Section50
Section00
Kstyk: Uchem na podziemie 48
Kstyk: Uchem na podziemie #48, foto: Kstyk
01.04.2021

Kstyk: Uchem na podziemie #48

Sprawdzamy, co ciekawego słychać w polskim undergroundzie.

Emikae x Pehu - Velvet Rap

Bezpardonowy, dosadny, nieidący na kompromisy rap prosto od zasłużonego, radomskiego rapera lub, jak on sam to określił, „rap, co nie daje cukrzycy instant”. W ostatnim czasie Słoń powiedział, że pojawi się raper, który będzie jechał po wszystkim i po wszystkich, a ja szukam kandydata na niego. Emikae raczej w tej roli się nie sprawdzi, bo do tego potrzeba kogoś kto pojawi się znikąd. Zdecydowanie odczuwam jednak potrzebę na charakterny, mocny rap, ale - co warto zaznaczyć - niekoniecznie związany w oczywisty sposób z ulicą. Brakuje po prostu takich treści. W kawałku o wymownym tytule „Velvet Rap” brak wszechobecnej poprawności politycznej. Twórca wyśmiewa standardy branży, ironizuje z tych, którzy wszystko kalkują. A co ważne, gość rapuje jak terminator. Dykcja, technika poziom mistrzowski.

 

Dianka - Je Ne Sais Pas (prod. Vste)

Lubię kontrast, stąd zaraz po szorstkim rapem proponuję Wam cały śpiewany utwór Dianki. Podmiot liryczny zmaga się z nieodwzajemnioną miłością. Czeka na nią, biega za nią, tylko dla niej się rozbiera, a ta osoba i tak traktuje ją „jak psa”. Ona nie wie zaś, dlaczego tak to wygląda. Ewidentnie coś tu nie gra. W drugiej części utworu pojawia się więc zapis z rozmowy z przyjaciółką, która już nie może słuchać ciągłego powtarzania tego samego. Po tym powtarza się pierwsza część i utwór można by dalej tak zapętlać, bo wiemy, co się wydarzy raz za razem. Diance w naprawdę lekki sposób udało się ubrać w słowa temat toksycznej relacji, w której druga strona nie odwzajemnia uczuć i wykorzystuje zauroczenie. Do tego dorzuciła frywolne brzmienie, klip pełen smaczków. Majstersztyk. Pop, którego chce się słuchać.

 

Peht - Oh Damn (prod. Hubi)

Lo-fi rap to jedna z moich ulubionych odmian tej muzyki. Cechuje się ona smukłością - wszystko jest wyważone, lekkie. Peht zdecydowanie to rozumie i nie wymusza dziwnych, przekombinowanych flow, a daje się ponieść produkcji. I o to chodziło. Młodemu raperowi nie brakuje pewności siebie. Nie zapomina nam o tym powiedzieć, jednakże nie wpisuje się to w powszechnie nielubiany brak pokory, a do wybujałego ego mu daleko. Także spokojnie słuchaczu, nie skreśl go, kiedy usłyszysz wersy „Kiedy zrobisz blow?/ Daj mi rok, max dwa” bo tak rzeczywiście może się wydarzyć. Wystarczy tylko jeden numer, który wystrzeli i ta muzyka znajdzie ogromne grono odbiorców. Można powiedzieć, że czuć podobieństwo do schaftera, ale to tak jakby mówić, że takie podobieństwa występują między Liroyem i Peją, co by było totalnie bezpodstawne. Peht może kroczy drogą wydeptaną przez hors d'oeuvre schaftera, ale go nie kopiuje. Po prostu obcuje w podobnej stylistyce.

 

ESSEX MOSQ - Piosenka do sprzątania

Producenci wchodzący ze swoim wokalem, to wcale nie jest tak niespotykane zjawisko. Nic dziwnego. Ile można słuchać swoich produkcji zepsutych nieumiejętnie położonym wokalem? Często jednak, ci producenci, którzy byli lub krążyli wokół rapu, wybierają śpiew, który ewentualnie przeplatany jest rapowaniem. ESSEX niewątpliwie mnie zaskoczył. Kojarzył mi się z muzyką elektroniczną, eksperymentalną, wręcz duchową, a tu wjeżdża na totalnym luzie w numerze o sprzątaniu połączonym z tańcem. Śpiewa czysto, wplata w swój rap i tekst humor, bez którego utwór tego typu nie mógłby istnieć. Swoboda z jaką porusza się po bicie jest na pewno do pozazdroszczenia. Wiele flow, wiele pomysłów na to, co można zrobić, aby kawałek przedstawiał regularny rytuał sprzątania domu. Pokłony.

 

Kstyk

BLOG - Czwórka - Muzyczny
Section51

O autorach:

Norbert Borzym (Bert)

Autor Kluboteki, audycji z taneczną elektroniką w Czwórce Polskim Radiu, DJ, dziennikarz muzyczny i producent. Występuje w duecie Last Robots oraz pod szyldem Boogie Mafia (razem z Harperem). Obok autorskich nagrań (m.in. "Robot's Friend") jest współautorem remiksów dla m.in. dla Noviki, D4D, Foxa, grup Kamp!, Out of Tune i Plastic. Interesuje się historią starożytnego Rzymu.

Marcin "Harper" Hubert

Jedna z najbardziej opiniotwórczych postaci polskiej sceny klubowej. Niestrudzony muzyczny entuzjasta i poszukiwacz dobrego groove'u, Dziennikarz, DJ, autor licznych kompilacji. W Czwórce prowadzi Funkadelię oraz Basstion. Zna się, wie, i posiada pewnie więcej płyt niż Ty. Podobno ma kontakty z (Boogie) Mafią, ale jest przy tym (Beats) Friendly.

Piotr Truszkowski

Wielbiciel brzmień najróżniejszych, fan metafizycznego dystansu Pilcha i filmów Kevina Smitha. W chwilach wolnych od prawdziwego życia staje się wiecznie początkującym twórcą elektronicznych dźwięków. Swego czasu redaktor polskiej edycji DJ Magazine. W Czwórce, oprócz pisania, zajmuje się wspieraniem działań redakcji muzycznej, które mają na celu dostarczenie Wam najlepszej muzyki w polskim eterze. Piszcie: piotr.truszkowski@polskieradio.pl

Adam Świetlicki

Muzyka towarzyszyła mi od kiedy pamiętam i chociaż "rozsądna" kalkulacja podczas edukacji prowadziła mnie z dala od niej, to szczęśliwy splot wypadków przywiódł mnie do radia. Jestem fanem rapu, klasycznego rocka, dobrego filmu, technologicznych nowinek i piłki nożnej, którą śledzę w każdej wolnej chwili. A, i mam obsesję na punkcie filmowych cytatów, które często, nawet nieświadomie, wplatam w zdania podczas rozmowy.