20. KONKURS MUZYKI FOLKOWEJ "NOWA TRADYCJA"

Regulamin konkursu Nowa Tradycja 2017 »

Zgłoszenie do konkursu Nowa Tradycja 2017 »

Wykonawców biorących udział w konkursie oceniało jury w składzie:

Olo Walicki (przewodniczący)

Karolina Cicha, Remigiusz Mazur- Hanaj, Tomasz Janas, Kuba Borysiak i Piotr Kędziorek.

Grochocki_Odorowicz zwycięzcami konkursu Nowa Tradycja 2017
Grochocki_Odorowicz zwycięzcami konkursu Nowa Tradycja 2017

Grochocki_Odorowicz zwycięzcami konkursu "Nowa Tradycja" 2017

Zespół ze Zgierza zdobył Grand Prix 20. Konkursu Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja". Kolejne miejsca przypadły kapelom Burónka i Niewte. Ponadto wyróżniono Kapelę z Innej Struny, Mitomanów oraz Skład Niearchaiczny.

Jury - Olo Walicki, Karolina Cicha, Remigiusz Mazur-Hanaj, Tomasz Janas, Piotr Kędziorek i Kuba Borysiak - postanowiło przyznać następujące nagrody:

Grand Prix - Nagrodę ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15.000 PLN otrzymał zespół Grochocki_Odorowicz za spójną kreację artystyczną i przykuwające uwagę interpretacje pieśni żałobnych.

Zespół Grochocki_Odorowicz tworzą muzycy Paweł Grochocki (śpiew, instrumenty perkusyjne) i Paweł Odorowicz (altówka, komputer), rodowici lubelacy, którzy poznali się w Szczecinie podczas II Turnieju Muzyków Prawdziwych. Obaj w swoich kategoriach: śpiewak solista i instrumentalista solista zdobyli drugie miejsca, co uznali za wystarczający przyczynek do podjęcia współpracy i zawojowania świata polskimi pieśniami pogrzebowymi.

II nagrodę ufundowaną przez Polskie Radio w wysokości 10.000 PLN otrzymał zespół Burónka za sugestywne przekazanie charakteru pieśni kurpiowskich. Zespół zdobył także Nagrodę Publiczności "Burza Braw".

III nagrodę ufundowaną przez Polskie Radio w wysokości 5.000 PLN Jury przyznało zespołowi Niewte za odważną interpretację muzyki tradycyjnej.

Nagrody Specjalnej im. Czesława Niemena w tym roku nie przyznano, za to Jury postanowiło wyróżnić Kapelę z Innej Struny za młodzieńczy entuzjazm i radość wspólnego muzykowania i zespół Mitomani za przemyślane aranżacje i wysoki kunszt wykonawczy.

Nagrodę Specjalną dla wyróżniającego się instrumentalisty - Złote Gęśle - zdobył Przemysław Ficek z zespołu Skład Niearchaiczny.

Przeczytaj protokół obrad Jury 20. Konkursu Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja"

f

***

mc

S.H.A. (Kraków)
S.H.A. (Kraków)

S.H.A. (Kraków)

Susanna Jara – śpiew, skrzypce; Hanka Wójciak – śpiew; Agata Siemaszko – śpiew; Miroslav Rajt – cymbały węgierskie

S.H.A. przedstawia program złożony z tradycyjnych i autorskich utworów w czterech językach: polskim (z elementami gwary góralskiej), łemkowskim, ukraińskim i romskim. Artystki są liderkami własnych formacji: grają koncerty, wydają płyty, zwyciężały na najważniej- szych krajowych festiwalach. W S.H.A. stoją obok siebie, wzajemnie się słucha- ją i wspierają.

Wielogłosowe i wielojęzyczne pieśni znakomicie dopełnia brzmienie cymbałów węgierskich. Z połączenia tych światów wyłania się galicyjski i karpacki genius loci. Zespół powstał w marcu 2017 roku.

