Dwójka

Ostatni uczeń Bacha w Studiu Lutosławskiego

02.07.2013 22:00
W maju znakomita polska orkiestra barokowa Arte dei Suonatori zaprezentowała koncerty klawesynowe w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego. Dwójka zaprasza na retransmisję tego występu.
Ostatni uczeń Bacha w Studiu Lutosławskiego
Foto: Yusunkwon/Flickr, lic. CC

Johann Gottfried Müthel znał Jana Sebastiana Bacha zaledwie przez kilka miesięcy. Po nauki do lipskiego kantora udał się bowiem dopiero w 1750 roku. Prawdopodobnie miał jednak zaszczyt zanotować kilka ostatnich dzieł niewidzącego już mistrza, m.in. Fantazję Chromatyczną i fragmenty "Orgelbüchlein". Po śmierci wielkiego Jana Sebastiana przejął też na 9 tygodni jego funkcję w Lipsku.

Styl Müthel więcej miał wspólnego z twórczością innego Bacha, Carla Philippa Emanuela. Ci dwaj kompozytorzy współtworzyli idiom protoromantycznej estetyki ""Burzy i naporu". Rytmiczna żywiołowość oraz melodyczna i dynamiczna kapryśność ich utworów służyła wzmożonej ekspresji emocjonalnej. Wykonania muzyki Johanna Gottfrieda Müthela, realizowane przez Arte dei Suonatori, należą w Polsce do pionierskich.

Program:

Johann Gottfried Müthel Koncert klawesynowy B-dur, Koncert klawesynowy G-dur, koncert klawesynowy c-moll

Wyk. Arte dei Suonatori, Marcin Świątkiewicz - klawesyn

(Warszawa, Studio Koncertowe polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 5.05.2013)

Na retransmisję w środę (3 lipca) o godzinie 19.00 zaprasza Klaudia Baranowska

(mm)

Zobacz więcej na temat: Jan Sebastian Bach muzyka
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Komitet Obrony Robotników

Czytaj także

Bach i Ewa, która uchroniła Pawła Huelle przed samobójstwem... (wideo)

09.08.2014 17:00
Do fascynacji talentem, osobowością i urodą Ewy Pobłockiej przyznali się w Dwójce Wojciech Michniewski, Paweł Szymański oraz Paweł Huelle. Jedna z najwybitniejszych polskich pianistek była gościem audycji "Five o'clock".
Ewa Pobłocka
Ewa PobłockaFoto: Grzegorz Śledź / PR2
Obejrzyj
Ewa Pobłocka w "Five o'clock" - cz. 1.
Ewa Pobłocka w "Five o'clock" - cz. 2.

-  Miałem wtedy depresję. Wracałem samochodem do Gdańska, rozważając możliwość odebrania sobie życia... - wspomina Paweł Huelle. - Zatrzymałem się na stacji, gdzie wśród sterty płyt disco polo natrafiłem na Bachowskie "Partity" w interpretacji Ewy Pobłockiej. To nagranie zmieniło moje życie. Nie chciałem już umrzeć. Pragnąłem wrócić do domu i dalej słuchać tej muzyki...

Po tym doświadczeniu znakomity prozaik napisał list do wybitnej pianistki i tak rozpoczęła się, trwająca po dziś dzień, znajomość. Bach okazuje się być zresztą dla Ewy Pobłockiej kompozytorem szczególnie istotnym, o wiele bliższym niż Chopin, którego utworów - jako przyszła laureatka słynnego warszawskiego konkursu - uczyła się intensywnie od szkoły podstawowej. To zresztą lipski kantor doprowadził ją do muzyki współczesnej, w tym do dzieł Witolda Lutosławskiego i Pawła Szymańskiego. Utwory tych trzech kompozytorów gość audycji "Five o'clock" przedstawił w Studiu PR im. Władysława Szpilmana.

Kto poznał Ewą Pobłocką w piżamie, kto pisał dla niej wiersze, a od kogo pianistka nauczyła się, że wykonawstwo Bacha powinno być jak modlitwa? Zapraszamy do obejrzenia całej audycji, którą poprowadziła Agata Kwiecińska, a której gośćmi byli Ewa Leszczyńska, Wojciech Michniewski, Paweł Huelle i Paweł Szymański.

Czytaj także

Mozart i Haydn według Andrása Schiffa

15.04.2013 12:12
W poniedziałkowej "Filharmonii Dwójki" wysłuchamy koncertu słynnego pianisty i dyrygenta. Artyście towarzyszyła Orkiestra Wieku Oświecenia, którą od fortepianu prowadził.
Andras Schiff podczas koncertu w Wielkiej Sali Filharmonii w St.Petersburgu, 19 września 2010 roku
Andras Schiff podczas koncertu w Wielkiej Sali Filharmonii w St.Petersburgu, 19 września 2010 roku Foto: Ruslan Shamukov/PAP/ITAR-TASS

Podczas występu muzyków zabrzmiały trzy utwory: Koncert fortepianowy Es-dur KV 271 „Jeunehomme” i Koncert fortepianowy c-moll KV 491 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Symfonia B-dur Hob. I.98 Josepha Haydna.

Urodzony w 1953 roku w Budapeszcie András Schiff zwrócił na siebie uwagę zwycięstwem w trzech konkursach: w roku 1974 wygrał Konkurs Muzyczny im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, a rok później - Konkurs Pianistyczny w Leeds i konkurs im. Ferenca Liszta w 1975. Zdobył też wiele innych nagród – między innymi, za najlepszy solowy występ instrumentalny. Dokonał wielu nagrań (na przykład, dla wytwórni Decca). Regularnie prowadził Orkiestrę Kameralną Europy, jak również inne zespoły. W roku 1999 utworzył sezonową orkiestrę kameralną, którą nazwał „Cappella Andrea Barca” (nazwa ta pochodzi od jego nazwiska – zarówno niemieckie słowo „Schiff”, jak i włoskie „barca” oznaczają po polsku „statek"). W 2001 artysta przyjął obywatelstwo brytyjskie.

Na audycję zaprasza Róża Światczyńska

15 kwietnia (poniedziałek), godz. 19.00

Czytaj także

Małgorzata Sarbak "tańczy" wszystkie partity Bacha

26.06.2013 09:00
Debiutancki, trzypłytowy album młodej klawesynistki, to pierwsze polskie kompletne wydanie partit Bacha. O pracy nad tym premierowym wydawnictwem Małgorzata Sarbak opowiadała w "Poranku Dwójki".
Małgorzata Sarbak
Małgorzata SarbakFoto: Tomasz Dubiel/mat.prasowe
Posłuchaj
12'13 Małgorzata Sarbak o płycie z partitami Bacha (Poranek Dwójki/Dwójka)
02'19 Anna Polony o piosence "Tomaszów" Ewy Demarczyk (Poranek Dwójki/Dwójka)
08'45 Relacja Jacka Wakara z festiwalu Malta 2013 (Poranek Dwójki/Dwójka)
więcej

- O fakcie, że jestem pierwsza dowiedziałam się w trakcie nagrania, ale nie miało to dla mnie większego znaczenia - opowiadała klawesynistka w rozmowie z Piotrem Matwiejczukiem. Ukazujący się nakładem wytwórni Lado ABC album Małgorzaty Sarbak, jako pierwsze wydawnictwo w historii polskiej fonografii, zbiera na trzech płytach komplet partit klawesynowych Jana Sebastiana Bacha. Zdaniem artystki ten fragment twórczości lipskiego kantora, to znakomita propozycja dla tych, którzy chcieliby się przekonać do jego muzyki.

- Uważam, że jest to znakomity zbiór, niezwykle różnorodny, bogaty w super niuanse, smaczki, prezentujący wszystkie możliwe formy jeśli chodzi o suitę. I tańce i galanterie. On jest fantastyczny do tego, żeby zachęcić ludzi do pokochania Bacha - podkreślał gość audycji.

Partity klawesynowe Bacha w wykonaniu Małgorzaty Sarbak zarejestrowane zostały w niewielkim, leśnym kościółku w podwarszawskich Urlach. Zadecydowała niezwykła akustyka tego miejsca. Wpływ na nagrania miało też doświadczenia taneczne klawesynistki.

>>200 kantat Bacha w omówieniu prof. Mirosława Perza<<
-Taniec w partitach Bacha jest bardzo ważny, bo podobno jak grał, to tańczył całym ciałem. Przydało mi się to, że w swoim życiu dużo tańczyłam. 6 lat chodziłam na tzw. tańce ludowe - opowiadała Małgorzata Sarbak.

Bach skomponował Partity na przestrzeni kilku lat, uszeregował według tonacyjnego klucza i wydał jako Clavir Übung. Opus I w 1731 roku w Lipsku, gdzie był kantorem u św. Tomasza. Tam właśnie komponował kantaty co niedzielę i animował życie kulturalne koncertując z prowadzonym przez siebie Collegium Musicum w kawiarni Zimmermanna. Tam też słuchacze co tygodniowych koncertów mieli szczęście podziwiać Partity w wykonaniu samego autora.

/

W "Poranku Dwójki" wysłuchaliśmy też relacji Jacka Wakara z poznańskiego festiwalu MALTA. 

A poza tym: "Słowo na dzień", "Kalendarium", Przegląd prasy, zaproszenia na imprezy kulturalne oraz cykl: "Piosenki z rekomendacją" wybrane przez aktorkę Annę Polony.

Jak zwykle zapraszaliśmy również Państwa do udziału w naszym konkursie "Płyta Tygodnia". A jest nią płyta na której Tokyo String Quartet gra utwory Antonina Dworzaka i Bedricha Smetany.

26 czerwca (środa)