), uwertura i arie u opery “Tetide in Sciro”
Alessandro Scarlatti (1660-1725), sinfonia i arie z opery “Il Ciro”
Piątek 16 stycznia 2026 | godz. 19.00
Narol, Centrum Wystawienniczo-Koncertowe
Krupiecka 17, 37-610 Narol
Sobota 17 stycznia 2026 | godz. 18.00
Sala widowiskowa Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki
Plac Mickiewicza 6, Jarosław
Niedziela 18 stycznia 2026 | godz. 17.00
Sala Biała, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Wprowadzenie muzykologiczne do wszystkich koncertów: dr Aneta Markuszewska
Organizatorzy
Fundacja Giardino di Delizie
Lilianna Stawarz – dyrektor honorowy
Ewa Anna Augustynowicz – dyrektor artystyczny
Anna Skorupska – dyrektor produkcji
Aneta Markuszewska – kurator muzykologiczny
Instytut Polski Rzym
Małgorzata Furdal - dyrektor
Magdalena Widłak Avolio – odpowiedzialna za promocję muzyki
Eliza Olszańska - grafik
fundacjagiardinodidelizie.org
instytutpolski.pl/roma
Wykonawcami koncertów są sopranistki
Lucia Pagano
Joanna Sojka
Paola Valentina Molinari
oraz
Zespół Muzyki Dawnej Giardino di Delizie
Giardino di Delizie to dynamiczny i kreatywny polsko-włoski zespół z Rzymu, założony w roku 2014 przez dr Ewę Annę Augustynowicz, skrzypaczkę i dyrektor artystyczną zespołu. Składa się z profesjonalnych artystek, wyspecjalizowanych w grze na instrumentach dawnych pochodzących głównie z Polski i Włoch, które kształciły się pod czujnym okiem wybitnych specjalistów muzyki dawnej i współpracują̨ i koncertują̨ regularnie z wybitnymi zespołami europejskimi. Zainspirowane słowami Tartiniego artystki są̨ przekonane, że “aby dobrze grać, trzeba umieć dobrze mówić”, dlatego też koncerty zespołu, niezwykle intensywne i fascynujące, są rezultatem historycznych i muzykologicznych badań, w centrum których znajdują się włoscy i polscy kompozytorzy. To właśnie odkrywanie na nowo, poprzez koncerty i działalność dyskograficzną, zapomnianych autorów muzyki instrumentalnej rzymskiej 17 wieku jak i tych, którzy inspirowali się Polską lub żyli i tworzyli w Polsce jest misją dyrektor artystycznej zespołu doktor Ewy Anny Augustynowicz. Rezultatem tego filologicznego podejścia do wykonawstwa muzyki dawnej są nagrania zespołu.
Zespół koncertował podczas wielu ważnych festiwali we Włoszech i za granicą oraz nagrał do tej pory 8 płyt dla renomowanej firmy fonograficznej Brilliant Classic i 1 dla Da Vinci Publishing:
Lonati: Complete Sinfonias (2018 pierwsze nagranie światowe)
Gems of the Polish Baroque (2020)
Colista: Sinfonie a tre (2020 pierwsze nagranie światowe)
Stradella: Complete: Violin Sinfonias (2021)
Isabella Leonarda: Complete Trio Sonatas (2022)
Alla Polacca. Polish influences in Baroque music (04.2022)
Carlo Mannelli: Trio Sonatas op. 3 (3023 pierwsze nagranie światowe)
Colista: Cantatas&Arias (2024 pierwsze nagranie światowe)
Carlo Mannelli: Trio Sonatas op. 2 (2025 pierwsze nagranie światowe)
Wiele z tych publikacji to pierwsze nagrania światowe, których wydanie spotkało się z bardzo pozytywnymi reakcjami ze strony krytyki międzynarodowej, 3 płyty były nominowane do prestiżowej nagrody Preis der deuschen Schallplattenkritik a przedostatnia do prestiżowej nagrody ICMA.
Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie zespołu:
www.giardinodidelizie.com