Vintage Photo Festival

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2019 20:55
W październiku już 5 jubileuszowa edycja Vintage Photo Festival, który powstał na bazie naszego lokalnego dziedzictwa kulturowego, jakim jest przemysł fotografii analogowej.
Tomasz Gudzowaty Proof
Tomasz Gudzowaty ProofFoto: mat. pras.

W tegorocznym programie festiwalowym zostaną pokazane wystawy światowych i lokalnych twórców w kontekście ustanowionego tematu przewodniego, jakim jest FOTOGRAFICZNE ARCHIWUM. W Polsce zapanowała moda na fotografię archiwalną. Jak podkreśla Marianna Otmianowska, dyrektor Narodowego Archiwum Cyfrowego „Trwa pogoń za śladami przeszłości”. W tegorocznej edycji festiwalu przypatrujemy się bliżej temu trendowi. Nacisk położony będzie na fotografie wernakularne, archiwa prywatne i rodzinne albumy. Choć zainteresowanie fotografią z albumów rodzinnych sięga już do czasów artystów awangardowych, którzy jako pierwsi zaczęli interesować się fotografią użytkową i domową ikonografią, w Polsce dopiero niedawno fotografie rodzinne stały się popularnym materiałem dla historyków sztuki. Pojawiły się pierwsze wystawy im poświęcone, próbujące znaleźć odpowiedź na pytanie o status fotografii archiwalnej wyjętej z kontekstów prywatnych archiwów i obejrzanych z innej perspektywy.

Podczas festiwalu szczególnie przyjrzymy się albumom rodzinnym, które z racji postępującej cyfryzacji i digitalizacji przestają w naszej kulturze istnieć. Coraz rzadziej spotyka się rodziny, które pielęgnują jeszcze tradycje wklejania zdjęć do albumów. Jedna z zaproszonych na festiwal artystek podejmuje tę kwestię w swojej twórczości. Rie Yamada to japońska fotografka, która osiadła w Berlinie. W swoim projekcie pt. „Familie Werden” w zabawny i absurdalny sposób odtwarza fotografie rodzinne, wcielając się w każdego z członków rodziny. Inny sposób na interpretację rodzinnego albumu znalazła Teresa Anniuk-Gulak, przetwarzając w autorski sposób cykl fotografii o swojej zmarłej matce. Albumy rodzinne pojawią się też na wystawie pt. „Eros i Tanatos. Bydgoskie pionierki fotografii zawodowej 1888-1945“, która będzie pokazywana w MOB. Z kolei Marcela Paniak poprowadzi warsztaty przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych archiwalną fotografią rodzinną i związanymi z nią aspektami historii, pamięci i tożsamości.

Z fotograficznego archiwum twórcy pochodzą fotografie zmarłego niedawno wybitnego polskiego fotografa Bogdana Konopki. Z kolei z archiwum Tomasza Gudzowatego pochodzi cykl pt. „Proof”, na który składają się pierwotnie uznane za produkty uboczne właściwego procesu Polaroid Type 55.

Zaproszeni twórcy będą również prowadzić liczne warsztaty i plenery fotograficzne w przestrzeni miasta, które umożliwią pokazanie walorów krajobrazowych Bydgoszczy. Zaprosiliśmy m.in. do współpracy światowej sławy artystę, tworzącego murale, o pseudonimie Sepc. Ten kolumbijski twórca wymyślił niezwykły sposób na grę uliczną z fotografią – tworzy murale w negatywie i dopiero gdy zrobimy zdjęcie danej ścianie, możemy odtworzyć zdjęcie w pozytywie w aplikacji mobilnej. Uroczyste odsłonięcie muralu nastąpi tuż przed festiwalem.

mat. pras.

Zobacz więcej na temat: fotografia