Emisja
  • 30 września godz. 17:12 Program 1

Bąbel, czyli Powrót posła

polskieradio.pl
Małgorzata Szymankiewicz 27.09.2012
Marcin Troński
Marcin Troński , foto: Wojciech Kusiński/PR

Słuchowisko Jana Warenyci to komediowe political-fiction we współczesnych realiach. Premiera w radiowej Jedynce.

Autor i reżyser:
Jan Warenycia

Realizator:
Maria Olszewska

Opracowanie muzyczne:
Tomasz Obertyn

Obsada:
Zdzisław Wardejn (Pan Robert vel Don Robert, finansista, były gangster), Marcin Troński (Waldi, gangster „łagodny”), Katarzyna Dąbrowska (Julia), Joanna Jeżewska (Linka), Wojciech Wysocki (Irek, przedsiębiorca, polityk), Tomasz Sapryk (Szenk, polityk), Krzysztof Banaszyk („Bartnik”, agent), Jacek Braciak („Zaleśny’’, agent), Elżbieta Kijowska (Helena Walewska, służąca, TW CBŚ), Leon Charewicz (Stefan Knobel, inżynier geolog), Grzegorz Wons (Agent z centrali)

Słuchowisko Jana Warenyci „Bąbel, czyli Powrót posła” rozgrywa się na niebezpiecznym styku wielkiego businessu, polityki i przestępczości zorganizowanej, „z najwyższej póki”.

Dawni gangsterzy terroryzujący miasto stali się teraz szanowanymi obywatelami goszczonymi na salonach władzy. Politycy, przedstawieni w tej historii, są już zmęczeni i rozczarowani tym, co udało im się osiągnąć. Przypadkowa wpadka pewnego dygnitarza skutecznie niweczy w nim dawny zapał i wielkie idee, które towarzyszyły mu w momencie, kiedy sięgał, wraz z przyjaciółmi, po władzę. Zasadę działania na rzecz ogółu zastąpi teraz marzenie o ucieczce na „niekończące się wakacje”, luksus i oderwanie się od problemów państwa. Zaufanie zmienia się w podejrzliwość, a wzniosłe obietnice w skrajny egoizm.

Tytułowy „bąbel” to ogromne złoża gazu i ropy, którymi pragną zawładnąć zarówno ludzie ze świecznika władzy, jak i mająca mafijne korzenie wielka finansjera. Do gry włączają się również służby specjalne. Słuchowisko nie daje jednoznacznej odpowiedzi, kto wyjdzie zwycięsko z tej konfrontacji.

„Bąbel, czyli Powrót posła” jest gorzką komedią o „wypaleniu się władzy”, egoizmie elit, jej frustracjach i upadku zasad moralnych, postępującemu wraz czasem sprawowania władzy.

Jest również próbą pokazania, jak chory stan elit politycznych może działać demoralizująco na resztę społeczeństwa i rozwój demokracji.