Oscary 2024. Przemiana Akademii, triumf arthouse'u. Poznaj zwycięzców

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2024 13:33
- 96. gala oscarowa już za nami. Znamy zwycięzców. Ja widzę też ogromny progres w rozwoju samej gali. Ona już nie nudzi. Oglądając ją, nie chciało się usnąć czy przełączyć - mówi Dawid Muszyński, krytyk filmowy. - Czuło się zabawę, chęć wygranej i kreatywność wszystkich tworzących to wydarzenie. 
Laureaci Oscarów 2024 za najlepsze kreacje aktorskie: Robert Downey Jr. (Oppenheimer), DaVine Joy Randolph (Przesilenie zimowe), Emma Stone (Biedne istoty), Cillian Murphy (Oppenheimer).
Laureaci Oscarów 2024 za najlepsze kreacje aktorskie: Robert Downey Jr. ("Oppenheimer"), Da'Vine Joy Randolph ("Przesilenie zimowe"), Emma Stone ("Biedne istoty"), Cillian Murphy ("Oppenheimer").Foto: PAP/Newscom/Pat Benic
  • Za nami 96. gala oscarowa. Znamy zwycięzców. 
  • Na Oscarach objawiło się nowe Hollywood, aktorzy i twórcy, którzy doceniają kino artystyczne. 
  • W wielu kategoriach pojawiły się filmy arthouse'owe. 
  • Zwycięstwo Christophera Nolana to zwycięstwo prawdziwego kina - ocenia Dawid Muszyński, krytyk filmowy. 
  • "20 dni w Mariupolu" Mstyslava Chernova zdobył pierwszego Oscara dla Ukrainy. 
  • "Strefa interesów" - polskie akcenty na 96. gali wręczenia statuetek Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.

96. oscarowa gala nie przyniosła skandali, politycznych wystąpień, dostarczyła rozrywki, a tego najbardziej oczekują Amerykanie. - Już czwarty raz galę prowadził Jimmy Kimmel i nawet on powstrzymywał się od złośliwych komentarzy - ocenia Dawida Muszyński, redaktor naczelny naekranie.pl. - Było kilka wystąpień związanych z wojną na Ukrainie, bo np. film "20 dni w Mariupolu" zdobył Oscara w kategorii "Najlepszy film dokumentalny". 

Czwórkowy gość zauważa, że w tym roku na Oscarach objawiło się nowe Hollywood, aktorzy i twórcy, którzy doceniają kino artystyczne. 

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez The Academy (@theacademy)

Ta gala była wyraźna. Nagle wszedł arthouse. Filmy o małym budżecie, które wcześniej do kin trafiały jedynie w wąskiej dystrybucji dziś są na piedestale - ocenia. - "Biedne istoty", które w tym roku lśnią i pokonały "Barbie", to jest film, który 5-6 lat temu mało kogo by zainteresował. Nie wiem, czy Emma Stone, grając w takim filmie, dostałaby Oscara. Teraz arthouse wyszedł na szerokie wody. Oscary stają się też globalne - filmy z Europy wskakują do głównych kategorii. 


Posłuchaj
24:18 czwórka stacja kultura 11.03.2024 oscary 10.13.mp3 Oscary 2024 i uroczystość ich wręczenia komentuje Dawid Muszyński, krytyk filmowy (Stacja Kultura/Czwórka)

 


OSCARY 2024 w Polskim Radiu - sprawdź szczegóły >>>

Biedne istoty - zwiastun #1 [napisy]/20th Ceuntry Studios Polska

Kolejnym dowodem na zachodzące zmiany są Oscar dla "Godzilla Minus One" za efekty specjalne wykonane za jedyne 15 milionów dolarów czy statuetka dla "Chłopca i czapli", a nie kolejnej produkcji Pixara. 

W tym roku gala trwała zaledwie 3,5 godziny. Spowodowane jest to zmianami, jakie zachodzą w widzach. - Oglądający galę są dziś bardziej tiktokowi i socialowi. Gala będzie się oglądać, ale w formie krótkich shortów w social mediach. Ludzi coraz mniej oglądają tradycyjnej telewizji, to będzie postępować - zauważa gość Kasi Dydo. - Gala musi się do tego dostosowywać, musi mieć momenty do wycięcia, które zaistnieją w mediach społecznościowych. 

