X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Koncert za SMS. Marta Argerich pierwszą laureatką

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2013 10:00
Głosami naszych słuchaczy w piątkowej audycji "Koncert za SMS" nadamy koncert znakomitej argentyńskiej pianistki i Nelsona Freire z Filharmonii Narodowej, który odbył się w ramach XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.
Martha Argerich
Martha ArgerichFoto: NIFC

W pierwszej odsłonie konkursu "Koncert za SMS" zwyciężyło nagranie oznaczone symbolem K01:

Martha Argerich - fortepian, Nelson Freire - fortepian, Stanisław Skoczyński – perkusja, Pavel Giunter – perkusja (Warszawa, Filharmonia Narodowa, 2.10.2010) – inauguracja XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego;

Wolfgang Amadeus Mozart Sonata D-dur na 4 ręce (KV 381), Franciszek Schubert Rondo A-dur op. 107 , Johannes Brahms Wariacje na temat Haydna op. 56a na 2 fortepiany , Béla Bartók Sonata na 2 fortepiany i perkusję

K01 - posłuchaj fragmentu koncertu

Duet przyjaciół, muzycznego rodzeństwa o zupełnie różnych temperamentach – żywiołowej Marthy Argerich i eleganckiego, wyważonego Nelsona Freire. To spotkanie poprzedziło ich długi pobyt w Warszawie, gdzie oceniali młodych pianistów startujących w XVI Konkursie Chopinowskim. Zanim stali się poważnymi jurorami, pokazali, czym może być muzyczne partnerstwo, dyskusja i zabawa. Martha Argerich - jak zwykle to ma w zwyczaju - dyktowała szybkie tempa, była przekorna i zadziorna. Nelson Freire muzycznie jej odpowiadał, bawiąc się konwencją występu w duecie.

Do znakomitych pianistów na zakończenie koncertu dołączyli też perkusiści i razem wykonali kompozycję Bartoka.
A w kolejnych dniach już tylko z oddali obserwowaliśmy Marthę Argerich i Nelsona Freire za stołem jurorskim. Często na miejscu Marty stał bukiet żółtych tulipanów – podobno od Nelsona.

Zapraszamy do słuchania w piątek, 20 września od godz. 13.00.

***

"Koncert za SMS" to zabawa, w której co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów otrzymuje swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek, do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania poinformujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania będą mogli wygrać nagrody w postaci boxów płytowych. W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Co tydzień również do wygrana nowe nagrody. W pierwszym tygodniu były to dzieła klawesynowe Couperina w wykonaniu Władysława Kłosiewicza wydane przez Polskie Radio!

 

***
Oto pozostałe koncerty, na które można było głosować od 13 do 19 września.

 

K02

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Gabriel Chmura, Ewa Podleś – kontralt (Katowice, sala koncertowa imienia Grzegorz Fitelberga, 8.10.2004)

György Ligeti Lontano, Gustav Mahler Kindertotenlieder do słów Friedricha Rückerta, Antonin Dworzak VII Symfonia d-moll op. 70

K02 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

Trzy dzieła reprezentujące różne muzyczne światy. Lontano Győrgy Ligetiego to pierwszy utwór napisany przez węgierskiego kompozytora przy zastosowaniu techniki, którą określił mianem mikropolifonii. W 1969 roku kompozycja przysporzyła autorowi laur zwycięscy Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Kindertotenlieder Gustava Mahlera do poezji Friedricha Rückerta są prawdziwą perłą w repertuarze Ewy Podleś - śpiewaczki uznanej przez krytyków za jeden z najwspanialszych kontraltów naszych czasów. Napisana na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego VII Symfonia d-moll op. 70 Antonina Dworzaka należy natomiast do najpiękniejszych w dorobku czeskiego kompozytora. Od pierwszych taktów czuje się, iż powstawała w przypływie wielkiego natchnienia popartego doskonałym rzemiosłem.