(fot. zespołu: Michał Zięba)

Ztrój (Gdańsk)
Ztrój (Gdańsk)

Ztrój (Gdańsk)

Justyna Mazurkiewicz – śpiew, baraban; Marek Przewłocki – skrzypce, looper

Zespół wyłonił się z działającej od 2011 roku i wielokrotnie nagradzanej Kapeli Przewłockiego. W kręgu jego zainteresowań nadal pozostaje polska trójmiarowa muzyka ludowa, która otrzymuje tu bardziej współczesne, rockowe brzmienie. To naturalna konsekwencja: z jednej strony fascynacja własną rdzenną muzyką, z drugiej zaś – sentyment do utworów z czasów młodości. Artyści wykorzystują melodie mazurkowe z repertuaru skrzypków Stanisława Klejnasa i Kazimierza Mety, jak również podejmują próby wprowadzenia autorskich kompozycji i tekstów.

Mitomani (Katowice)
Mitomani (Katowice)

Mitomani (Katowice)

Aleksandra Rybak-Żymła – wiolonczela; Tomasz Żymła – klarnet, klarnet basowy; Paweł Miczka – skrzypce; Marianna Soroka – instrumenty perkusyjne; Maciej Wierzchołowski – fisharmonia, akordeon

Multistylowa kapela folkowa została założona w 2012 roku przez grupę polskich artystów, którzy poznali się na studiach w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Jednym z impulsów do powstania zespołu była chęć promocji tradycji muzycznych Europy Wschodniej. Wykształceni klasycznie muzycy w Holandii specjalizowali się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. Debiutancki al- bum „Ambigram” ukazał się w 2015 roku i był podsumowaniem dotychczasowych muzycznych poszukiwań.

W swoim obecnym repertuarze grupa sięga do folkloru Warmii i Mazur, nie dając prostej jego rekonstrukcji ani też powierzchownej stylizacji. Przywołane pieśni otrzymały rozbudowaną fakturę instrumentalną, która podkreśla znaczenie tekstu oraz wielorakie wpływy zewnętrzne determinujące specyfikę tej tradycji muzycznej.

(fot. zespołu: Dominika Szczęch)

Robert Jędrzejewski (Warszawa)
Robert Jędrzejewski (Warszawa)

Robert Jędrzejewski (Warszawa)

Robert Jędrzejewski – wiolonczela

Artysta intuitywny, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie doktorant Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Współtwórca duetu improwizujących kompozytorów Salulu. Inicjator konferencji „Nowy sens muzyki”. Ma na koncie liczne prezentacje i kooperacje artystyczne w kraju i poza granicami Polski.

(fot. Marek Ciechowski)

Jazgodki (Gdańsk)
Jazgodki (Gdańsk)

Jazgodki (Gdańsk)

Katarzyno Enemuo – śpiew, akordeon; Iwona Sojka – skrzypce; Adam Cudak – flety, mandolina, bouzouki; Marcin Sojka – perkusja; Kuba Sojka – śpiew, perkusjonalia

Zespół powstał w 2005 roku we wsi Godki na Warmii. Artyści zbierają i wykonują muzykę tradycyjną z różnych stron Europy: polską, węgierską, szwedzką, duńską, cygańską. Sięgają również po folklor miejski. W ostatnich latach repertuar grupy poszerzył się o autorskie interpretacje muzyki ludowej, co znalazło swoje odbicie w albumie z 2015 roku zatytułowanym „W międzyczasie”. Zespół koncertuje, gra do tańca, prowadzi warsztaty tradycyjnych tańców oraz za- baw tanecznych i muzycznych dla dzieci i dorosłych.

