X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Woda - i to w dużych ilościach - na jednym z księżyców Saturna

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2014 21:00
O "oceanie" na Enceladusie piszą w prestiżowym tygodniku „Science” astronomowie z Europy i z USA.
Woda - i to w dużych ilościach - na jednym z księżyców Saturna
Foto: NASA

Badając różnice w przyciąganiu na jego północnej i południowej półkuli naukowcy doszli do wniosku, że 30-40 kilometrów pod lodem w rejonie bieguna południowego znajduje się wodny "ocean".

Wielkością zbliżony jest do amerykańskiego Lake Superior - drugiego największego jeziora na Ziemi. Ślady wody, także z przeszłości znajdowano już wcześniej w Układzie Słonecznym. - I te najnowsze badania pozwalają nam lepiej zrozumieć jak formowały się planety i gdzie w Układzie Słonecznym jest woda - mówi dr Nick Wigginton z tygodnika „Science”.

Astronomowie z Włoch, USA i Europejskiej Agencji Kosmicznej dodają, że odkrycie oceanu wyjaśnia skąd na powierzchni Enceladusa wzięły się obserwowane wcześniej gejzery z pary wodnej. Kluczowe dane nadesłała z okolic Enceladusa sonda Cassini.

(ew/iar)

Zobacz więcej na temat: astronomia NAUKA

Heweliusz poleci najwcześniej w lipcu

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2014 17:00
Jak poinformował inż. Tomasz Zawistowski z Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie, to już kolejna w ciągu kilku miesięcy zmiana terminu startu. Pierwotnie polski satelita naukowy miał wystartować pod koniec grudnia 2013 roku.

Hawking nareszcie wygrał jakiś zakład? Odkryto fale po Wielkim Wybuchu

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2014 16:10
Naukowcy mają nowe dowody na to, że świat powstał w Wielkim Wybuchu niecałe 14 miliardów lat temu.

Układ Słoneczny ma nową planetę karłowatą!

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2014 18:00
Astronomowie spostrzegli obiekt o średnicy około 450 km. Znajduje sie 80 razy dalej od Słońca niż Ziemia. A nieregularności jego orbity mówią nam nieco o hipotetycznej Planecie X.