X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Pet Shop Boys

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2009 22:32
Historia jakich wiele, finał jedyny w swoim rodzaju. Ponad 50 milionów płyt sprzedanych na świecie, 40 piosenek w brytyjskim Top 40. Podczas swej niespełna trzydziestoletniej kariery współpracowali z największymi przedstawicielami popkultury.
Audio
Neil Tennant (absolwent historii, pracuje jako dziennikarz muzyczny) i Chris Lowe (pan architekt) poznali się w sierpniu 1981 roku w zwyczajnym, przeciętnym sklepie z gadżetami elektronicznymi. Zafascynowani rodzącą się właśnie w Wielkiej Brytanii sceną taneczną, skierowali natychmiast swe kroki do mieszkania Tennanta, gdzie znajdowało się małe studio nagraniowe.

Pierwsze ujawnione światu kompozycje sygnowali nazwą West End, którą następnie przemianowali na Pet Shop Boys. I pewnie te trzy słowa nigdy nie byłyby kojarzone z muzyką rozrywkową, a cały projekt nie wyszedłby poza ramy pokoju Neila, gdyby nie wyjazd Tennanta do Nowego Jorku latem 1983 roku, gdzie na zlecenie brytyjskiego dwutygodnika "Smash Hits" miał przeprowadzić wywiad z The Police. Podczas swego pobytu za Oceanem Neil umówił się na spotkanie ze słynnym onegdaj producentem muzyki klubowej Bobbym Orlando. Wspólny wypad na cheesburgera zaowocował nawiązaniem współpracy i wydaniem pierwszego singla Pet Shop Boys – "West End Girls". Utwór podbił parkiety klubowe całego świata, trafił również na europejskie listy przebojów, omijając jednak zestawienia w ojczyźnie.

Po powrocie do Wielkiej Brytanii duet nawiązał współpracę z menedżerem Tomem Watkinsem, który umożliwił podpisanie kontraktu z wytwórnią Parlophone. Pierwsze nagrania wydane w tej wytwórni odniosły umiarkowany sukces. Wtedy panowie postanowili sięgnąć po sprawdzone rozwiązania: przygotowali nową wersję "West End Girls", która przez ponad trzy miesiące mozolnie wspinała się na szczyt listy najlepiej sprzedających się singli w Wielkiej Brytanii, by zakotwiczyć się na nim na trzy tygodnie w styczniu 1986 roku. Utwór przyniósł im prestiżowe Brit Awards ora Ivor Novello Awards, honorujące najlepsze brytyjskie kompozycje.

Reszta jest już właściwie historią. Ponad 50 milionów płyt sprzedanych na świecie, 40 piosenek w brytyjskim Top 40. Pet Shop Boys dokonali również rzeczy zdawałoby się niemożliwej: podbili odporny na europejską przebojowość amerykański rynek muzyczny, umieszczając w pierwszej dziesiątce Billboardu aż cztery piosenki. Podczas swej niespełna trzydziestoletniej kariery współpracowali z największymi przedstawicielami popkultury: reżyserem Derekiem Jarmanem, który przygotował dla nich trzy teledyski, Lizą Minelli i Dusty Springfield (to dzięki Pet Shop Boys wymienione panie odnalazły się w cukierkowatych latach osiemdziesiątych), gitarzystą The Smiths Johnnym Marrem, którego partie gitarowe można usłyszeć na wydanej w 2003 roku płycie "Release", Boyem George'em, Robbiem Williamsem, Rufusem Wainwrightem, Kylie Minogue, wreszcie aktorką Patsy Kensit, która w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku prowadziła muzyczną działalność pod szyldem Eight Wonder. W klipach zespołu występował między innymi Ian McKellen (pamiętny Gandalf z filmów z serii Władca Pierścieni).

