Koncert za SMS. Marta Argerich pierwszą laureatką

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2013 10:00
Głosami naszych słuchaczy w piątkowej audycji "Koncert za SMS" nadamy koncert znakomitej argentyńskiej pianistki i Nelsona Freire z Filharmonii Narodowej, który odbył się w ramach XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.
Martha Argerich
Martha ArgerichFoto: NIFC

W pierwszej odsłonie konkursu "Koncert za SMS" zwyciężyło nagranie oznaczone symbolem K01:

Martha Argerich - fortepian, Nelson Freire - fortepian, Stanisław Skoczyński – perkusja, Pavel Giunter – perkusja (Warszawa, Filharmonia Narodowa, 2.10.2010) – inauguracja XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego;

Wolfgang Amadeus Mozart Sonata D-dur na 4 ręce (KV 381), Franciszek Schubert Rondo A-dur op. 107 , Johannes Brahms Wariacje na temat Haydna op. 56a na 2 fortepiany , Béla Bartók Sonata na 2 fortepiany i perkusję

K01 - posłuchaj fragmentu koncertu

Duet przyjaciół, muzycznego rodzeństwa o zupełnie różnych temperamentach – żywiołowej Marthy Argerich i eleganckiego, wyważonego Nelsona Freire. To spotkanie poprzedziło ich długi pobyt w Warszawie, gdzie oceniali młodych pianistów startujących w XVI Konkursie Chopinowskim. Zanim stali się poważnymi jurorami, pokazali, czym może być muzyczne partnerstwo, dyskusja i zabawa. Martha Argerich - jak zwykle to ma w zwyczaju - dyktowała szybkie tempa, była przekorna i zadziorna. Nelson Freire muzycznie jej odpowiadał, bawiąc się konwencją występu w duecie.

Do znakomitych pianistów na zakończenie koncertu dołączyli też perkusiści i razem wykonali kompozycję Bartoka.
A w kolejnych dniach już tylko z oddali obserwowaliśmy Marthę Argerich i Nelsona Freire za stołem jurorskim. Często na miejscu Marty stał bukiet żółtych tulipanów – podobno od Nelsona.

Zapraszamy do słuchania w piątek, 20 września od godz. 13.00.

***

"Koncert za SMS" to zabawa, w której co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów otrzymuje swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek, do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania poinformujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania będą mogli wygrać nagrody w postaci boxów płytowych. W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Co tydzień również do wygrana nowe nagrody. W pierwszym tygodniu były to dzieła klawesynowe Couperina w wykonaniu Władysława Kłosiewicza wydane przez Polskie Radio!

 

***
Oto pozostałe koncerty, na które można było głosować od 13 do 19 września.

 

K02

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Gabriel Chmura, Ewa Podleś – kontralt (Katowice, sala koncertowa imienia Grzegorz Fitelberga, 8.10.2004)

György Ligeti Lontano, Gustav Mahler Kindertotenlieder do słów Friedricha Rückerta, Antonin Dworzak VII Symfonia d-moll op. 70

K02 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

Trzy dzieła reprezentujące różne muzyczne światy. Lontano Győrgy Ligetiego to pierwszy utwór napisany przez węgierskiego kompozytora przy zastosowaniu techniki, którą określił mianem mikropolifonii. W 1969 roku kompozycja przysporzyła autorowi laur zwycięscy Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Kindertotenlieder Gustava Mahlera do poezji Friedricha Rückerta są prawdziwą perłą w repertuarze Ewy Podleś - śpiewaczki uznanej przez krytyków za jeden z najwspanialszych kontraltów naszych czasów. Napisana na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego VII Symfonia d-moll op. 70 Antonina Dworzaka należy natomiast do najpiękniejszych w dorobku czeskiego kompozytora. Od pierwszych taktów czuje się, iż powstawała w przypływie wielkiego natchnienia popartego doskonałym rzemiosłem.



