Polskie Radio
Section05
astronomia

Dziewanna, Lem, Muminek, Zosiakaczmarek... Skąd się biorą nazwy planetoid?

Astronomowie odkryli już prawie milion planetoid. Ponad połowie z nich przypisano numer. Ponad 22 tysiące obiektów ma nazwę własną. Tych imion mogłoby zapewne być więcej - w końcu każdy odkrywca marzy o tym, by uwiecznić w kosmosie własne nazwisko, imię ukochanej, idola albo kotka. Ale nadawanie nazw planetoidom nie jest takie proste.
Zobacz więcej na temat:  kosmos astronomia asteroida Asterix i Obelix James Bond Freddie Mercury Muminki mitologia Stanisław Lem planetoida planety planeta układ słoneczny Monty Python tom hanks Bob Dylan The Beatles Frank Zappa J.R.R. Tolkien

TYLKO U NAS Życie na Wenus? Ekspert: nie ma na Ziemi mikroorganizmów, które wytrzymałyby w takich warunkach

- Są dwie możliwości. Albo nie znamy jeszcze prawdziwego wyjaśnienia pochodzenia tego gazu, albo to wyjaśnienie jest takie, że wytwarzają go mikroorganizmy - co skądinąd jest kolejną zagadką, ponieważ warunki, które panują w chmurach w Wenus, są z naszego punktu widzenia bardzo trudne do życia - powiedziała dr Weronika Śliwa z Centrum Nauki Kopernik w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl, odnosząc się do odkrycia fosforowodoru w pokrywie chmur Wenus.
Zobacz więcej na temat:  Wenus kosmos planety planeta astronomia ŚWIAT

Życie na Wenus? Niezwykłe odkrycie naukowców

Międzynarodowa grupa badawcza ogłosiła wykrycie w chmurach na Wenus rzadkiej cząsteczki fosforowodoru. To gaz, który, zgodnie z aktualną wiedzą, produkowany jest albo w laboratoriach, albo przez istoty żywe. - Do tej pory nie byliśmy tak blisko odnalezienia śladów życia w kosmosie - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia Karol Wójcicki.
Zobacz więcej na temat:  NAUKA Marzena Kawa Roman Czejarek Karol Wójcicki kosmos astronomia

UNIWERSUM. Nastazja Ciupa: sztuki piękne przybliżają rzeczy skomplikowane

- Połączenie astronomii ze sztuką na pewno nie jest łatwe, bo te dziedziny mało łączy. Jednak artyści i artystki z kręgu Akademii Sztuk Pięknych podołali temu zadaniu, przybliżając najważniejsze sylwetki polskiej astronomii - mówiła w dwójce artystka wizualna i współorganizatorka wystawy "UNIWERSUM", którą do połowy września można oglądać w galerii PROM Kultury Saska Kępa.
Zobacz więcej na temat:  astronomia SZTUKA Dwójka Paweł Siwek wystawa