Oscary dla Nolana i "Oppenheimera" - zwycięstwo kina

Wśród przegranych gali wymienia się Martina Scorsese, ale przede wszystkim twórców filmu "Barbie". 

Christopher Nolan, odbierając Oscara za reżyserię, podkreślił: "zrobiliśmy film o człowieku, który stworzył bombę atomową i czy tego chcemy, czy nie, żyjemy w świecie Oppenheimera". Swoją nagrodę zadedykował tym ludziom, którzy działają na rzecz pokoju. 

- To też zwycięstwo prawdziwego kina. Nolan postawił nie na efekty specjalne, a starał się odtworzyć wybuch nuklearny bez udziału komputera. To przepiękny teatr różnych kreacji aktorskich. Robert Downey Jr. - moim zdaniem świetny. Mamy też Cilliana Murphy'ego z Oscarem, co wzmacnia jego pozycję i mówi się, że wzrasta jego pozycja na liście kandydatów na nowego Bonda. Nolan udowodnił, że potrafi znakomicie dobierać aktorów do ról. 

Film "Oppenheimer" nominowany był w 13 kategoriach, zdobył 7 statuetek. 

Oppenheimer | Official Trailer/Universal Pictures

Pierwszy Oscar dla Ukrainy - "20 dni w Mariupolu"

Niezwykle ważnym oscarowym dziełem jest "20 dni w Mariupolu" Mstyslava Chernova. Zaszczycony nagrodą reżyser podkreślił, że jest to pierwszy Oscar w historii Ukrainy, ale i nagroda za film, którego wolałby nie nakręcić, gdyby tylko mógł zmienić to, że Rosja zaatakowała Ukrainę i okupuje jej miasta. - To najważniejsze na całej gali przemówienie. Pokazuje, że takie filmy nie są przez Akademię omijane i ignorowane - mówi gość Czwórki. - Przyznając tę nagrodę, pokazano, że ta wojna dalej trwa. Niestety zdarza się, że długotrwałe konflikty są marginalizowane, zapominane, odwracana jest od nich uwaga. Ta nagroda na nowo przypomina o barbarzyńskim ataku Rosji i wciąż trwających walkach na Ukrainie. 

20 Days In Mariupol (trailer) | FRONTLINE/FRONTLINE PBS

Polskie akcenty na Oscarach

Polski kandydat do Oscara - "Chłopi" - nie przykuł uwagi Akademii, nie znalazł się wśród nominowanych. Nie oznacza to, że nie było polskich akcentów na 96. oscarowej gali. - "Strefa interesów" nominowana w kategorii najlepszego filmu, laureatka Oscarów za najlepszy film nieanglojęzyczny i dźwięk, to koprodukcja amerykańsko-brytyjsko-polska. Jesteśmy obecni na tej gali - mówi Dawid Muszyński. - To film ważny, uniwersalny, pokazujący, że zło może czaić się wszędzie.

Współproducentką tego filmu jest Ewa Puszczyńska, zdjęcia zrobił Łukasz Żal, za scenografię odpowiadały Joanna Kuś i Katarzyna Sikora, a za kostiumy Małgorzata Karpiuk. Reżyser obrazu w pierwszych słowach podziękował też PISF za pomoc w realizacji. - To docenienie naszego wkładu w tę produkcję - podkreśla gość Czwórki. 

Zobacz także:

Strefa interesów (2023) teaser PL, w kinach/GutekFilm

Najlepszy film

  • "Amerykańska fikcja"
  • "Anatomia upadku"
  • "Barbie"
  • "Biedne istoty"
  • "Czas krwawego księżyca"
  • "Maestro"
  • "Oppenheimer"
  • "Poprzednie życie"
  • "Przesilenie zimowe"
  • "Strefa interesów"

Najlepsza reżyseria

  • Justine Triet, "Anatomia upadku"
  • Martin Scorsese, "Czas krwawego księżyca"
  • Christopher Nolan, "Oppenheimer"
  • Yórgos Lánthimos, "Biedne istoty"
  • Jonathan Glazer, "Strefa interesów"

