Interpretacje w Katowicach - finał

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Interpretacje w Katowicach - finał
Foto: mat. prom.

XVIII Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej w Katowicach rozpoczął się 5 listopada. Jego pomysłodawcą był krytyk teatralny Jacek Sieradzki, który prowadził ten Festiwal kilkanaście lat. Wcześniej dyrektorem był Kazimierz Kutz.

Posłuchaj

Interpretacje w Katowicach - finał (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Od 2013 roku dyrektorem Interpretacji jest Katarzyna Janowska, która wprowadziła zmiany w formule Festiwalu, między innymi, zapraszając do konkursu nie tylko młodszych reżyserów. Główną nagrodą przyznawaną w Katowicach jest natomiast od początku Laur Konrada. Podobnie jak wcześniej także, Festiwal rozpoczyna i zamyka przedstawienie mistrzowskie (poza konkursem). Festiwal w odnowionej formule ma hasło. W tym roku to: "Przemoc. Stop." Festiwalowi towarzyszy również projekt społeczny, powstały na wzór maltańskiego Generatora, czyli Reaktor Katowice.


My spotkaliśmy się z dyrektor Interpretacji w ostatnim dniu jego trwania, a więc przed finałowym pokazem i ogłoszeniem werdyktu jury, czyli zanim dowiemy się, który z reżyserów otrzyma od członków kapituły najwięcej tradycyjnych "mieszków". Katarzynie Janowskiej towarzyszył jeden z selekcjonerów Festiwalu - Roman Pawłowski.

Porozmawialiśmy o tym, w jaki sposób współczesny teatr angażuje się w życie społeczne. Przemoc, o której "rozmawiają" zaproszone do konkursu spektakle, stanowi jeden z najbardziej dojmujących problemów współczesnego świata: od tej spektakularnej na wielką skalę, po zamaskowaną, przed którą nie można się obronić. Czy teatr jest w stanie zmienić coś w naszej rzeczywistości? Czy liczy się sam gest?


Przed tygodniem wspominaliśmy o tym, że rozpoczął się czas jesiennych festiwali. 18 listopada w Rzeszowie zostanie otwarty Festiwal Nowego Teatru. Jego pomysłodawczynią i dyrektor jest badaczka teatru, wykładająca na Uniwersytecie Gdańskim – Joanna Puzyna – Chojka. Rozmawiałyśmy o tym, co dzisiaj znaczy "nowy teatr".

Biorąc pod uwagę wojny, jakie toczą się wokół obsadzania stanowisk dyrektorskich, można mieć wrażenie, że teatr stał się ważną sferą naszego życia kulturalnego. Czy tylko kulturalnego? Do niedawna – postrzegany jako najgłębsza nisza. Czy sprawiło to (wspomniane wyżej) wikłanie się spektakli w sprawy społeczne?

Swoistą przeciwwagę dla teatru zaangażowanego może stanowić teatr dla dzieci i młodzieży. I na premierę – przynajmniej na pierwszy rzut oka – wolną od skojarzeń z tym, co najbardziej boli, bulwersuje, przeraża, zaprasza Teatr Im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. "Polowanie na snarka" w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego stwarza taką przeciwwagę. Czy jest coś bardziej oderwanego od rzeczywistości niż poezja purnonsensu? Dzisiejsza premiera w Legnicy powstała z wierszy poetów angielskich, przetłumaczonych przez Stanisława Barańczaka. Jest szansa, że poetycko-muzyczne przedstawienie ucieszy dzieci. A starsi… będą szukali w absurdalnych frazach ukrytych sensów. Świat dorosłych nie jest bowiem z definicji niewinny i nawet jeśli "pod spodem" nie ma nic więcej poza zabawą, jesteśmy skłonni próbować znaleźć na dnie… problem.

Po wydaniach MBK, zdominowanych przez książki, wydanie teatralne, realizowane na trasie:  Katowice – Rzeszów – Legnica.

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji:
13.11.2016
Godzina emisji:
14.08



PS: Jest druga niedziela miesiąca, zatem wraz z Teatrem Polskiego Radia zapraszamy na listopadową premierę (patrz: podstrona "Sceny teatralnej Trójki"). "Supernova Live" Sandry Szwarc w reżyserii Waldemara Modestowicza to, jak informuje nas kierownik literacki TPR – Krzysztof Sielicki, "czarna komedia w rytmie rap". Ten gatunek powstał jako swoista odtrutka na rzeczywistość, czy jest więc szansa, że "tak zwana ludzkość nie popadnie w obłęd"? Kiedy piszę te słowa, jestem sceptyczna…

Polecane