Trójka

Komputery w szkołach? "Dla dzieci są szkodliwe"

26.11.2013 01:20
Czy używanie komputera prowadzi do głębszego zrozumienia świata? Czy raczej cyfrowa rzeczywistość uwstecznia nas i doprowadza do "cyfrowej demencji"? Odpowiedzi na to pytanie w "Klubie Trójki" szukał prof. Manfred Spitzer.
Komputery w szkołach? Dla dzieci są szkodliwe
Foto: Glow Images/East News
Posłuchaj
48'54 Czy życie bez mediów cyfrowych jest możliwe? (Klub Trójki)

Niemiecki uczony, profesor psychiatrii, neurobiolog i filozof - Manfred Spitzer jako tytuł swojej najnowszej książki, "Cyfrowa demencja", wybrał określenie, którego używają lekarze w Korei Południowej. Służy ono do opisania symptomów chorobowych natury zarówno fizycznej, jak i psychicznej, będących skutkiem niekontrolowanego używania mediów cyfrowych.

Korzystanie z komputerów czy smartfonów, zdaniem niemieckiego specjalisty, ma niestety wiele wad. – Jako lekarz zajmuję się ryzykami i działaniami ubocznymi używania tego rodzaju urządzeń. Niewiele osób wie, że komputery w taki sposób na nas działają. O tym właśnie jest moja książka – mówi prof. Manfred Spitzer.
Krytycy zarzucają niemieckiemu profesorowi, że manipuluje wynikami badań. Jedna z uwag dotyczyła interpretacji zdarzeń, do których doszło w Rumunii. Dzieciom z biedniejszych rodzin rozdano laptopy, po czym sprawdzono jak się uczą. Ich wyniki były gorsze, co złożono na karb techniki, jednak wielu uczonych podkreśla, że decydującym czynnikiem był ich niski kapitał kulturowy, czyli także gorsze umiejętności.

Radio Freud na moje.polskieradio.pl >>>

– Oczywiście można sobie zadać pytanie, jaki efekt koniec końców mają komputery w szkołach. Twierdzi się, że komputery są fantastycznymi maszynami do nauki i że dzięki nim lekcje mogą być lepiej prowadzone, więc są one potrzebne w szkołach. To nie jest właściwe podejście. Komputery sprawiają, że mniej korzystamy z pracy umysłu. Jeśli nie używamy mózgu w równym stopniu, co dawniej, to zmniejsza się on. Dla dorosłych to dobra pomoc, ale dla dzieci, które mają się kształcić komputery są szkodliwe – komentuje uczony.
Dzieci zarówno w szkołach, jak i przedszkolach, zdaniem niemieckiego profesora, nie powinny korzystać z komputerów. Jak się zatem uczy mózg i jaki związek z tym mają komputery? – Warto zacząć od tego, co różni komputer od mózgu. Komputer zawiera twardy dysk, który zajmuje się magazynowaniem i obróbką danych. Nasz mózg ma 100 miliardów komórek nerwowych, które przetwarzają informacje. Ze względu na fakt, że to robią, powiązania pomiędzy nimi się zmieniają – są to małe synapsy, których zadaniem jest zmienianie się, o ile używamy ich. Co ciekawe, 30 lat temu, gdy studiowałem, nie wiedzieliśmy do czego służą synapsy. Cały dowcip polega na tym, że synapsy się zmieniają, jeśli coś przez nie przebiega. Ta informacja, że nasz mózg cały czas się zmienia, to jedna z największych zdobyczy badań nad tym organem w ostatnich latach – tłumaczy profesor.

Nauka w portalu PolskieRadio.pl >>>
Dlatego bardzo ważne jest szkolenie mózgu, trenowanie go poprzez stymulację. Jak uczy się mózg? Jak wpływać na poprawę jego kondycji? Dlaczego komputery i inne urządzenia cyfrowe stanowią zagrożenie dla umysłów najmłodszych? Posłuchaj całej audycji.

Rozmowę z niemieckim uczonym tłumaczyła Monika Ordon-Krzak.

Program "Klub Trójki" poprowadził Dariusz Bugalski.

Czytaj także

Nadużywanie nowych technologii powoduje zmiany w mózgu

04.11.2013 19:25
Już co trzeci polski nastolatek zaniedbuje życie rodzinne i obowiązki na rzecz internetu. Specjaliści alarmują - coraz więcej młodych ludzi uzależnia się od nowych technologii.
Nadużywanie nowych technologii powoduje zmiany w mózgu
Foto: Glow Images/East News
Posłuchaj
00'20 Prof. Mariusz Jędrzejko ostrzega, że nadużywanie nowych technologii może doprowadzić do poważnych zmian w mózgu. (IAR/PR24)

Profesor Mariusz Jędrzejko z Mazowieckiego Centrum Profilaktyki Uzależnień ostrzegał w Polskim Radiu 24 , że nadużywanie nowych technologii może doprowadzić do poważnych zmian w mózgu.

- Istotą problemu jest to, że w głowie pojawiają się tzw. krótkie skrypty. Jeśli otrzymujemy bardzo dużo informacji zewnętrznych, to mamy bardzo mało czasu na ich przetworzenie oraz podjęcie decyzji. Kiedy obserwujemy dzieci, które trafiają do naszej poradni, widzimy, że na skutek tego procesu szybko podejmują decyzję, ale w większości są to błędne decyzje.

Młodzi ludzie pytani, czy wyobrażają sobie życie bez internetu, zazwyczaj zaprzeczają, tłumacząc to brakiem innego zajęcia lub wkroczeniem nowych technologii do różnych sfer życia.

Aby zwrócić uwagę na problem uzależniania od internetu i urządzeń mobilnych wśród młodzieży, zorganizowano kampanię społeczno-edukacyjną „Wyloguj się do życia”. W jej ramach do szkół mają trafić filmy, w których znany raper Wojtek Sokół Sosnowski namawia młodych do życia "w realu".

mc

Zobacz więcej na temat: internet technologie zdrowie

Czytaj także

Polskie nastolatki są uzależnione od komputera i wirtualnego świata

05.11.2013 15:08
Ponad 80 proc. nastolatków codziennie korzysta z internetu dla przyjemności. Prawie jedna trzecia bez powodzenia próbuje ograniczyć czas spędzany w sieci.
Polskie nastolatki są uzależnione od komputera i wirtualnego świata
Foto: Glow Images/East News
Posłuchaj
00'30 Uczniowie z katowickiego zespołu szkół nr 1 im. Mikołaja Kopernika mówią o tym, jak korzystają z komputera. Relacja Aleksandry Gruszczyńskiej (IAR)

Jak wynika z badań EU Kids Online 2011, ponad 38 proc. polskich nastolatków w wieku 11-16 lat "czuje się bardziej sobą online" niż w kontaktach bezpośrednich z innymi ludźmi. 35 proc. dzieci w tym wieku zaniedbuje rodzinę, znajomych, naukę lub hobby z powodu spędzania czasu w internecie. 32 proc. bez powodzenia próbuje spędzać w sieci mniej czasu, co oznacza, że tracą nad tym kontrolę.
Z kolei badania Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego pokazują, że 80-85 proc. gimnazjalistów w wieku 15-16 lat codziennie lub prawie codziennie korzysta z internetu bez żadnych korzyści edukacyjnych; 30-40 proc. - co najmniej cztery godziny dziennie. 60-75 proc. gimnazjalistów stale funkcjonuje w sieci w godzinach nocnych.
"Wyloguj się do życia"

Aby zwrócić uwagę na skalę problemu ruszyła ogólnopolska kampania społeczna, pod hasłem "Wyloguj się do życia" przygotowana przez Fundację FIRST. Ma ona uświadomić rosnące zagrożenie uzależnieniem od komputera i internetu oraz zachęcić do szukania autentycznych emocji, relacji i doświadczeń w prawdziwym życiu, a nie wirtualnym świecie.

Z myślą o nastolatkach przygotowano kilkunastominutowy film edukacyjny, w którym popularny raper Sokół pokazuje świat alternatywny dla wirtualnego i zachęca do życia naprawdę. Film trafi do ponad 7,5 tys. szkół gimnazjalnych w całej Polsce. Nauczyciele otrzymają także pomoce naukowe, które posłużą do przeprowadzania lekcji na temat uzależnienia od sieci.

- Żyjąc w XXI wieku nie możemy uciec od internetu i wcale do tego nie namawiamy. Chodzi o to, by zachować zdrowe proporcje. Jeśli ten film choć u części nastolatków sprowokuje pytanie: czy życie nie przecieka mi przez palce? - to już dobry punkt wyjścia do zmiany - podkreśliła prezeska Fundacji FIRST Tatiana Mindewicz-Puacz.
Projekt finansowany jest z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych i realizowany jest we współpracy z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie www.wylogujsie.org . Jest tam również test, który pomoże sprawdzić, czy ryzyko uzależnienia od internetu może nas dotyczyć.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

IAR, PAP, kk