X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Reportaż

Dorota Jaśkiewicz-Łebek nominowana do nagrody im. Krystyny Bochenek

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2018 13:00
Dorota Jaśkiewicz-Łebek, stała współpracowniczka Studia Reportażu i Dokumentu, otrzymała nominację w VII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Dziennikarskiego im. Krystyny Bochenek za reportaż "Urszula", który emitowaliśmy w Radiowej Jedynce. Nominowany reportaż poświęcony jest śląskiej artystce awangardowej - Urszuli Broll.
Audio
  • "Urszula" - Dorota Jaśkiewicz-Łebek (Noc z reportażem/Jedynka)

"Urszula" - reportaż Doroty Jaśkiewicz-Łebek

Zaprezentowała ona nieoficjalnie w 1953 i 1954 roku, a w końcu już oficjalnie - w 1956 r., pierwszą w Polsce wystawę sztuki awangardowej z oczywistych powodów będącą w opozycji do obowiązującego w sztuce realizmu socjalistycznego. Grupa przyjęła nazwę ST-53 od nazwiska Władysława Strzemińskiego i roku powstania. To właśnie "Teoria widzenia" Strzemińskiego była podstawą programową ST-53.

Jedną z bardziej wyrazistych postaci grupy stała się, pochodząca z tradycyjnej śląskiej rodziny o włoskich korzeniach, Urszula Broll. Osoba nietuzinkowa i twórcza. Nowy rozdział w życiu Urszuli rozpoczął się od małżeństwa z młodym malarzem Andrzejem Urbanowiczem - postacią charyzmatyczną, późniejszym mistrzem undergroundu i performerem. Razem stworzyli legendarną już teraz pracownię przy ul. Piastowskiej 1 w Katowicach. To poddasze stało się miejscem spotkań nie tylko artystów, zafascynowanych nowoczesnym wyrazem w sztuce, ale również ludzi zainteresowanych mistyką i filozofią ducha.

W 1967 r. zawiązał się w pracowni nieformalny krąg twórców Oneiron - kolejna legendarna już grupa tworząca metafizyczne dzieła (nie tylko malarskie), jak choćby zespołowe prace znane jako Czarne Karty. Urbanowiczowie byli także twórcami pierwszej buddyjskiej wspólnoty w Polsce zarejestrowanej jako Związek Buddystów Zen "Sangha".

Silna, niezależna i pełna współczucia Urszula dzielnie zniosła rozwód z Urbanowiczem i konieczność samotnej opieki nad ich synem.

Andrzej na kilkanaście lat wyjeżdża do USA, Urszula przenosi się w góry, do Przesieki na Dolnym Śląsku, gdzie mieszka do dziś. Ale są w kontakcie. Do końca.

***

Dorota Jaśkiewicz-Łebek

W czasie studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie Wrocławskim pisywała w prasie studenckiej.  Po nich związała się  z Radiem Wrocław. Mimo że stało się to 1 kwietnia 1985 r. - to od początku pracę radiową traktowała bardzo poważnie.  Np.: zajmując się ochroną środowiska, którą w tamtym czasie nikt się systematycznie nie zajmował w jej rozgłośni. Między innymi walczyła przy pomocy mikrofonu o zlikwidowanie uciążliwej dla miasta i okolic podwrocławskiej Huty Siechnice. Hutę zlikwidowano!  Nagrywała także audycje popularnonaukowe i kulturalne. Pracowała nie tylko w Redakcji Reportażu, ale wcześniej długo w Redakcji Publicystyki, a później Kultury. Przez kilka lat przygotowywała cykl audycji pt.: "W stronę nieba – platforma myśli religijnej i mistycznej". Reportaże były jednak obecne w jej pracy radiowej prawie od początku. Najczęściej  społeczne, interwencyjne, a nawet śledcze. Współpracowała ze wszystkimi ogólnopolskimi rozgłośniami radiowymi, głównie z "Trójką". Wprawdzie nie wysyłała swoich reportaży na konkursy, ale kilkakrotnie wygrywały one w rankingach słuchaczy, jak choćby "Wybór Zosi" – o 18-letniej dziewczynie, która postanowiła zostać korespondentką wojenną i wyjechała na wojnę w Jugosławii, czy "Podwójne życie Teresy" – o emerytce, która zdecydowała się zwiedzać świat bez pieniędzy, poruszając się autostopem. Jest dumna z cyklu reportaży: "Rodzice do wzięcia" o programie "Pride", przygotowującym do rodzicielstwa zastępczego.

W 2017 roku otrzymała Srebrnego Melchiora za reporaż "Bardziej znikąd".


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Ściągawki Mistrza Pawła" - reportaż Doroty Jaśkiewicz-Łebek

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2015 10:05
Jest mistrzem detalu, starającym się skrupulatnie oddać wrażenie, że oglądający właśnie obcuje z namalowanym przedmiotem. Niektórzy nazywają go polskim Salwadorem Dali.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Bardziej znikąd" – Dorota Jaśkiewicz–Łebek

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2017 10:31
Christian Belwit był bardem i poetą, człowiekiem "o dobrym sercu i skomplikowanym życiorysie", jak powiedziała o nim w audycji Doroty Jaśkiewicz-Łebek  jedna ze wspominających go osób.  "Bardziej znikąd" jest osobistą opowieścią autorki o Christianie Belwicie, nawiązaniem do jej audycji sprzed 28 lat.
rozwiń zwiń