Section50
Section00
Kstyk: Uchem na podziemie 54
Kstyk: Uchem na podziemie #54, foto: Kstyk
03.06.2021

Kstyk: Uchem na podziemie #54

Sprawdzamy, co ciekawego oferuje polskie rapowe podziemie.

TeaBeforeSleep - Alegoryczny Taniec

To dość ciekawy utwór w cyklu „Uchem na podziemie” jak i na moim kanale. „Alegoryczny Taniec” pochodzi z krótkiej płyty „Waniliowy Deszcz” wydanej w tym roku. Rzadko sięgam po tak lekką muzykę, a mamy tu do czynienia z połączeniem bedroompopu i indie-rocka. Chwytliwy refren, praca perkusji - to wszystko wpływa na energiczność kawałka. Zachęca do tańca nawet takich zatwardziałych jego przeciwników jak ja. Dzięki dość nietypowej (jak dla mnie) budowie warstwy lirycznej i zagęszczeniu refrenu nóżka zaczyna sama chodzić w rytm muzyki. Ciężko się powstrzymać, aby taniec nas nie pochłonął.

TeaBeforeSleep - Alegoryczny Taniec / YouTube: Kstyk

  

T. - SIEMA (prod. theskybeats)

„SIEMA” to pokaz niebywałych skillsów rapera T., który coraz śmielej działa na rapowym podwórku. Posłuchajcie sami. Masa flow, pełna łatwość w ich wymianie, brak zacięć, płynność, dynamika, brak częstego problemu z sylabami. Totalnie dopracowany track. Mainstream nie nawija tak dobrze. Co lepsze, ten numer nie stoi tylko warstwą brzmieniową, ale i wersami, w których młody raper nie stroni od wielokrotnych rymów, ciekawych gier słownych. W treści znajdziemy też strach przed nieznaną przyszłością. Klimat utworu jest niejednoznaczny, tak jak i przyszłość, a miejscami nawet psychodeliczny. Tym zabiegiem T. potęguje odczucia odbiorcy.

T. - SIEMA (prod. theskybeats) / YouTube: trip 2 ghetto

 

Supercap - ZAŚNIJ PRZY TYM

Niechlujny, cloudowy rap, w którym wokal często gra za cicho w stosunku do instrumentalu. U kogoś innego byłoby to ogromnym błędem w masteringu, a tutaj sprawdza się aż za dobrze. Za to flow Supercapa jest fleksyjne, potrafiące się znakomicie dopasować do produkcji, do wersów, które nawija w danym momencie. Ten brak dbałości również potwierdza nam autentyczność rapera. Refren zostaje w głowie, dzięki niemu wrócimy do ponownego odsłuchu utworu. Zwrotki nie zaniżają poziomu. Artysta zostawia w nich wiele własnych refleksji, nawet trochę morału, czyli tzw. mitycznego przekazu.

Supercap – Zaśnij przy tym / YouTube: Korekcja linii

 

Fifol - fresco (prod. bloom)

Trochę w tym punkrocka, trochę rapu. Taki mariaż w ostatnim czasie jest coraz popularniejszy w polskim rapowym undergroundzie. W poprzednim odcinku tego cyklu była mowa chociażby o YANNie. Tym razem również mamy do czynienia z buntem, aczkolwiek innego rodzaju. Fifol pieczołowicie opisuje swoje nocne przygody zamieszczone w szerszym kontekście, bo zostawia nam takie poszlaki, jak chociażby „ubery” jeżdżące po pustym mieście. Niestety jego zabawa nie może trwać bez żadnych zmartwień. Na głowie ciąży mu problem pieniędzy, od którego nie może się oderwać przez cały wieczór.

Fifol - fresco (prod. bloom) / YouTube: Kstyk

  

Kstyk 

BLOG - Czwórka - Muzyczny
Section51

O autorach:

Norbert Borzym (Bert)

Autor Kluboteki, audycji z taneczną elektroniką w Czwórce Polskim Radiu, DJ, dziennikarz muzyczny i producent. Występuje w duecie Last Robots oraz pod szyldem Boogie Mafia (razem z Harperem). Obok autorskich nagrań (m.in. "Robot's Friend") jest współautorem remiksów dla m.in. dla Noviki, D4D, Foxa, grup Kamp!, Out of Tune i Plastic. Interesuje się historią starożytnego Rzymu.

Marcin "Harper" Hubert

Jedna z najbardziej opiniotwórczych postaci polskiej sceny klubowej. Niestrudzony muzyczny entuzjasta i poszukiwacz dobrego groove'u, Dziennikarz, DJ, autor licznych kompilacji. W Czwórce prowadzi Funkadelię oraz Basstion. Zna się, wie, i posiada pewnie więcej płyt niż Ty. Podobno ma kontakty z (Boogie) Mafią, ale jest przy tym (Beats) Friendly.

Piotr Truszkowski

Wielbiciel brzmień najróżniejszych, fan metafizycznego dystansu Pilcha i filmów Kevina Smitha. W chwilach wolnych od prawdziwego życia staje się wiecznie początkującym twórcą elektronicznych dźwięków. Swego czasu redaktor polskiej edycji DJ Magazine. W Czwórce, oprócz pisania, zajmuje się wspieraniem działań redakcji muzycznej, które mają na celu dostarczenie Wam najlepszej muzyki w polskim eterze. Piszcie: piotr.truszkowski@polskieradio.pl

Adam Świetlicki

Muzyka towarzyszyła mi od kiedy pamiętam i chociaż "rozsądna" kalkulacja podczas edukacji prowadziła mnie z dala od niej, to szczęśliwy splot wypadków przywiódł mnie do radia. Jestem fanem rapu, klasycznego rocka, dobrego filmu, technologicznych nowinek i piłki nożnej, którą śledzę w każdej wolnej chwili. A, i mam obsesję na punkcie filmowych cytatów, które często, nawet nieświadomie, wplatam w zdania podczas rozmowy.