XXIII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2015 16:18
Tematem tegorocznego festiwalu jest "Wiek XIII" – celowo ujęty w cudzysłów, gdyż bardziej niż o ścisłą chronologię, chodzi tu raczej o pretekst do przedstawienia muzycznych aspektów różnych zjawisk, które w owym czasie się wydarzyły, lub też takich, których źródłowy impuls wtedy właśnie miał miejsce.
Plakat promujący festiwal Pieśń Naszych Korzeni. Autorką projektu jest Marianna Oklejak
Plakat promujący festiwal Pieśń Naszych Korzeni. Autorką projektu jest Marianna OklejakFoto: mat.pras

Trzynaste stulecie było dla Europy czasem przełomowym: czasem kulturowego, intelektualnego i duchowego fermentu, nowego sposobu myślenia i opisywania świata, nowych typów duchowości, nowych zakonów (a także herezji), czasem krucjat i spotkania z Orientem. To epoka świętych Franciszka i Dominika, Tomasza z Akwinu, Dantego i Giotta. Można powiedzieć, że Europa do XIII wieku i Europa po tym stuleciu to dwa różne światy. Przemiany, których zarzewia tliły się z pewnością już od jakiegoś czasu, dotyczyły wielu dziedzin życia – sposobu myślenia, postrzegania świata, opisywania rzeczywistości (bezpośrednio doświadczalnej oraz ujmowanej teoretycznie). "Duch czasów" dotknął form religijności, języka, nauki i techniki, a efekty niektórych zapoczątkowanych wówczas procesów trwają w różnych formach do dzisiaj.

W epoce tej muzyka staje się przedmiotem dociekań, badań i spekulacji. Na powstających właśnie uniwersytetach jest elementem scholastycznego nauczania, wchodząc w skład quadrivium. Z dziedziny ars – sztuki, czy raczej rzemiosła, muzyka przechodzi w obszar nauki – scientia.

Wyprawy krzyżowe, których główną ideą było odzyskanie Ziemi Świętej dla chrześcijańskiej wspólnoty cywilizacyjnej, doprowadziły do spotkania europejskiego Zachodu z Orientem; do spotkania z wyrafinowaną i mającą za sobą już kilkaset lat rozwoju muzułmańską kulturą i nauką. Frankowie i ich sojusznicy przywieźli z tych wypraw nie tylko muzyczne instrumenty i wzory poetyckich form, ale również przełożone na arabski język dzieła starogreckich filozofów i naukowców. Poznali Arystotelesa. Opierając się na arystotelejskim sposobie myślenia, przyswajając intelektualne narzędzie analizy, poznając sposób ujmowania rzeczywistości w kategorie i definicje, święty Tomasz pisze swoją Teologiczną Summę, Wincenty z Beauvais Encyklopedię, a Hieronim z Moraw, w duchu swojego konfratra Akwinaty – Traktat o muzyce.

Dzisiejsi współbracia Tomasza i Hieronima – ich duchowi i intelektualni spadkobiercy – dominikanie towarzyszą festiwalowi od początku jego istnienia w Jarosławiu. Współtworzą i inspirują wiele naszych poczynań. W tym roku, w przededniu jubileuszu 800-lecia swojego zakonu, przedstawią muzyczne aspekty dominikańskiej tradycji, sięgając do archiwalnych źródeł i bieżącej praktyki liturgicznej.

***

mat. prasowe/mc/bch