Section50
Section00
Kstyk: Uchem na podziemie 71
Kstyk: Uchem na podziemie #71, foto: Kstyk
27.04.2022

Kstyk: Uchem na podziemie #71

Sprawdźmy, co dobrego w polskim undergroundzie.

natan - dzieci z dworca zoo (prod. Pieper Beats)

natan regularnie podrzuca swoje kawałki na moje streamy z ocenami podziemia, a ja z każdym kolejnym razem wymyślam nowe pochwały. Ten gość ma przelot. W tej chwili w tym stylu nie ma lepszych. Mógłbym go słuchać i słuchać. Lato idzie, więc te rapsy będą wchodzić jeszcze lepiej. Młody raper, przy technicznym nawijaniu, dokłada melodyczne śpiewy. Co zaskakujące dla wielu, da się połączyć dobry tekst i przekaz ze świetnym brzmieniem. natan z łatwością wrzuca też follow-upy, gry słowne i inne zabiegi stylistyczne, które w rapie są niezwykle cenione. Do tego nie jest miałki. Czuć pewnego chłopa, który jak łapie za mikrofon, wie co chce zrobić.

natan - dzieci z dworca zoo (prod. Pieper Beats) / YouTube: SZCZĘŚLIWY TRAF

  

sugar - trappy potter (prod. beatsbyfrost x KXVI)

sugar na pewno nie jest pierwszym, który zrobił utwór na bazie "Harry'ego Pottera" J.K. Rowling, ale lepszego do tej pory nie słyszałem. Łatwość zmian flow to cecha charakterystyczna śląskiego rapera, reprezentanta trip2ghetto. Cieszy mnie to, jak rap się rozwinął na przestrzeni kilku lat. Wcześniej niewielu potrafiło tak płynąć, a teraz undergroundowi raperzy latają po bitach niczym Kubica. sugar mógłby popracować nad nieco "skrzeczącym" wokalem, przez co w pierwszym zderzeniu się z jego muzyką słuchacz może mieć zgrzyt. Trzeba trochę dać mu szansę, ale wystarczy wejść w jego lot, aby czerpać z tego wiele radochy.

sugar - trappy potter (prod. beatsbyfrost x KXVI) / YouTube: Kstyk

 

rusina - KRESKÓWKA

Czemu tak późno o rusinie? Nigdzie się nie spieszę. Nie zależy mi na wbijaniu się w trend. "KRESKÓWKA" młodego rapera, to najlepsze, co nam dał do tej pory. Wątpię, aby szybko przebił ten poziom. To trochę tak, jak YI z "Afryką". Co to jest za przelot. To jest ta świeżość, której scena potrzebowała. Ten utwór to jeden z najlepszych singli ubiegłego roku. Po takich kawałkach niedziwne, że rusina dostał duży kontrakt od Universala. Kto nie chciałby mieć tego potencjalnego twórcy hitów, kolejnego po Żabsonie, wcześniej wspomnianym Young Igim czy OKIm, rapera, który z łatwością dociera do najmłodszej widowni? Ogrom flow i głupie wersy, które na szczęście (w tym kawałku) nie są na tyle żenujące, że stają się zaletą, a nie wadą.

rusina - KRESKÓWKA (learnhowtohustle/xawito) / YouTube: rusina

 

Win$ - Drogowskazy

"Samo nie zmienia się nic". Win$ bez grama delikatności rozprawia się z podejściem do życia, w którym ludzie bez ambicji mówią, że zmienią życie jutro. "A jutro zaczyna się teraz". Trzeba po prostu działać, aby lepiej żyć. Trzeba dać coś od siebie, aby potem coś od świata wyciągnąć. Nie ma nic za darmo, a jesteśmy poddani drogowskazom, które prowadzą donikąd. Raper nie daje się ogólnym trendom, idzie pod prąd i nie jest to łatwe ani też dobrze odbierane przez środowisko. Kończy się to trzaskiem wypadku. Win$ rapuje świetnie. Wie, na co położyć nacisk i tworzy harmonie z bitem. Do tematu podszedł z różnych perspektyw. To jeden z tych raperów, dla których warto diggować podziemie.

Win$ - Drogowskazy / YouTube: WINS

 

 

Kstyk

BLOG - Czwórka - Muzyczny
Section51

O autorach:

Norbert Borzym (Bert)

Autor Kluboteki, audycji z taneczną elektroniką w Czwórce Polskim Radiu, DJ, dziennikarz muzyczny i producent. Występuje w duecie Last Robots oraz pod szyldem Boogie Mafia (razem z Harperem). Obok autorskich nagrań (m.in. "Robot's Friend") jest współautorem remiksów dla m.in. dla Noviki, D4D, Foxa, grup Kamp!, Out of Tune i Plastic. Interesuje się historią starożytnego Rzymu.

Marcin "Harper" Hubert

Jedna z najbardziej opiniotwórczych postaci polskiej sceny klubowej. Niestrudzony muzyczny entuzjasta i poszukiwacz dobrego groove'u, Dziennikarz, DJ, autor licznych kompilacji. W Czwórce prowadzi Funkadelię oraz Basstion. Zna się, wie, i posiada pewnie więcej płyt niż Ty. Podobno ma kontakty z (Boogie) Mafią, ale jest przy tym (Beats) Friendly.

Piotr Truszkowski

Wielbiciel brzmień najróżniejszych, fan metafizycznego dystansu Pilcha i filmów Kevina Smitha. W chwilach wolnych od prawdziwego życia staje się wiecznie początkującym twórcą elektronicznych dźwięków. Swego czasu redaktor polskiej edycji DJ Magazine. W Czwórce, oprócz pisania, zajmuje się wspieraniem działań redakcji muzycznej, które mają na celu dostarczenie Wam najlepszej muzyki w polskim eterze. Piszcie: piotr.truszkowski@polskieradio.pl

Adam Świetlicki

Muzyka towarzyszyła mi od kiedy pamiętam i chociaż "rozsądna" kalkulacja podczas edukacji prowadziła mnie z dala od niej, to szczęśliwy splot wypadków przywiódł mnie do radia. Jestem fanem rapu, klasycznego rocka, dobrego filmu, technologicznych nowinek i piłki nożnej, którą śledzę w każdej wolnej chwili. A, i mam obsesję na punkcie filmowych cytatów, które często, nawet nieświadomie, wplatam w zdania podczas rozmowy.