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

  • Bradley Cooper, "Maestro"
  • Colman Domingo, "Rustin"
  • Paul Giamatti, "Przesilenie zimowe"
  • Cillian Murphy, "Oppenheimer"
  • Jeffrey Wright, "Amerykańska fikcja"

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

  • Annette Bening, "Nyad"
  • Lily Gladstone, "Czas krwawego księżyca"
  • Sandra Hüller, "Anatomia upadku"
  • Carey Mulligan, "Maestro"
  • Emma Stone, "Biedne istoty"


Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Sterling K. Brown, "Amerykańska fikcja"
  • Robert De Niro, "Czas krwawego księżyca"
  • Robert Downey Jr., "Oppenheimer"
  • Ryan Gosling, "Barbie"
  • Mark Ruffalo, "Biedne istoty"

Najlepszy aktorka drugoplanowa

  • Emily Blunt, "Oppenheimer"
  • Danielle Brooks, "Kolor purpury"
  • America Ferrera, "Barbie"
  • Jodie Foster, "Nyad"
  • Da'Vine Joy Randolph, "Przesilenie zimowe"


Najlepszy scenariusz oryginalny

  • Justine Triet i Arthur Harari, "Anatomia upadku"
  • David Hemingson, "Przesilenie zimowe"
  • Bradley Cooper i Josh Singer, "Maestro"
  • Samy Burch i Alex Mechanik, "Obsesja"
  • Celine Song, "Poprzednie życie"

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • Cord Jefferson, "Amerykańska fikcja"
  • Greta Gerwig i Noah Baumbach, "Barbie"
  • Christopher Nolan, "Oppenheimer"
  • Tony McNamara, "Biedne istoty"
  • Jonathan Glazer, "Strefa interesów"

Najlepszy film animowany

  • "Chłopiec i czapla", reż. Hayao Miyazaki
  • "Między nami żywiołami", reż. Peter Sohn
  • "Nimona", reż. Nick Bruno i Troy Quane
  • "Pies i robot", reż. Pablo Berger
  • "Spider-Man: Poprzez multiwersum", reż. Joaquim Dos Santos i Kemp Powers

Najlepszy film międzynarodowy

  • "Ja, kapitan", reż. Matteo Garrone (Włochy)
  • "Perfect Days", reż. Wim Wenders (Japonia)
  • "Śnieżne bractwo", reż. J.A. Bayona (Hiszpania)
  • "Pokój nauczycielski", reż. Ilker Çatak (Niemcy)
  • "Strefa interesów", reż. Jonathan Glazer (Wielka Brytania)


Krótkometrażowy film dokumentalny

  • "The ABCs of Book Banning"
  • "The Barber of Little Rock"
  • "Island In Between"
  • "Ostatni warsztat"
  • "Nai Nai & Wai Po"

Film dokumentalny

  • "Bobi Wine - głos sprzeciwu"
  • "Wieczna pamięć"
  • "Cztery córki"
  • "To Kill a Tiger"
  • "20 dni w Mariupolu"


Najlepsze zdjęcia

  • Edward Lachman, "El Conde"
  • Podrigo Prieto, "Czas krwawego księżyca"
  • Matthew Libatique, "Maestro"
  • Hoyte Van Hoytema, "Oppenheimer"
  • Robbie Ryan, "Biedne istoty"

Najlepszy montaż

  • Laurent Senechal, "Anatomia upadku"
  • Kevin Tent, "Przesilenie zimowe"
  • Thelma Schoonmaker, "Czas krwawego księżyca"
  • Jennifer Lame, "Oppenheimer"
  • Yorgos Mavropsardis, "Biedne istoty"

Najlepsza scenografia

  • Sarah Greenwood i Katie Spencer, "Barbie"
  • Jack Fisk i Adam Willis, "Czas krwawego księżyca"
  • Arthur Max i Elli Griff, "Napoleon"
  • Ruth De Jong i Claire Kaufman, "Oppenheimer"
  • James Price, Shona Heath i Zsuzsa Mihalek, "Biedne istoty"


