Dzięki dyrektorowi programowemu Festiwalu, Krzysztofowi Herdzinowi, Kalisz szykuje się na przyjęcie znakomitych jazzowych pianistów. Pojawi się Amerykanin, Emmet Cohen, wybrany trzecim najlepszym żyjącym pianistą jazzowym na świecie w ankiecie czytelników DownBeat w roku 2022.
Zagrają: Trio Joey'a Alexandra, indonezyjskiego pianisty jazzowego, który ma na koncie trzy nominacje do nagród Grammy oraz Trio Antonia Farao, włoskiego pianisty, którego styl charakteryzuje biegłość techniczna, nieokiełznana kreatywność i porywająca witalność. Będzie z nami małżeński duet: australijska basistka Linda May Han Oh i kubańsko-amerykański pianista Fabian Almazan, który od lat zachwyca muzykalnością i innowacyjnym podejściem do jazzu.
Grupa kultowej już ikony fusion - keyboardzisty Scotta Kinseya złoży hołd muzyce legendarnego Joe Zawinula. Przyjedzie austriackie trio Simona Oberlritnera łączące tradycję europejskiego jazzu z klasyczną wrażliwością, elektroniczną teksturą i domieszką popu. Kwartet Filipa Wojciechowskiego pojawi się z jego autorskim materiałem z płyty, na której wystąpił światowej sławy saksofonista, Bob Mintzer (w Kaliszu zastąpi go Marcin Kajper). Łukasz Ojdana wraz z Drevo & Mariią Ojdana snuć będzie muzyczną opowieść na styku kultur – polskiej muzyki tradycyjnej i ukraińskiej sztuki śpiewu autentycznego. Dominik Kisiel wystąpi zaś w projekcie solo z „Pieśniami" – improwizacjami opartymi na dorobku klasycznych kompozytorów i znakomitych jazzowych pianistów.
Jeśli zajrzycie Państwo na nocne koncerty klubowe, to posłuchacie Jan Jarecki Jazz Octet – jedynego w Polsce oktetu jazzowego z takim instrumentarium, z muzyczną syntezą swingu, groovu, nastrojowych ballad, elementów afrocuban, improwizacji i nowoczesnego brzmienia oraz formacji pianistki Mai Babyszki – Kratisa Q, która premierowo na naszym Festiwalu zagra materiał z debiutanckiej płyty „Flare" jednoczącej jazz z... antykiem.
Po raz pierwszy w historii czterodniowego festiwalu dzień pierwszy będzie filmowy. Pokażemy dwa dokumenty: „Na zawsze Melomani" – historię zespołu jazzowego, który powstał w Łodzi niemal tuż po II wojnie. Losy słynnej formacji poznamy dzięki materiałom archiwalnym, które przeplatają się ze wspomnieniami ikon polskiego jazzu. Drugi obraz to świeżutki film dokumentalny „Komeda osobisty". Jego premiera odbyła się latem na festiwalu „Dwa brzegi". To coś więcej niż film biograficzny, bardziej osobista podróż w głąb wspomnień, w której przewodnikiem jest Tomek Lach – pasierb Komedy. Projekcje przeplatane będą rozmowami z twórcami. Oprócz Tomasza Lacha swą obecność zapowiedział scenarzysta i reżyser, Igor Mertyn.
A skoro jesteśmy przy komentatorach, to dodam, że tegoroczny Festiwal poprowadzą dwaj znakomici znawcy jazzu z radiowej Dwójki: Andrzej Zieliński i Roch Siciński, a gospodarzem sceny klubowej będzie nasz niezawodny kronikarz jazzu w Kaliszu i dobry duch festiwalu – Jan Cegiełka.
Od wejścia do CKiS witała będzie wszystkich wystawa „Jazz Forum 60 okładek na 60-lecie", która pokazuje historię najważniejszego polskiego czasopisma jazzowego poprzez projekty okładek, których autorami byli m.in. Rafał Olbiński, Rosław Szaybo czy Andrzej Pągowski. Zaprosimy także na spotkanie z Pawłem Brodowskim, wieloletnim redaktorem Jazz Forum oraz przez ćwierć wieku dyrektorem programowym naszego Festiwalu.
Jak zwykle wspaniałą oprawę plastyczną Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych szykuje Tomasz Wolff. Jego tegoroczny plakat już podbił serca wszystkich. Tym razem jest to dłoń w kontakcie z drugą, potraktowaną decentrycznie, a zatem sugerującą ideę spotkania z drugim artystą, z publicznością, z jakimś dalekim skojarzeniem z freskiem Michała Anioła, a jednocześnie jest to dłoń przypominająca odrobinę fotografię termiczną, ujawniającą energię tkwiącą w tej dłoni. Całość w jazzowych odcieniach zieleni i amarantu silnie kontrastujących z rozgaszczającą się wokół nas jesienną aurą.
***
Mat. pras.