(fot. zespołu: Joanna Barchetto

Stałe Zmienne (Warszawa)
Stałe Zmienne (Warszawa)

Stałe Zmienne (Warszawa)

Jolanta Kossakowska – głos, skrzypce, fortepian; Paweł Zalewski – viola da gamba; Michał Michota – trąbka; Wojtek Lubertowicz – instrumenty perkusyjne

Stałe Zmienne to projekt Jolanty Kossakowskiej, który długo czekał na wyjęcie z szuflady. Składają się na niego piosenki o miłości i jej braku inspirowane polską muzyką tradycyjną, w warstwie słownej cytujące także tradycyjne teksty albo czerpiące z nich inspiracje.
Jolanta Kossakowska – wokalistka grająca na instrumentach smyczkowych (fidel, skrzypce, gęśle). Frontmenka zespołu Mosaik, grała także w takich zespołach jak Pochwalone i R.U.T.A. Pojawia się gościnnie w przedsięwzięciach łączących różne gatunki muzyczne („Warszawa. Tribute to Joy Division”, „Etnofonie kurpiowskie” czy „Cały na biało – symfonicznie”). Wykonywała muzykę dawną i współczesną, ostatnio w filmie muzycznym „No Man’s Land”.

(fot. zespołu: K. Holm)


Skład Niearchaiczny (Żywiec)
Skład Niearchaiczny (Żywiec)

Skład Niearchaiczny (Żywiec)

Marta Matuszna-Wejchenig – skrzypce, śpiew; Stanisław Bafia – altówka; Rafał Bałaś – kontrabas, śpiew; Przemysław Ficek – dudy żywieckie, piszczałka wielkopostna

W obecnym składzie zespół zagrał po raz pierwszy w maju 2016 roku podczas „Potańcówki przy dudach”. Repertuar grupy tworzą utwory wykonywane niegdyś przez tradycyjny skład (skrzypce, dudy), a nazywany „składem archaicznym”. Niearchaiczność tego czterooosobowego zespołu to nie tylko poszerzone instrumentarium. To przede wszystkim dowód na to, że muzyka beskidzkich mistrzów (kapeli Byrtków z Pewli Wielkiej i sióstr Sordyl z Korbielowa) jest ciągle żywa, można ją rozwijać i wzbogacać.

Niewte (Warszawa)
Niewte (Warszawa)

Niewte (Warszawa)

Baksak (Antoni Beksiak) – komputer, elektronika, głos; Marcin Lorenc – skrzypce; Maniucha Bikont – śpiew, piszczałki, obiekty dźwiękowe

Zespół zajmuje się rozwijaniem autentycznych tanecznych rytmów mazurkowych polskiej wsi, a także potencjałów improwizacyjnych i ekspresywnych polskiej muzyki tradycyjnej. Używa w tym celu instrumentów akustycznych, śpiewu i komputera/elektroniki traktowanych jako narzędzia gry na żywo.

Grochocki_Odorowicz (Zgierz)
Grochocki_Odorowicz (Zgierz)

Grochocki_Odorowicz (Zgierz)

Paweł Grochocki – śpiew, instrumenty perkusyjne; Paweł Odorowicz – altówka, komputer

Muzycy, rodowici lubelacy, poznali się w Szczecinie podczas II Turnieju Muzyków Prawdziwych. Obaj w swoich kategoriach: śpiewak solista i instrumentalista solista zdobyli drugie miejsca, co uznali za wystarczający przyczynek do podjęcia współpracy i zawojowania świata polskimi pieśniami pogrzebowy- mi. Obaj mają swoje za uszami, ale opowiedzą o tym muzyką, a nie słowami.

Burónka (Warszawa)
Burónka (Warszawa)

Burónka (Warszawa)

Olga Stopińska – śpiew; Mateusz Wachowiak – harmonia dwurzędowa, akordeon; Mateusz Sieradzan – tapan, cajon, daff

W swoim repertuarze zespół odwołuje się do wokalnych tradycji Kurpiów – Puszczy Zielonej. Autorskich interpretacji doczekały się przede wszystkim pieśni Bronisławy Świder z Bandyś, a także te pochodzące z nagrań archiwalnych.

