Sonda potwierdzi istnienie Planety X

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2011 00:01
Teoria, że w naszym Układzie Słonecznym krąży wielka, nieznana planeta, jest wciąż żywa. Czy NASA posiada nowe dane na jej temat?
Sonda potwierdzi istnienie Planety X
Foto: nasa - wizja artysty.

W 1999 roku astronomowie John Matese i Daniel Whitmire z University of Lousiana-Lafayette zaproponowali teorię, że w Obłoku Oorta, a zatem zasobniku, z którego wylatują komety, ukrywa się wielka, nieznana planeta, być może nawet czterokrotnie większa od Jowisza. Olbrzyma, który miał znajdowac się  30 000 razy dalej od Słońca niż Ziemia, nazwano Tyche. Miał wyjaśniać osobliwości w trajektorii lotu niektórych komet.

Oczywiście, nie wszyscy astronomowie dali się przekonać. Debata dotycząca istnienia Tyche trwa aż do dzisiaj. W 2010 roku grupa naukowców uznała, że NASA mogła już – niechcący – zgromadzić wystarczającą ilość danych, aby ostatecznie potwierdzić lub obalić teorię o Tyche. Dane miała zebrać należąca do NASA sonda WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer).

WISE wystartowała w grudniu 2009. Aż do tego miesiąca skanowała niebo w podczerwieni. Danych jest tyle, że specjalisci nie zdołali ich jeszcze porządnie przeanalizować. A zatem: czy potwierdzą istnienie Tyche? W połowie lutego pojawiły się takie pogłoski.

Na razie musimy to zdementować. Wciąż jest zbyt wcześnie, aby spekulować na ten temat. Analizy danych wciąż trwają i ich pełna analiza może potrwać nawet do kilku lat. Pierwsze oficjalne zaprezentowanie części danych z WISE będzie miało miejsce dopiero w kwietniu tego roku, ale na pewno ta pierwsza porcja nie będzie wystarczająca, aby obalić lub potwierdzić teorię o gigancie z Obłoku Oorta.

Reszta danych ma zostac “uwolniona” do marca 2012. Dopiero wtedy, być może, będzie już coś wiadomo. Ale to nie będzie oznaczało rozwiązania zagadki.

Czy WISE rzeczywiście nadaje się do rozwiązania tej kwestii?

Nie ma, oczywiście, 100 proc. pewności, ale wszystko wskazuje na to, że WISE mogłaby potwierdzic istnienie Tyche. Sonda przeskanowała całe niebo dwukrotnie, w półrocznym odstępie czasu. Jeżeli w Obłoku Oorta istnieje planeta, zmieniła w tym czasie swoje polożenie i WISE powinna to wykryć.

Jeżeli Tyche istnieje, to dlaczego odkrywamy ją dopiero teraz?

Tyche byłaby zbyt zimna i ciemna, aby odkrył ją teleskop optyczny. Tylko wrażliwe teleskopy pracujące w podczerwieni mogą odkryć istnienie tak odległego i ziemnego obiektu i tylko wtedy, kiedy „spojrzałyby" w jego kierunku. W razie czego nie ma się zatem czego wstydzić!

Z niecierpliwością czekamy na wyniki!

(ew/Space.com)

Zobacz więcej na temat: astronomia NASA słońce

Niebo jest pełne ziemi?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2008 13:02
Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym znajduje się glob niewiele większy od Ziemi.

Planeta zakręcona inaczej

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2009 07:34
Astronomowie zaobserwowali niezwykłą planetę.

Ziemia jest o 70 mln lat młodsza niż sądzono

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2010 12:54
Ziemia ma o wiele milionów lat mniej niż uważano do tej pory - tak twierdzą eksperci.

Tatooine istnieje

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2010 12:35
Czy możliwe jest niebo, na którym jasnieją dwa słońca? Tak – naukowcy właśnie znaleźli planetę, która krąży wokół dwóch gwiazd.