Section50
Section00
24.08.2012

Gramy: Grimes - Genesis

To powinny być dwie notki: jedna o nowym singlu z płyty "Visions", druga o mojej prywatnej ocenie twórczości Claire Boucher występującej przeważnie jako Grimes. Spróbuję to jakoś rozdzielić.

Dzięki "Genesis" po raz trzeci wracamy do wydanego pół roku temu albumu, równocześnie jest to kolejny klip Grimes prezentowany na antenie Czwórki. Piosenka może się podobać, zresztą - wiem, że wiele osób się nią wręcz zachwyca. Jest to jeden z tych utworów, które kompletnie znikają przytłoczone kupą dramatycznie złych dźwięków, które wypełniają album "Visions", kiedy jednak słucha się go w wersji singlowej - nie jest aż tak źle. Teledysk świetnie odpowiada konstrukcji utworu - pomieszanie z poplątaniem: wąż, limuzyna, pustynia, srebrna zbroja, średniowieczna broń biała, cyrkowe akrobacje - jeżeli kryje się w tym jakaś symbolika to ja jej nie dostrzegam.  Ale w końcu nie wszystko w Czwórce musi mi się podobać.



Prywatnie nie rozumiem radosnej twórczości Grimes. Na album "Visions" trafiłem zwabiony marką 4AD, i od pół roku nie udało mi się ani razu posłuchać go "od deski do deski", średnio trzy utwory na jedno posiedzenie w zupełności wystarczają na bardzo długi czas. Płyta jest koszmarnie badziewna, toporna, momentami nieudolna, a przede wszystkim irytująca. Kilka "znośnych" produkcji podobnie jak Genesis ginie w tym bagnie.
Grimes to pewne zjawisko, którym wiele osób "jarasię", "propsuje", "lajkuje" - ale ja kompletnie go nie kupuję. Claire Boucher eksperymentuje, ale zabawy głosem czy elektronicznymi urządzeniami, które nawet z głuchego uczynić mogą wirtuoza, to poziom przedszkola. Zawsze miałem problem z artystami, którzy prezentują postawę kompletnego "tumiwisizmu" i bylejakości pod szyldem nowatorskiego podejścia do procesu twórczego. A tak właśnie oceniam to co Grimes próbuje wcisnąć mi pod pretekstem awangardy. Pytanie - czy bardziej awangardowo jest kiedy umiemy, ale celowo eksperymentujemy i psujemy, czy kiedy nie umiemy i generujemy mniej lub bardziej przypadkowy humbug?

PS: Grimes już niebawem na żywo w Polsce - jacyś chętni?
sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
BLOG - Czwórka - Muzyczny
Section51

O autorach:

Norbert Borzym (Bert)

Autor Kluboteki, audycji z taneczną elektroniką w Czwórce Polskim Radiu, DJ, dziennikarz muzyczny i producent. Występuje w duecie Last Robots oraz pod szyldem Boogie Mafia (razem z Harperem). Obok autorskich nagrań (m.in. "Robot's Friend") jest współautorem remiksów dla m.in. dla Noviki, D4D, Foxa, grup Kamp!, Out of Tune i Plastic. Interesuje się historią starożytnego Rzymu.

Marcin "Harper" Hubert

Jedna z najbardziej opiniotwórczych postaci polskiej sceny klubowej. Niestrudzony muzyczny entuzjasta i poszukiwacz dobrego groove'u, Dziennikarz, DJ, autor licznych kompilacji. W Czwórce prowadzi Funkadelię oraz Basstion. Zna się, wie, i posiada pewnie więcej płyt niż Ty. Podobno ma kontakty z (Boogie) Mafią, ale jest przy tym (Beats) Friendly.

Piotr Truszkowski

Wielbiciel brzmień najróżniejszych, fan metafizycznego dystansu Pilcha i filmów Kevina Smitha. W chwilach wolnych od prawdziwego życia staje się wiecznie początkującym twórcą elektronicznych dźwięków. Swego czasu redaktor polskiej edycji DJ Magazine. W Czwórce, oprócz pisania, zajmuje się wspieraniem działań redakcji muzycznej, które mają na celu dostarczenie Wam najlepszej muzyki w polskim eterze. Piszcie: piotr.truszkowski@polskieradio.pl

Adam Świetlicki

Muzyka towarzyszyła mi od kiedy pamiętam i chociaż "rozsądna" kalkulacja podczas edukacji prowadziła mnie z dala od niej, to szczęśliwy splot wypadków przywiódł mnie do radia. Jestem fanem rapu, klasycznego rocka, dobrego filmu, technologicznych nowinek i piłki nożnej, którą śledzę w każdej wolnej chwili. A, i mam obsesję na punkcie filmowych cytatów, które często, nawet nieświadomie, wplatam w zdania podczas rozmowy.