***
K03

Sequentia, Benjamin Bagby – śpiew, harfa, kier. art.; Norbert Rodenkirchen – flety (Jarosław, Kolegiata, 24.08.2009), XVII Festiwal "Pieśń naszych korzeni". Fragmenty na koniec czasów IX – XI wiek

…sin tac piqueme, daz er touuan scal (Fulda,  IX w); Unsar trohtin hat farsalt (Bawaria, IX w); Thes habet er ubar woroltring (Alzacja, IX w); Gaude coelestis sponsa (IX w); Thaer waes swylcra fela (VIII w); Cigni (X w); Iudicii signum (Akwitania XI w); Puella turbata (X w); Summi regis archaniele Michahel (Einsideln, X w); A feler austan um ieitrdala (Islandia, X w)

K03 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

Festiwal "Pieśń naszych korzeni" to już bardzo długa i piękna historia, która zaczęła się w Starym Sączu, a od wielu lat kontynuowana jest w Jarosławiu, stanowiąc dumę i kulturalną wizytówkę miasta. Od samego początku niekonwencjonalna formuła tej imprezy przyciągała do niej w równym stopniu publiczność, co artystów, którzy bardzo chętnie i często na festiwal wracali. Jest kilka zespołów, które swoimi powrotami, jak też dyskusjami o kształcie festiwalu, zapisały się trwale w jego historii, które nieodłącznie kojarzą się z hasłem „Pieśń naszych korzeni”. Jednym z nich jest zespół Sequentia i postać Benjamina Bagby’ego. Przyjeżdżał od samego początku - genialne koncerty z nieżyjącą  już Barbarą Thornton, niezapomniane wykłady, spotkania w klubie festiwalowym, wszyscy, którzy choć raz go słyszeli na festiwalu, czekali na kolejną szansę.
W 2009 zespół Sequentia przedstawił w Jarosławiu  koncert "muzyki najdawniejszej", pokazujący nam korzenie naszej muzycznej cywilizacji – repertuar sięgający VIII wieku. Muzyczna archeologia? Nie, żywa muzyka i piękna interpretacja, która porusza nasze jak najbardziej współczesne emocje!


***
K04

Ensemble Modern, Synergy Vocals, Steve Reich – fortepian, Jonny Greenwood – gitara, Zygmunt Malanowicz – recytacja, Maja Ostaszewska – recytacja (Kraków, Hala ocynowni, 11.09.2011), IX Festiwal Sacrum Profanum

Paweł Mykietyn Dwa Wiersze Miłosza na 2 aktorów, 10 muzyków, elektronikę i warstwę video , Steve Reich Daniel Variations na 2 soprany, 2 tenory i zespół instrumentalny , Electric Counterpoint na gitarę elektryczną i taśmę, Music for 18 Musicians

K04 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

Początek wielkiego święta, jakim były 75. urodziny Steve’a Reicha na Festiwalu Sacrum Profanum. Mocne otwarcie z udziałem kompozytora, gwiazdy sceny rozrywkowej – Jonny’ego Greenwooda i zachwycających mechaniczną precyzją zespołów Ensemble Modern i Synergy Vocals. A na dodatek piękna kompozycja (scena teatralna z muzyką) Pawła Mykietyna.
I godzina transu w Muzyce na 18 muzyków – która mogłaby się nigdy nie kończyć….

***

K05

Orkiestra Filharmonii Monachijskiej, dyr. Krzysztof  Penderecki (Kraków, Filharmonia, 10.10.1998), Kraków 2000 - Festiwal Krzysztofa Pendereckiego (koncert finałowy);

Krzysztof  Penderecki IV Symfonia , Ludwig van Beethoven VII Symfonia A-dur op. 92

K05 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van  Beethovena należy do ulubionych dzieł Krzysztofa Pendereckiego, prowadzonych przez niego najczęściej. Z kolei ujętą w formę wielkiego Adagia IV Symfonię polski kompozytor napisał w latach 1988-1989 roku na zamówienie Ministerstwa Kultury Francji i Radia France w związku z obchodami dwusetnej  rocznicy Rewolucji Francuskiej. Na okładce wydanej przez Schotta partytury zaznaczone zostało, że kompozycja powstała na dwustulecie ogłoszenia Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, której idea weszła do historii ludzkości jako jasna karta owych wydarzeń - burzliwych, pełnych przelanej krwi. Mieczysław Tomaszewski w komentarzu do utworu określił Adagio  Pendereckiego jako "wielkie dumanie, wielkie zamyślenie nad człowiekiem i ludzkością, nad losami jednostki i społeczności, której stała się uczestnikiem".

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak