Section50
Section00
Kstyk: Uchem na podziemie 43
Kstyk: Uchem na podziemie #43, foto: Kstyk
23.12.2020

Kstyk: Uchem na podziemie #43

Razem z Kstykiem sprawdzamy, co słychać w polskim podziemiu.

młodyBA - Liczymy tylko na to

Nie spodziewałem się, że losowo natknę się na tak świeży track. To, co tutaj powyczyniał młodyBA to poezja. W nawijce dzieje się wiele. Nie ma momentu na powtarzanie flow. Kawałek trwa tylko 2:28 i jest zrobiony na patencie - refren, zwrotka, refren, którego osobiście nie jestem fanem, a tu proszę bardzo. Można tak działać, tylko trzeba mieć pomysł i odpowiednie wykonanie. Do tego też tekst, który miejscami jest dość ponury, ale daje nadzieję. Mumblowane wokale w tle to jest taki majstersztyk i to dzięki nim „Liczymy tylko na to” staje się tak charakterystyczne. Mam nadzieję, że młodyBA będzie szlifował stylówę, bo to powinno dać mu sukces w branży muzycznej.

 

Marie - Pan XYZ (prod. Producent Adam)

Frywolna, słodka, a jednocześnie umiejętnie bawiąca się słowem Marie to coś, czego muzyka popowa, czy też około popowa, potrzebowała. Piosenka tej wokalistki daję mi taką frajdę, wprawia w luźny nastrój jak niewiele innych, a do tego dochodzi też to, że nie kojarzymy jej z przesadnym blichtrem czy showbiznesem. Autentyczność w popie. Ciekawy temat, w tym przypadku na pewno w pewnej części wynikający z braku budżetów, ale to działa w pełni. Poza samym mp3 warto docenić również wkład we wszystko to, co się odbywa wokół muzyki, czyli prowadzone sociale, klipy, grafiki. Piękna spójność, która prędzej czy później musi oddać.


SMESZ - PLON (prod. THORN)

JWP CREW staje się kolejnym miejscem dla młodych, utalentowanych twórców, aby ci mogli docierać ze swoją muzyką ciut dalej i za to szacun dla warszawskiej ekipy. SMESZ postawił w tym kawałku na futurystyczne flow, które w połączeniu z jego głosem dało niesamowicie ciekawy efekt. Oczywiście jego skupienie nie zostało tylko poświęcone wokalowi, ale również warstwie tekstowej, a w niej historia, której słucha się z zapartym tchem. Powiem szczerze, byłem zaskoczony tym wajbem. Co prawda podchody pod stylówkę zaprezentowaną w „PLONIE” już były, ale dość nieśmiałe. Wcześniej mogliśmy kojarzyć tego rapera z prostym, aczkolwiek na okay poziomie oldschoolowym rapem.

 

ghast - melancholia (prod. Józef Biegański)

Jeśli miałbym wymieniać, kogo dał nam 2020, to bez zastanowienia wymówię ksywę ghast. Można powiedzieć, że w sieci działa od początku roku, a za nim już wiele udanych singli i takim również jest „melancholia”. Pojęcia lovesong zdobyło nieprzyjemne konotacje w podziemiu rapowym, ale tutaj mamy do czynienia z ciekawie podjętym tematem, który jest ważny dla większości społeczeństwa. Z singla aż wylewa się nostalgia, tęsknota za utraconą relacją stanowi główną oś. Poznański raper dopasowuje się do beatu z pełną lekkością. Radzi sobie ze śpiewem tak samo dobrze, jak z raperem. Wymienia między sobą te elementy. Miał świetny plan i wykonał go w 100%.

Kstyk

BLOG - Czwórka - Muzyczny
Section51

O autorach:

Norbert Borzym (Bert)

Autor Kluboteki, audycji z taneczną elektroniką w Czwórce Polskim Radiu, DJ, dziennikarz muzyczny i producent. Występuje w duecie Last Robots oraz pod szyldem Boogie Mafia (razem z Harperem). Obok autorskich nagrań (m.in. "Robot's Friend") jest współautorem remiksów dla m.in. dla Noviki, D4D, Foxa, grup Kamp!, Out of Tune i Plastic. Interesuje się historią starożytnego Rzymu.

Marcin "Harper" Hubert

Jedna z najbardziej opiniotwórczych postaci polskiej sceny klubowej. Niestrudzony muzyczny entuzjasta i poszukiwacz dobrego groove'u, Dziennikarz, DJ, autor licznych kompilacji. W Czwórce prowadzi Funkadelię oraz Basstion. Zna się, wie, i posiada pewnie więcej płyt niż Ty. Podobno ma kontakty z (Boogie) Mafią, ale jest przy tym (Beats) Friendly.

Piotr Truszkowski

Wielbiciel brzmień najróżniejszych, fan metafizycznego dystansu Pilcha i filmów Kevina Smitha. W chwilach wolnych od prawdziwego życia staje się wiecznie początkującym twórcą elektronicznych dźwięków. Swego czasu redaktor polskiej edycji DJ Magazine. W Czwórce, oprócz pisania, zajmuje się wspieraniem działań redakcji muzycznej, które mają na celu dostarczenie Wam najlepszej muzyki w polskim eterze. Piszcie: piotr.truszkowski@polskieradio.pl

Adam Świetlicki

Muzyka towarzyszyła mi od kiedy pamiętam i chociaż "rozsądna" kalkulacja podczas edukacji prowadziła mnie z dala od niej, to szczęśliwy splot wypadków przywiódł mnie do radia. Jestem fanem rapu, klasycznego rocka, dobrego filmu, technologicznych nowinek i piłki nożnej, którą śledzę w każdej wolnej chwili. A, i mam obsesję na punkcie filmowych cytatów, które często, nawet nieświadomie, wplatam w zdania podczas rozmowy.