Z Pet Shop Boys wiążą się również różnego rodzaju kontrowersje. Neil Tennant nie ukrywał nigdy swego homoseksualizmu, którego dokładną wiwisekcję przeprowadził w jednym z największych przebojów grupy "It’s a Sin" ("Czułem się świetnie, kiedy dowiedziałem się, że ta sprośna piosenka dotarła do pierwszego miejsca" – wyznał po latach Neil. Artysta do dziś pozostaje aktywnym działaczem środowiska gejowskiego). Wyreżyserowany przez Jarmana teledysk do tego antykatolickiego utworu na żądanie wściekłej opinii publicznej zdjęto na jakiś czas z ramówki MTV. Brytyjski DJ Jonathan King próbował osłabić ich z innej strony, oskarżył Pet Shop Boys o plagiat piosenki Cata Stevensa "Wild World". King proces przegrał, a PSB przekazali zasądzoną kwotę na cele charytatywne. [----- Podzial strony -----]


"It's A Sin"

Duet może zapisać na swym koncie również dwie kontrowersyjne przeróbki. Pierwsza z nich to "Always On My Mind" z repertuaru Elvisa Presleya. W rękach Chrisa i Neila ta piękna i romantyczna ballada przemieniła się w hedonistyczny manifest obsesyjnej miłości (kto widział teledysk, ten wie, o czym piszę). Pet Shop Boys odsądzono od czci i wiary, czas jednak zrobił swoje, działając na korzyść nowej wersji: w niedawnym plebiscycie dziennika "The Daily Telegraph" na najlepszy cover wszech czasów utwór zdobył srebrny medal. Panowie wzięli się również za bary z utworem "Where The Streets Have No Name" z repertuaru U2. "To nasza mała zemsta za to, że Bono stwierdził kiedyś, że muzyka disco jest bezsensowna i bezduszna" – wyjaśnia Neil. Wokalista U2 zareagował na przeróbkę utworu słowami: "What have I done to deserve it?", stanowiącymi tytuł piosenki nagranej przez Pet Shop Boys wspólnie z Dusty Springfield.

Neil i Chris to prawdziwi pracusie: są właścicielami trzech wytwórni płytowych, przygotowali remiksy między innymi dla Kylie Minogue, Yoko Ono, Madonny, Rammsteina i Blur (to wersja "Girls & Boys" spreparowana przez Pet Shop Boys ukazała się na singlu). W 2001 r. w Londynie miała miejsce premiera musicalu "Closer To Heaven" napisanego wraz z wielokrotnie nagradzanym autorem Jonathanem Harveyem. W 2005 roku Pet Shop Boys z orkiestrą Dresdner Simfoniker zagrali serię koncertów, na których zaprezentowali nową wersję ścieżki dźwiękowej do filmu "Pancernik Potiomkin". Wymieniać można bez końca.

W marcu 2009 roku na rynku pojawi się dziesiąty album zespołu, zatytułowany "Yes", przygotowany wraz z Brianem Higginsem, głównodowodzącym teamem producenckim Xenomania, współpracującym między innymi z Girls Aloud i Sugababes. Nagrany z kreującym aktualne trendy w muzyce pop Higginsem ma umożliwić Pet Shop Boys nawiązanie artystycznego porozumienia z najmłodszym pokoleniem i powrót na wysokie miejsca w zestawieniach. Słuszne to posunięcie, zważywszy że swój ostatni wielki przebój duet wylansował w 1993 – przeróbka "Go West" z repertuaru Village People trafiła na szczyty list przebojów w 23 krajach.

Brak istotnych sukcesów komercyjnych w ostatnich latach nie oznacza jednak, że Pet Shop Boys należy traktować jako niepotrzebnych nestorów. Ich koncerty (panowie odwiedzili nasz kraj w 2006 roku) to nadal pierwszorzędne widowisko, dopracowane w najmniejszych szczegółach, a kolejne pokolenia muzyków wśród grona swych inspiracji podają nazwę zespołu. Przyznana Pet Shop Boys w tym roku specjalna Brit Award, honorująca całokształt dokonań artystycznych, jest doskonałym ukoronowaniem dotychczasowej działalności. "Nie zamierzamy jednak spocząć na laurach" – zapewnia Neil. Nie mamy powodów, by mu nie wierzyć.

(mt)
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak