Koniec marzeń o odbudowie rosyjskiej potęgi w lotnictwie?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Koniec marzeń o odbudowie rosyjskiej potęgi w lotnictwie?
Su SuperJet 100, taka sama maszyna rozbiła się w IndonezjiFoto: PAP/EPA/SERGEI ILNITSK

Dr Jarosław Ćwiek-Karpowicz (analityk PISM): W Rosji wszystko jest polityczne, panuje korupcja. Dlatego przemysł lotniczy nie może się rozwijać tak, jak na Zachodzie.

Posłuchaj

"Raport o stanie świata" 12.05.2012
+
Dodaj do playlisty
+
Premier Izraela sprzymierza się z opozycją i unika trudnych dla niego wyborów. Czy to polityczny majstersztyk Benyamina Netanyahu, czy szczyt cynizmu i wyraz pogardy dla wyborców?
Rosyjski superjet rozbija się w Indonezji. Koniec marzeń  o odbudowie rosyjskiej potęgi w lotnictwie?
Hilary Clinton kończy wizytę w Indiach. Nie udało jej się przekonać gospodarzy, by rozluźnili stosunki z Iranem. Mimo to Stany nie krytykują Indii za kupowanie ropy od Teheranu. Dlaczego? 
Królowa Elżbieta II wygłosiła jak co roku w Parlamencie przedstawiła program rządu, co czasem niesłusznie zwane jest mową tronową. Tym razem jest to rok wyjątkowy, bo Elżbieta przebywa na tronie od 60 lat. Jak jej się to udało?

Dr Jarosław Ćwiek-Karpowicz, analityk z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, mówi, że po rozpadzie Związku Radzieckiego Rosjanie wyszli z założenia, że to, co posiadają konkurencyjnego wobec Zachodu to sektor wojskowy, przemysł maszynowy i lotniczy. - Który przez lata zimnej wojny był odseparowany od sektora cywilnego, był rozwijany pod kloszem - podkreśla gość Trójki. Wraz z zakończeniem zimnej wojny istniała szansa, aby go otworzyć na świat, przestawić na tory cywilne i zacząć produkować maszyny, które będą w stanie konkurować z zachodnimi. Superjet miał być jedną z nich.

Dlaczego to się nie udało? Zdaniem dr Jarosława Ćwieka-Karpowicza porażka Rosjan w budowie pasażerskiego przemysłu lotniczego, ma swoje źródła w tym, że przemysł  lotniczy w Rosji rozwija się  głównie jako część przemysłu państwowego. - Istnieje ustawa, która wskazuje na ogromną liczbę przedsiębiorstw, o charakterze strategicznym, gdzie dostęp zachodnich inwestorów jest bardzo limitowany i potrzebna jest do tego zgoda odpowiednich władz. W Rosji wszystko jest polityczne, panuje korupcja. Dlatego ten przemysł nie może się rozwijać tak, jak na Zachodzie - mówi analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. 

Suchoj Superjet rozbił się w środę, 9 maja, w Indonezji. To miał być pokazowy lot turystyczny, którym rosyjski producent chciał zachęcić do kupna samolotów kontrahentów z Azji Południowo-Wschodniej. Na pokładzie Suchoja znajdowały  się 44  osoby: indonezyjscy dziennikarze, biznesmeni. Wszyscy zginęli.

Czy Rosjanie wyciągną wnioski z katastrofy superjeta? Odpowiedź w dźwięku "Raport o stanie świata" 12.05.2012.

W audycji także:

- Premier Izraela sprzymierza się z opozycją i unika trudnych dla niego wyborów. Czy to polityczny majstersztyk Benjamina Netanyahu, czy szczyt cynizmu i wyraz pogardy dla wyborców?;

- Hilary Clinton kończy wizytę w Indiach. Nie udało jej się przekonać gospodarzy, by rozluźnili stosunki z Iranem. Mimo to Stany nie krytykują Indii za kupowanie ropy od Teheranu. Dlaczego?;

- Królowa Elżbieta II wygłosiła, jak co roku, w Parlamencie przedstawiła program rządu, co czasem niesłusznie zwane jest mową tronową. Tym razem jest to rok wyjątkowy, bo Elżbieta przebywa na tronie od 60 lat. Jak jej się to udało?

 "Raport o stanie świata" na antenie Trójki w każdą sobotę o godz. 15.05.

(pg)

Polecane