Burónka to lniana lub wełniana tkaninaużywana niegdyś na Kurpiach do noszenia dzieci, a także służąca jako nakrycie na łóżko. "Burónka" jest próbą opowiedzenia o zetknięciu się z pięknem absolutnym. O drodze, jaką przebywa miejska śpiewaczka i jej głos, starając się zbliżyć do zrozumienia puszczańskiej pieśni. O drodze, jaką przemierza miejski muzyk, poszukując własnego, współczesnego języka wyrazu poprzez zanurzenie w pieśni tradycyjnej. W końcu jest to również opowieść o podróży archaicznej, surowej pieśni do miasta, oraz o relacji mistrz-uczeń. Opowieść o miłości i przyjaźni.


Kapela z Innej Struny (Kraków)
Kapela z Innej Struny (Kraków)

Kapela z Innej Struny (Kraków)

Daria Butskaya – śpiew, skrzypce; Kamila Owsianików – śpiew, flet; Anna Walkowiak – śpiew, basy; Paweł Iwan – śpiew, cymbały; Michał Biel – baraban; Krystian Pisowicz – skrzypce, basy

Oprócz autorskich kompozycji bazujących na ludowych źródłach zespół wykonuje tradycyjną muzykę taneczną i obrzędową z różnych regionów szeroko pojętej Małopolski. Artyści uczą się pod okiem takich mistrzów jak Jan Kmita, Maria Siwiec, Edward Orłowski, Witek Broda. Założona w 2015 roku Kapela zdobyła do tej pory jedną znaczącą nagrodę: I miejsce w konkursie Scena Otwarta podczas XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” 2016. Do programu konkursowego zostały wybrane autorskie utwory oraz jeden tradycyjny z Krakowskiego (O. Kolberga).


Nowa Tradycja. Znamy uczestników konkursu
Nowa Tradycja. Znamy uczestników konkursu

"Nowa Tradycja". Znamy uczestników konkursu!

Po przesłuchaniu 53 nadesłanych nagrań demonstracyjnych komisja konkursowa zakwalifikowała 11 wykonawców do udziału w tegorocznej odsłonie "Nowej Tradycji".

Komisja konkursowa w składzie: Kuba Borysiak, Tomasz Janas, Piotr Kędziorek, Anna Szewczuk-Czech, Anna Szotkowska, Magdalena Tejchma i Małgorzata Jędruch-Włodarczyk 18 kwietnia wyłoniła następujących wykonawców (w kolejności alfabetycznej):

Burónka (Warszawa)
Grochocki_Odorowicz (Zgierz)
Jazgodki (Gdańsk)
Kapela z Innej Struny (Kraków)
Niewte (Warszawa)
Robert Jędrzejewski (Warszawa)
S.H.A. (Kraków)
Skład Niearchaiczny (Żywiec)
Stałe Zmienne (Warszawa)
Ztrój (Gdańsk)
Mitomani (Katowice) 

W procedurze konkursowej brane były pod uwagę zespoły (do 7 osób) lub soliści, których program zawiera co najmniej trzy utwory inspirowane polską muzyką ludową lub muzyką historycznych mniejszości etnicznych zamieszkujących Polskę.

Konkursowe zmagania odbędą się, jak co roku, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie w ramach Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" (11-14 maja 2017 roku). 

Celem Konkursu Muzyki Folkowej, organizowanego przez Polskie Radio S.A., jest promocja polskiej muzyki opartej na tradycyjnych źródłach wykorzystującej nowe opracowania.

XX Festiwal Folkowy Polskiego Radia "Nowa Tradycja" odbędzie się w dniach 11-14 maja w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego przy ul. Z. Modzelewskiego 59 w Warszawie. Prezentacje konkursowe zakwalifikowanych artystów potrwają od 12 do 13 maja (od godz. 16.00), a koncert laureatów odbędzie się ostatniego festiwalowego dnia – 14 maja.

Poznaj regulamin XX Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja"

KONTAKT

Festiwal Folkowy Polskiego Radia
NOWA TRADYCJA

Program 2, Radiowe Centrum
Kultury Ludowej
al. Niepodległości 77/85,
00-977 Warszawa

telefon: 22 64 55 301
nowatradycja2@polskieradio.pl