Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Katarzyna Karaś 25.02.2018

"On nie pasuje do zwyczajnej opowieści o polskim malarstwie XIX w."

Z jednej strony malarz romantyk, z drugiej urzędnik państwowy i zarządca majątków. Kim był Piotr Michałowski? Czym wyróżniały się jego prace?
Posłuchaj
  • Piotr Małachowski nie pasuje do zwyczajnej opowieści o polskim malarstwie XIX wieku (Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej/Dwójka)
Czytaj także

- Malarstwo Piotra Michałowskiego nie wpisuje się w żadne narracje w XIX-wiecznej sztuce polskiej - opowiadała w Dwójce prof. Maria Poprzęcka. - To samotna wyspa, wybuch niebywale żywiołowej twórczości, która nie ma w XIX-wiecznym polskim malarstwie ani poprzedników, ani żadnych kontynuacji.

W "Galerii wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej" razem z historyczką sztuki przyjerzliśmy się obrazowi "Szarża w wąwozie Somosierra", który jest znakomitym przykładem oryginalnego rozumienia batalistyki przez Michałowskiego. Artysta potraktował temat bardzo poważnie, korespondował z uczestnikami wydarzenia. W rezultacie namalował niesłychanie dramatyczną szarżę w wąskiej, czarnej gardzieli.

xx"Szarża w wąwozie Somosierra" Piotr Michałowski (Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Batalistyka to tylko część malarstwa Michałowskiego. W audycji mówiliśmy także o jego obrazach malowanych w wiejskim otoczeniu - portretach rodzinnych, studiach portretowych chłopów. Malarz ogarnął swoim spojrzeniem postaci przed nim niemalowane - wiejskie kobiety czy Żydów. Te obrazy są prezentowane bez żadnego paternalizmu, za to z pełną empatią w stosunku do ludzi.

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej

Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka (historyk sztuki)

Data emisji: 25.02.2018

Godzina emisji: 11.00

kk/bch