Nagrania dokonano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Reżyseria nagrań, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko (CD Accord). Płytę można kupić w Kasie NFM oraz online w Sklepie NFM.
Wykonawcy:
Nate Wooley – trąbka [1–3]
Tomasz Żymła – klarnet basowy [4–12]
LutosAir Quintet:
Jan Krzeszowiec – flet
Karolina Stalmachowska – obój
Maciej Dobosz – klarnet
Alicja Kieruzalska – fagot
Mateusz Feliński – róg
Program:
Paul Preusser (*1974)
5 [+1] – Trzy utwory na kwintet dęty (z opcjonalną improwizującą trąbką), 2018 [15′31′′]
[ 1 ] I. 5′05′′
[ 2 ] II. 5′05′′
[ 3 ] III. 5′20′′
Nikolet Burzyńska (*1989)
Wieniec dębowy na kwintet dęty, 2017 [ 18′11′′]
[ 4 ] Wicie, zaplatanie 4′55′′
[ 5 ] Duchy lasu 3′19′′
[ 6 ] Wicie, zaplatanie 1′54′′
[ 7 ] Dewy, dęby 4′21′′
[ 8 ] Wicie, zaplatanie 3′40′′
Nikola Kołodziejczyk (*1986)
Ranwers na koncertujący klarnet basowy i kwintet dęty [24′17′′]
[ 9 ] Ranwers 9′53′′
[ 10 ] Fletner 5′58′′
[ 11 ] Kobra Pugaczowa 3′36′′
[ 12 ] Kawa nad Annapurną 4′49′′
Wieniec dębowy na kwintet dęty Nikolet Burzyńskiej oraz Ranwers na koncertujący klarnet basowy i kwintet dęty Nikoli Kołodziejczyka zrealizowano w dniach 17–18 grudnia 2019 roku, a 5 [+1] – Trzy utwory na kwintet dęty (z opcjonalną improwizującą trąbką) Paula Preussera – 30 czerwca 2021 roku. Nagrań dokonano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
Reżyseria nagrania, montaż i mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Zamówienie utworów: 5 [+1] Paula Preussera oraz Ranwers Nikoli Kołodziejczyka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
NFM 76, ACD 292
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
Premiera polska: 18.03.2022; premiera światowa: 1.04.2022
Zobacz zapowiedź:
[Narodowe Forum Muzyki/YouTube]
Słuchanie muzyki wykonywanej w warunkach koncertowych radykalnie różni się od doświadczania muzyki w domowym zaciszu. Słuchanie koncertowe to słuchanie publiczne, wraz z innymi, w tym samym miejscu i czasie. Słuchanie domowe to słuchanie prywatne, często samotne. Odbywa się w komforcie i intymności własnej przestrzeni, na własnych zasadach. Być może właśnie przez to jest to słuchanie bardziej szczere i bezpośrednie. Relacja, jaką wtedy tworzymy z muzyką, może stać się bardziej osobista i długotrwała. Słuchanie domowe z jednej strony zwalnia nas z przymusu słuchania na siedząco, w zupełnej ciszy i skupieniu, często na wstrzymanym oddechu, z drugiej zaś, do nagranej muzyki można powracać wielokrotnie, zapoznając się z nią coraz bliżej, oswajając ją. Za każdym razem możemy słuchać przecież inaczej, dostrzegając coraz to nowsze detale i niuanse barwy, formy czy języka muzycznego. Możemy rozpoznawać i delektować się mnogością odniesień i kontekstów, zarówno muzycznych, jak i pozamuzycznych, co z pewnością nie byłoby możliwe przy jednorazowym, koncertowym wysłuchaniu.
Płyta, którą trzymają Państwo w rękach, jest zaproszeniem do stworzenia takiej osobistej, intymnej relacji z muzyką. Można ją zabrać ze sobą na spacer po lesie lub w daleką podróż. Mam nadzieję, że muzyka Paula Preussera, Nikolet Burzyńskiej i Nikoli Kołodziejczyka – w znakomitym wykonaniu LutosAir Quintet i jego gości – sprawi Państwu wiele przyjemności i zachęci do licznych powrotów.
[Monika Żyła, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty]