Polskie Radio

Wpływ kampanii na wyniki wyborów

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2015 14:24
Dr Karolina Brylska i dr hab. Jacek Wasilewski z UW analizowali w Polskim Radiu 24, jak przebieg kampanii przełożył się na wyniki wyborów parlamentarnych. Zdaniem ekspertów nastroje polityczne w Polsce skręcają w prawo, co sprzyjało zwycięstwu PiS.
Audio
  • 26.10.15 Dr hab. Jacek Wasilewski: „Polacy nie czytają danych statystycznych, diagnoz społecznych i słyszą tylko, że konieczne są zmiany (…)”.
Współczesna polityka to nie tylko treść, ale także forma. Wizerunek polityka, jego rozpoznawalnoć, a nawet wygląd i to, jak ktoś wypada w telewizji odgrywają coraz większe znaczenie nz premier Ewa Kopacz podczas debaty liderów w kampanii parlamentarnej.
Współczesna polityka to nie tylko treść, ale także forma. Wizerunek polityka, jego rozpoznawalnoć, a nawet wygląd i to, jak ktoś wypada w telewizji odgrywają coraz większe znaczenie n/z premier Ewa Kopacz podczas debaty liderów w kampanii parlamentarnej.Foto: Witold Rozbicki/Reporter

Wciąż trwa liczenie głosów, ale wygrana PiS w wyborach jest niepodważalna. W ocenie dr Karoliny Brylskiej do zwycięstwa ugrupowania przyczyniło się schowanie w cień podczas kampanii Jarosława Kaczyńskiego.

– Jarosław Kaczyński jest największą siłą i jednocześnie obciążeniem dla PiS-u. Dziwię się, że dopiero teraz partia doszła do takiego wniosku – mówiła politolog.

Natomiast dr hab. Jacek Wasilewski stwierdził, że wyborcy nie mieli pełnego oglądu sytuacji na scenie politycznej. Dodał, że media wybiórczo traktowały kwestie poruszane w kampanii.

– W dziennikach mamy tylko jedną wiadomość zagraniczną, więc skąd ci biedni wyborcy mieli wiedzieć, jak sytuacja w Polsce oceniana jest przez innych. Mamy także przekaz monologowy i nawet odbyte debaty były monologami. Jeśli nie można odkryć faktów i liczb, to łatwo mówić o potrzebie zmiany. Polacy nie czytają danych statystycznych, diagnoz społecznych i słyszą tylko, że konieczne są zmiany – wyjaśniał medioznawca. 

Więcej o wygranych i przegranych w wyborach oraz wpływie na wynik prowadzonych kampanii w całej rozmowie.

Polskie Radio 24/gm/wt