- Malarstwo Piotra Michałowskiego nie wpisuje się w żadne narracje w XIX-wiecznej sztuce polskiej - opowiadała w Dwójce prof. Maria Poprzęcka. - To samotna wyspa, wybuch niebywale żywiołowej twórczości, która nie ma w XIX-wiecznym polskim malarstwie ani poprzedników, ani żadnych kontynuacji.
W "Galerii wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej" razem z historyczką sztuki przyjerzliśmy się obrazowi "Szarża w wąwozie Somosierra", który jest znakomitym przykładem oryginalnego rozumienia batalistyki przez Michałowskiego. Artysta potraktował temat bardzo poważnie, korespondował z uczestnikami wydarzenia. W rezultacie namalował niesłychanie dramatyczną szarżę w wąskiej, czarnej gardzieli.
"Szarża w wąwozie Somosierra" Piotr Michałowski (Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Batalistyka to tylko część malarstwa Michałowskiego. W audycji mówiliśmy także o jego obrazach malowanych w wiejskim otoczeniu - portretach rodzinnych, studiach portretowych chłopów. Malarz ogarnął swoim spojrzeniem postaci przed nim niemalowane - wiejskie kobiety czy Żydów. Te obrazy są prezentowane bez żadnego paternalizmu, za to z pełną empatią w stosunku do ludzi.
***
Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej
Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka (historyk sztuki)
Data emisji: 25.02.2018
Godzina emisji: 11.00
kk/bch