Polskie Radio
Section05
NAUKA

Warszawa i Kraków gonią Singapur. Poznaj Smart City Index

Warszawa i Kraków - dwa polskie miasta znalazły się w zestawieniu "Smart City Index 2023". W kontekście inteligentnych miast często mówimy o nowych technologiach, badaczki jednak podkreślają, że w centrum projektów powinien być człowiek, mieszkaniec, ale też turysta.
Zobacz więcej na temat:  Czwórka Mateusz Kulik miasto miasto przyszłości nowe technologie STYL ŻYCIA NAUKA inteligentne miasta społeczeństwo GOSPODARKA

Jan Baudouin de Courtenay. Człowiek, który naraził się wszystkim

Przywoływany jest w podręcznikach historii tylko jako kandydat mniejszości narodowych na pierwszego prezydenta RP. Tymczasem ten Polak o obcobrzmiącym nazwisku był jednym z najlepszych lingwistów świata. Był też nietuzinkowym wolnomyślicielem, co przysporzyło mu wielu wrogów. 13 marca przypada 179. rocznica jego urodzin.
Zobacz więcej na temat:  NAUKA język polski II Rzeczpospolita niepodległość Gabriel Narutowicz mniejszości narodowe

8 marca. Historia kobiet jest historią ludzkości

Według danych ONZ na świecie żyje dziś ponad 3 miliardy 864 miliony kobiet. Jeszcze sto lat temu ich populacja była kilkukrotnie niższa - podobnie jak liczba wszystkich ludzi. Kobiety od zawsze stanowią połowę ludzkości. Bez nich ludzki gatunek nie mógłby przetrwać. Za to być może mógłby przetrwać bez mężczyzn.
Zobacz więcej na temat:  kobieta dzień kobiet święta socjalizm równouprawnienie historia Polski historia Europy historia PRL eksperyment NAUKA biologia genetyka Maria Skłodowska-Curie Joanna d'Arc kwiaty Biblia seks ewolucja ONZ Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)

Jakie rytuały praktykowali Filistyni? Nowe odkrycia w "mieście Goliata"

Chociaż wiele aspektów kultury filistyńskiej jest dobrze udokumentowanych, specyfika filistyńskich praktyk religijnych i bóstw od dawna pozostaje owiana tajemnicą. Nowe światło na obrzędowość Filistynów może rzucić badanie pozostałości roślin odnalezionych w ruinach świątyni, która znajdowała się na obszarze miasta Gat, znanego z Biblii jako miasto Goliata.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA odkrycia i ciekawostki odkrycia archeologiczne Izrael Bliski Wschód NAUKA

TYLKO U NAS Rak trzustki. Szykuje się przełom w leczeniu?

Naukowcy z Instytutu Medycznego Howarda Hughesa na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco w USA podzielili się na łamach "Nature Chemical Biology" informacją o odkryciu cząsteczki, która modyfikuje mutację K-Ras G12D, powodującą agresywnego raka trzustki. Czy to zapowiada przełom w leczeniu złośliwego nowotworu? Ekspert wyjaśnia czytelnikom portalu PolskieRadio24.pl, przypomina też o profilaktyce.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA onkologia leki medycyna choroba nowotwory profilaktyka onkologiczna społeczeństwo NAUKA