Na kolejnej, jedenastej już płycie znalazły się nagrania 26 pieśni i duetów wykonywanych przez głosy żeńskie w wykonaniu: Zuzanny Nalewajek (mezzosopran), Aleksandry Nowaczyk (sopran), Alicji Gala (sopran) i Katarzyny Krzyżanowskiej (mezzosopran) z towarzyszeniem fortepianu w wykonaniu autorki projektu - Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik.
Zarejestrowane pieśni to utwory w dużej części zapomniane, odkryte na nowo po 150 latach od ich powstania. Znajdziemy wśród nich prawdziwe perły liryki wokalnej XIX wieku – jak Gałązka rówienniczka, Spomnienie, Pieśń Nijoły Sierota, Szumi gaj, Czas w chyżym przelocie czy Wróżby. Na uwagę zasługują też tak zwane pieśni dialogowane, tworzące urocze, pełne emocji scenki rodzajowe – Wyjazd, Po wodę czy Wyjazd z Ukrainy a także pieśni i duety religijne Stanisława Moniuszki prezentowane w drugiej części płyty.
Zjawiskowa pieśń Pellegrina rondinella (Wędrowna jaskółka) to umuzyczniony wiersz Tommaso Grossiego, napisany w 1834. Stanisław Moniuszko skomponował pieśń do włoskiego oryginału - zapewne kompozytorowi podsunął go jego wileński współpracownik, Giuseppe Achille Bonoldi, emigrant z Włoch, gdzie wiersz Grossiego był wówczas bardzo popularny jako alegoria dążeń niepodległościowych. Już w XX wieku tekst przetłumaczyła Zofia Jachimecka i tą wersję możemy usłyszeć na niniejszej płycie.
***
info. prasowa