***
K03

Sequentia, Benjamin Bagby – śpiew, harfa, kier. art.; Norbert Rodenkirchen – flety (Jarosław, Kolegiata, 24.08.2009), XVII Festiwal "Pieśń naszych korzeni". Fragmenty na koniec czasów IX – XI wiek

…sin tac piqueme, daz er touuan scal (Fulda,  IX w); Unsar trohtin hat farsalt (Bawaria, IX w); Thes habet er ubar woroltring (Alzacja, IX w); Gaude coelestis sponsa (IX w); Thaer waes swylcra fela (VIII w); Cigni (X w); Iudicii signum (Akwitania XI w); Puella turbata (X w); Summi regis archaniele Michahel (Einsideln, X w); A feler austan um ieitrdala (Islandia, X w)

K03 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

Festiwal "Pieśń naszych korzeni" to już bardzo długa i piękna historia, która zaczęła się w Starym Sączu, a od wielu lat kontynuowana jest w Jarosławiu, stanowiąc dumę i kulturalną wizytówkę miasta. Od samego początku niekonwencjonalna formuła tej imprezy przyciągała do niej w równym stopniu publiczność, co artystów, którzy bardzo chętnie i często na festiwal wracali. Jest kilka zespołów, które swoimi powrotami, jak też dyskusjami o kształcie festiwalu, zapisały się trwale w jego historii, które nieodłącznie kojarzą się z hasłem „Pieśń naszych korzeni”. Jednym z nich jest zespół Sequentia i postać Benjamina Bagby’ego. Przyjeżdżał od samego początku - genialne koncerty z nieżyjącą  już Barbarą Thornton, niezapomniane wykłady, spotkania w klubie festiwalowym, wszyscy, którzy choć raz go słyszeli na festiwalu, czekali na kolejną szansę.
W 2009 zespół Sequentia przedstawił w Jarosławiu  koncert "muzyki najdawniejszej", pokazujący nam korzenie naszej muzycznej cywilizacji – repertuar sięgający VIII wieku. Muzyczna archeologia? Nie, żywa muzyka i piękna interpretacja, która porusza nasze jak najbardziej współczesne emocje!


***
K04

Ensemble Modern, Synergy Vocals, Steve Reich – fortepian, Jonny Greenwood – gitara, Zygmunt Malanowicz – recytacja, Maja Ostaszewska – recytacja (Kraków, Hala ocynowni, 11.09.2011), IX Festiwal Sacrum Profanum

Paweł Mykietyn Dwa Wiersze Miłosza na 2 aktorów, 10 muzyków, elektronikę i warstwę video , Steve Reich Daniel Variations na 2 soprany, 2 tenory i zespół instrumentalny , Electric Counterpoint na gitarę elektryczną i taśmę, Music for 18 Musicians

K04 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

Początek wielkiego święta, jakim były 75. urodziny Steve’a Reicha na Festiwalu Sacrum Profanum. Mocne otwarcie z udziałem kompozytora, gwiazdy sceny rozrywkowej – Jonny’ego Greenwooda i zachwycających mechaniczną precyzją zespołów Ensemble Modern i Synergy Vocals. A na dodatek piękna kompozycja (scena teatralna z muzyką) Pawła Mykietyna.
I godzina transu w Muzyce na 18 muzyków – która mogłaby się nigdy nie kończyć….

***

K05

Orkiestra Filharmonii Monachijskiej, dyr. Krzysztof  Penderecki (Kraków, Filharmonia, 10.10.1998), Kraków 2000 - Festiwal Krzysztofa Pendereckiego (koncert finałowy);

Krzysztof  Penderecki IV Symfonia , Ludwig van Beethoven VII Symfonia A-dur op. 92

K05 - posłuchaj fragmentu koncertu

 

VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van  Beethovena należy do ulubionych dzieł Krzysztofa Pendereckiego, prowadzonych przez niego najczęściej. Z kolei ujętą w formę wielkiego Adagia IV Symfonię polski kompozytor napisał w latach 1988-1989 roku na zamówienie Ministerstwa Kultury Francji i Radia France w związku z obchodami dwusetnej  rocznicy Rewolucji Francuskiej. Na okładce wydanej przez Schotta partytury zaznaczone zostało, że kompozycja powstała na dwustulecie ogłoszenia Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, której idea weszła do historii ludzkości jako jasna karta owych wydarzeń - burzliwych, pełnych przelanej krwi. Mieczysław Tomaszewski w komentarzu do utworu określił Adagio  Pendereckiego jako "wielkie dumanie, wielkie zamyślenie nad człowiekiem i ludzkością, nad losami jednostki i społeczności, której stała się uczestnikiem".

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak