Dwójka

Stanisława Górkiewicz w Dwójce

01.04.2014 11:00
W cyklu "Muzyczna Scena Tradycji", w Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana wystąpiła znakomita skrzypaczka, uczennica Bronisławy Koniecznej "Dziadońki".
Stanisława Górkiewicz  w Studiu PR im. Władysława Szpilmana
Stanisława Górkiewicz w Studiu PR im. Władysława SzpilmanaFoto: Grzegorz Śledź / PR2
Obejrzyj
Stanisława Górkiewicz na Muzycznej Scenie Tradycji - część 1
Stanisława Górkiewicz na Muzycznej Scenie Tradycji - część 2
Stanisława Górkiewicz na Muzycznej Scenie Tradycji
Stanisława Górkiewicz na Muzycznej Scenie Tradycji

Stanisława Galica Górkiewicz wystąpiła ze swoją podhalańską muzyką w składzie: Stanisława Górkiewicz  - skrzypce prym, Zbigniew Harnik i Łukasz Górnik - skrzypce sekund, Andrzej Pietras -  basy góralskie; śpiewać będą: Anna Lassak i Kazimierz Lassak.

***

Stanisława Galica-Górkiewicz z Bukowiny Tatrzańskiej - prymistka, uczennica Bronisławy Koniecznej-Dziadońki z Bukowiny Tatrzańskiej, laureatka wielu nagród w konkursach muzyki ludowej, m.in. na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym i Międzynarodowym Konkursie Kapel i Instrumentalistów w Zakopanem.

Od lat z wielką pasją zbiera i gromadzi materiały dotyczące historii regionu: publikacje, dokumenty, stare fotografie. Jest autorką artykułów, audycji radiowych o tematyce regionalnej oraz książek o Bukowinie Tatrzańskiej: "Na Bieńkowskim Wierchu w Bukowinie...” , "Kuruce - Rody bukowiańskie” , "Bukowina Tatrzańska. Czasy - Ludzie - Wydarzenia”, "Bukowina Tatrzańska - Góralskie życie”,  "Bukowina Tatrzańska - Powrót do źródeł”  czy "Krajem nieba, krajem ziemi”. W Magazynie Źródła Stanisława Galica-Górkiewicz wspominała:

Mama przy każdej okazji, przy pracy, opowiadała o dziadkach, o pradziadkach, o tym dawnym życiu. Ale do głowy mi nie przyszło żeby to starać się zapamiętać. Kiedy dorosłam i uświadomiłam sobie wartość naszego dziedzictwa, to poszłam do mamy i pytałam ją o wiele rzeczy. Pierwsza moja książka " Na Bieńkowskim Wierchu w Bukowinie..."  to są głownie opowieści mojej mamy. Jej zawdzięczam miłość i szacunek do tradycji.
Stanisława Górkiewicz jest rodowitą bukowianką. Pochodzi ze starej góralskiej rodziny Galiców. Od przeszło 30 lat aktywnie uczestniczy w działalności kulturalno-regionalnej, promując i upowszechniając podhalańską kulturę. Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia. W 2010 roku na koncercie inaugurującym  XIII Festiwal Folkowy Polskiego Radia Nowa Tradycja  - "Muzyka źródeł - Podhale"  wystąpiła wraz z mistrzami podhalańskiej muzyki, tańca i śpiewu: Janiną Czernik z Białego Dunajca śpiewaczką i tancerką, Józefem Pitoniem śpiewakiem i tancerzem z Kościelisk, oraz prymistami: Józefem Gąsienicą-Brzegą z Zakopanego, Henrykiem Trebunią Tutką z Poronina, Andrzejem Obrochtą- Bartusiem z Zakopanego i basistą Tadeuszem Styrczulą-Maśniakiem  z Kościelisk.

mm, pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Komitet Obrony Robotników

Czytaj także

Koncert dla Stanisława Klejnasa

22.01.2014 18:00
W niedzielę 26 stycznia w cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" odbył się koncert poświęcony pamięci Stanisława Klejnasa z Raducza, wybitnego skrzypka ludowego i gawędziarza. Zobacz wideo!
Stanisław Klejnas
Stanisław KlejnasFoto: Zdjęcie z archiwum rodzinnego
Obejrzyj
Koncert dla Stanisława Klejnasa - cz.1
Koncert dla Stanisława Klejnasa - cz.2

W koncercie z cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" wzięli udział artyści rekonstruujący repertuar Klejnasa (1905-1988), m.in. laureaci konkursu Nowa Tradycja 2013 - grupa Raducz pod kierownictwem Piotra Kaznowskiego oraz zespół Gęsty Kożuch Kurzu, czyli zdobywcy Baszty w kategorii "folklor rekonstruowany" podczas Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu w roku 2012. Koncert połączony będzie z promocją płyty serii Muzyka Źródeł "Stanisław Klejnas z Raducza”, wydanej przez Polskie Radio we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Gośćmi audycji prowadzonej przez Kubę Borysiaka byli m.in. Anna Borucka-Szotkowska oraz prof. Piotr Dahlig.

***

>>>Diabelskie opowieści Stanisława Klejnasa<<<

***

Stanisław Klejnas w latach 60. i 70. był jednym z najbardziej znanych muzyków ludowych na konkursach, występach i festiwalach folklorystycznych. Miał ogromny repertuar – "sypał melodiami jak z rękawa”. Brał udział w filmach "Chłopi" i "Wesele Boryny”. Muzykę Klejnasa nagrywało Polskie Radio, Instytut Sztuki PAN oraz muzea regionalne.

W koncercie wystąpili:

Piotr
Piotr Kaznowski (materiały promocyjne)

Zespół Raducz
Piotr Kaznowski - skrzypce prym
Barbara Songin - śpiew, skrzypce sekund
Piotr Domagalski - basy, kontrabas
Mateusz Dobrowolski - bębenek
Piotr Domagalski - współzałożyciel zespołu Levity, kontrabasista i gitarzysta basowy, muzyk współpracujący m.in. z Januszem Muniakiem, Marcinem Maseckim, Marylą Rodowicz, Tatianą Okupnik, Gabą Kulką, Toshinori Kondo, Raphaelem Rogińskim, incarNations i wieloma innymi.
Piotr Kaznowski - skrzypek, zajmuje się rekonstrukcją repertuaru i stylu gry Stanisława Klejnasa. Grał z Kapelą Mazowiecką Bartosza Niedźwieckiego. Współpracuje z warszawskim Domem Tańca, współzałożyciel kolektywu SpółGralnia Warszawa animującego potańcówki oberkowe w stolicy. Wraz z formacją (PKP) Raducz laureat Festiwalu Kapel i Śpiewaków w Kazimierzu oraz konkursu "Nowa Tradycja" w 2013.
Mateusz Dobrowolski - muzykant, aktywista, dziennikarz (Songlines, Gadki z Chatki, popupmusic.pl). Prezes Stowarzyszenia Sztuki Etnicznej „Transetnika”. Dyrektor artystyczny festiwalu "EtnoUgór”. Od 2012. roku kierownik Narodowej Delegacji Polskiej na Targach WOMEX. Od 2010. roku członek formacji R.U.T.A. Muzyk kolektywu terenNowy.
Barbara Songin - absolwentka Choreografii i technik tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi (2013) oraz Akademii Praktyk Teatranych w OPT Gardzienice (2005). Założycielka i kierownik artystyczny Furu kolektywu artystycznego, założycielka i prezes warszawskiej Fundacji Furu oraz współtwórczyni grupy muzyczno-performerskiej Sutari.
Kapela Gęsty Kożuch Kurzu
Maria Stępień - skrzypce;
Marcin Lorenc - skrzypce;
Joanna Gancarczyk - basy, śpiew;
Przemysław Bogusławski - baraban, bębenek obręczowy.
Kapela GKK stara się odtwarzać charakterystykę takich regionów, jak łęczyckie, sieradzkie, rawskie i łowickie, oraz poszczególnych muzykantów, widząc wokół Łodzi olbrzymią różnorodność temperamentów muzycznych.
Spośród muzykantów, na których się wzoruje, należy wymienić: skrzypka łęczyckiego Tadeusza Kubiaka wraz z kapelą, harmonistę łowickiego Sławomira Czekalskiego wraz z kapelą Dobrzeliniacy, skrzypka sieradzkiego Czesława Skrzydłowskiego oraz skrzypka rawskiego Stanisława Klejnasa.

Od listopada 2011 roku członkowie kapeli we współpracy z przyjaciółmi i życzliwymi instytucjami (Akademickim Ośrodkiem Incjatyw Artystycznych, Fabryką Sztuki oraz Teatrem Szwalnia) organizują cykl "Pograjka Łódzka", w ramach którego odbywają się warsztaty taneczne i muzyczne, pokazy filmów, wykłady oraz potańcówki, które stają się miejscem spotkań muzykantów, warsztatowiczów oraz pasjonatów polskiej muzyki tradycyjnej.

pp / mm

Zobacz więcej na temat: folk koncert muzyka

Czytaj także

Koncert dla Anny Malec i Kapeli Braci Bździuchów

03.03.2014 17:00
Pamięci tych wybitnych ludowych muzyków z Roztocza poświęcone zostało kolejne spotkanie z cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" zorganizowane z okazji ukazania się 28. pozycji serii płytowej "Muzyka Źródeł".
Remigiusz Mazur-Hanaj i Sławomir Niemiec
Remigiusz Mazur-Hanaj i Sławomir NiemiecFoto: Grzegorz Śledź/PR2
Obejrzyj
Koncert dla Anny Malec i Kapeli Braci Bździuchów, część 1
Koncert dla Anny Malec i Kapeli Braci Bździuchów, część 2
Koncert dla Anny Malec i Kapeli Braci Bździuchów, część 3

Anna Malec (1910-1991) miała niezwykłą pamięć, stąd jej ogromny repertuar, na który składały się wszystkie możliwe gatunki ludowych pieśni, od kołysanek po pieśni przy zmarłych, od kolęd po  pieśni andrzejkowe, ballady, pieśni dziadowskie, rekruckie, miłosne, a przede wszystkim - weselne, poznane podczas dawnych zabaw ślubnych w rodzinnej wsi. Przez wiele lat śpiewaczka występowała z jedną najbardziej autentycznych kapel, którą tworzyli Franciszek Bździuch "Twardowski" (1906 -1979) i Jan Bździuch "Zarosiak" (1891-1981). Nagrania tych niezwykłych muzyków znalazły się w 28. albumie serii płytowej "Muzyka Źródeł", wydanym przez Polskie Radio we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W Studiu im. Władysława Szpilmana ich pamięć uczczicli: Agata Harz, Kaja Prusinowska, Maniucha Bikont, Sławomir Niemiec i Remigiusz Mazur Hanaj, a także córka Anny Malec Władysława Kubina.

Gośćmi audycji prowadzonej przez Annę Szewczuk byli Maria Baliszewska oraz prof. Piotr Dahlig.

 

Wykonawcy:

Władysława
Władysława Kubina (córka Anny Malec) z Hoszni Abramowskiej; fot. Kuba Borysiak

Agata Harz
Z zamiłowania śpiewaczka, z wykształcenia orientalistka. Zajmowała się różnymi technikami wokalnymi (m.in. śpiewem klasycznym i współczesnym). Śpiewała w chórze "Lutnia", a później "Cantio polonica" (1977-87). W latach 1985-88 aktorka studenckiego Teatru Poga, działającego przy klubie Riviera-Remont w Warszawie. Od lat praktykuje śpiewanie białym głosem tradycyjnych pieśni polskich, głównie z Lubelszczyzny, Podlasia i Mazowsza, a także poleskich i serbskich. Współtworzyła awangardową grupę Księżyc, z którą wydała dwie płyty: 1. "Nów" EP (Obuh Records) 1993, 2. "Księżyc" MC, LP (Obuh Records) 1996. W I poł. lat 90-tych poznała dzięki nagraniom archiwalnym (głównie Archiwum im. J. i M. Sobieskich Instytutu Sztuki PAN) sztukę śpiewu Anny Malec (1910-91) z Jędrzejówki na Roztoczu i od tej pory jest wielką admiratorką oraz propagatorką jej stylu śpiewania oraz repertuaru. Brała udział w grupie Bractwo Ubogich (1992-94), pierwszej kapeli zajmującej się polską muzyką tradycyjną in crudo, a później współtworzyła zespół Pies Szczeka (1999-2003, por. składanka "Muzyka z domu tańca" CD In crudo 2001). Współtworzy Stowarzyszenie "Dom tańca" od początku jego istnienia. W latach 2005-06 zrealizowała autorski projekt pt. "Muzyka jednej wsi – Łukowa" w Biłgorajskiem. Prowadzi wiele warsztatów (m.in. na Taborach Domu Tańca, w Instytucie Kultury Polskiej UW), a od 2005 cykl warsztatów autorskich pt. "Wniebogłosy". Współtworzy kapelę Wędrowiec (I miejsce w konkursie Festiwalu "Nowa Tradycja" 2004) oraz Klub Wędrowca. Współpracuje z Emilią Okołotowicz, Remigiuszem Mazurem-Hanajem, Piotrem Herdą, Barbarą Wilińską, Katarzyną Szurman, a także z zespołem muzyki dawnej "Ars Nova". Odnajduje się także jako wykonawczyni eksperymentalnej muzyki współczesnej, m.in. z Chórem Gębofonicznym. Na Muzycznej Scenie Tradycji wystąpiła dwukrotnie, na koncercie poświęconym Kapeli Bractwo Ubogich oraz na koncercie "Wokół dziecka". Wykonywała na nim kołysanki i pieśni dziecięce z ludowej tradycji, których uczyła się bezpośrednio od Janiny Kowalczuk z Grabowicy, Janiny Chmiel z Wólki Ratajskiej i Władysławy Małek z Władysławowa podczas podróży po Roztoczu. 5 stycznia tego roku wraz z Remigiuszem Mazurem - Hanajem była gospodarzem koncertu kolędowego Programu 2. Ich gośćmi byli: zespół śpiewaczy Jarzębina z Kocudzy, Katarzyna de Latour, Katarzyna Szurman, Zuzanna i Jurija Pastuszenko.

 

Agata
Agata Harz; fot. Grzegorz Śledź

Maniucha Bikont
Doktorantka Kolegium "Artes Liberales", absolwentka Instytutu Kultury Polskiej w Warszawie, badaczka tradycyjnych technik wokalnych i ruchów praktykujących wiejską muzykę (praca magisterska pt. "Dotrzeć do sedna pieśni. Proces przyswajania pieśni wiejskiej w środowisku miejskim"). Uczestniczka badań terenowych w Polsce, Ukrainie, Białorusi i Rosji. Śpiewaczka, członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Odbyła roczne stypendium (Wyszehradzkie) w Akademii Muzycznej w Kijowie na wydzielę etnomuzykologii u profesora Jewgena Jefremowa. Związana od 1999 z Fundacją “Muzyka Kresów” i od 2006 ze Stowarzyszeniem “Dom Tańca”. Od 2008 roku uczestniczka projektów Jagny Knittel "Polesie - pieśni i ludzie", "Polesie - Ukraina archaiczna", "Polesie białoruskie – przekroczyć granice". Pedagożka letnich seminariów "Metody raboty s folklornym kolektiwom" w Palandze (Litwa). W latach (2006-2010) aktorka Teatru Gardzienice. Od 2009 członkini projektu teatralnego Chór Kobiet. Członkini zespołów improwizatorsko-eksperymentalnych Gębofon, Tak Tak, Volno, Boa Koala, gościnnie Hera. Wokalistka zespołów Dziczka, Z lasu, Tęgie Chłopy, oraz gościnnie Gęsty Kożuch Kurzu, Warszawa Wschodnia, Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, wykonujących muzykę tradycyjną in crudo. Członkini Polskiego Seminarium Etnograficznego, Forum Muzyki Tradycyjnej, stowarzyszenia Panorama Kultur, stypendystka Ministra Kultury 2013.

Maniucha
Maniucha Bikont

Kaja Prusinowska
Śpiewaczka, malarka, pedagog i mama piątki dzieci. Uczestniczyła w licznych akcjach artystycznych, prowadziła warsztaty m.in. w ramach działalności Stowarzyszenia Dom Tańca oraz we współpracy z wieloma fundacjami i stowarzyszeniami. Wraz z Janusz Prusinowski Trio koncertowała w Polsce i Europie. Pracując w szkołach podstawowych, realizowała autorski program "Kultura i Tradycje Polski". Dawne tradycje muzyczne i zdobnicze traktuje jako inspirację: układa melodie do współczesnych wierszy dla dzieci, do melodii maluje obrazki, a z obrazków tworzy scenografię do koncertów i spektakli Słuchaj Uchem.
W Magazynie "Źródła" opowiadała niedawno o swojej najnowszej płycie "Kołysała mama smoka - powrót".

Kaja
Kaja Prusinowska, Janusz Prusinowski i Piotr Piszczatowski, fot. Grzegorz Śledź
Kołysanki rażone piorunem i dzieci-ptaki - rozmowa z Kają Prusinowską (Dwójka/Źródła)


Sławomir Niemiec
Jest absolwentem kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Gra na skrzypcach i trąbce. Mieszka w Lublinie oraz w rodzinnym Aleksandrowie. Jest współtwórcą zespołu Melodia w Polsce, który powstał pod koniec 2007 i nawiązuje do muzyki źródłowej różnych regionów Polski, ale w szczególności skupia się nad spuścizną muzyczną okolic Biłgoraja, zachowaną w postaci nagrań legendarnej już Kapeli Braci Bździuchów z Aleksandrowa. Ich muzyka stanowi próbę poszerzenia kontekstu, w jakim była postrzegana muzyka źródłowa dawniej, o nowe spojrzenie - przez pryzmat współczesności. Dlatego aranżacje, których głównym autorem jest Sławek Niemiec, powstawały pod wpływem bardzo różnych inspiracji: muzyką Philipa Glassa, Steve'a Reicha, Freda Fritha, ale też Antonio Vivaldiego czy U2.
W grudniu 2010 r. w konkursie "Scena Otwarta" na XX Międzynarodowym Festiwal Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" grupa zdobyła I miejsce oraz nagrodę publiczności. W maju 2011 r. w konkursie na XIV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja" zespół zajął III miejsce za "poszukiwania i próbę umieszczenia tradycyjnych melodii w nowym środowisku dźwiękowym".

Sławomir
Sławomir Niemiec; fot. Grzegorz Marcinek

Sławomir Niemiec jest prawnukiem Franciszka Bździucha "Twardowskiego" z kapeli Braci Bździuchów. Na koncercie grać będzie melodie z repertuaru Kapeli, na bębenku towarzyszyć mu będzie Remigiusz Mazur-Hanaj , lirnik, skrzypek, bębnista, etnograf, dokumentalista, animator kultury i scenarzysta. Współtwórca Bractwa Ubogich, członek m.in. zespołów: Księżyc, Wędrowiec, Pies Szczeka oraz duetu z Agatą Harz. Remigiusz Mazur-Hanaj współtworzył warszawskie Stowarzyszenia "Dom tańca" oraz cykl Tabor Domu Tańca, jest twórcą serii płytowej "In Crudo". Juror Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Na Muzycznej Scenie Tradycji wystąpił dwukrotnie, na koncercie "Polsko-ukraińskie spotkanie lirników i kobziarzy" oraz koncercie poświęconym Kapeli Bractwo Ubogich.

Remek
Remek Mazur-Hanaj. Fot. G. Śledź/PR2

 

mm, gs, bch

Zobacz więcej na temat: folk koncert muzyka