Najlepsze kostium

  • Jacqueline Durran, "Barbie"
  • Jacqueline West, "Czas krwawego księżyca"
  • Janty Yates i Dave Crossman, "Napoleon"
  • Ellen Mirojnick, "Oppenheimer"
  • Holly Waddington, "Biedne istoty"


Muzyka oryginalna

  • Laura Karpman, "Amerykańska fikcja"
  • John Williams, "Indiana Jones i artefakt przeznaczenia"
  • Robbie Robertson, "Czas krwawego księżyca"
  • Ludwig Göransson, "Oppenheimer"
  • Jerskin Fendrix, "Biedne Istoty"


Najlepsza piosenka

  • "The Fire Inside" z filmu "Flamin' Hot: Smak sukcesu", Diane Warren
  • "I'm Just Ken" z filmu "Barbie", Mark Ronson i Andrew Wyatt
  • "It Never Went Away" z filmu "Jon Batiste: Amerykańska symfonia", Jon Batiste i Dan Wilson
  • "Wahzhazhe" z filmu "Czas krwawego księżyca", Scott George
  • "What Was I Made For?" z filmu "Barbie", Billie Eilish i Finneas O'Connell


Najlepsze efekty specjalne

  • "Twórca" (Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould)
  • "Godzilla Minus One" (Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima)
  • "Strażnicy Galaktyki vol. 3" (Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek)
  • "Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One" (Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould)
  • "Napoleon" (Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould)


Najlepsza charakteryzacja

  • "Golda" (Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue)
  • "Maestro" (Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell)
  • "Oppenheimer" (Luisa Abel)
  • "Biedne istoty" (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston)
  • "Śnieżne bractwo" (Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé)


Najlepszy dźwięk

  • "Twórca" (Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic)
  • "Maestro" (Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic)
  • "Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One" (Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor)
  • "Oppenheimer" (Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O'Connell)
  • "Strefa interesów" (Tarn Willers i Johnnie Burn)

Najlepszy film krótkometrażowy

  • "The After"
  • "Invincible"
  • "Knight of Fortune"
  • "Red, White and Blue"
  • "The Wonderful Story of Henry Sugar"

Krótkometrażowy film animowany

  • "Letter To a Pig"
  • "Ninty-Five Sensen"
  • "Our Uniform"
  • "Pachyderme"
  • "War Is Over"

Więcej o nagrodzonych twórcach i produkcjach przeczytasz TUTAJ

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Gość: Dawid Muszyński (redaktor naczelny naekranie.pl)

Data emisji: 11.03.2024

Godzina emisji: 10.13

pj/wmkor

Czytaj także

Historia Oscarów. "Każda gala buduje legendę Hollywood"

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2024 21:00
Droga do Oscarów może być złota, ale wybrukowano ją krwią, potem i złamanymi sercami. To, co rozpoczęło się w 1929 roku jako branżowy bankiet, przerodziło się w wystawną ceremonię z czerwonym dywanem, tłumem fotoreporterów i skandalami, które buduję legendę Hollywood. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Oscary 2024. "Oppenheimer" najlepszym filmem. Statuetki dla Ciliana Murphy'ego i Emmy Stone. "Strefa interesów" najlepszym filmem międzynarodowym [relacja]

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2024 03:40
"Oppenheimer" najlepszym filmem zeszłego roku! Reżyser obrazu - Christopher Nolan - najlepszym reżyserem. Cilian Murphy ("Oppenheimer") został najlepszym aktorem pierwszoplanowym, a Emma Stone ("Biedne istoty") najlepszą aktorką pierwszoplanową. W kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa zwyciężyła Da'Vine Joy Randolph ("Przesilenie zimowe"). Najlepszym aktorem drugoplanowym został Robert Downey Jr. ("Oppenheimer"). Brytyjsko-polsko-amerykańska koprodukcja "Strefa interesów" w reżyserii Jonathana Glazera została ogłoszona najlepszym filmem międzynarodowym. Uhonorowani zostali także Billie Eilish i Finneas O'Connell za piosenkę "What was I made for?" z filmu "Barbie". W hollywoodzkim Dolby Theatre odbyła się 96. ceremonia wręczenia Oscarów.
rozwiń zwiń