W pierwszej odsłonie konkursu "Koncert za SMS" zwyciężyło nagranie oznaczone symbolem K01:
Martha Argerich - fortepian, Nelson Freire - fortepian, Stanisław   Skoczyński – perkusja, Pavel Giunter – perkusja (Warszawa, Filharmonia   Narodowa, 2.10.2010) – inauguracja XVI Międzynarodowego Konkursu   Chopinowskiego;
Wolfgang Amadeus Mozart                          Sonata D-dur na 4 ręce  (KV 381), Franciszek Schubert                          Rondo A-dur op. 107  , Johannes Brahms                          Wariacje na temat Haydna op. 56a na 2 fortepiany  , Béla Bartók                          Sonata na 2 fortepiany i perkusję 
 
      K01 - posłuchaj fragmentu koncertu  
Duet przyjaciół, muzycznego rodzeństwa o zupełnie różnych temperamentach  – żywiołowej Marthy Argerich i eleganckiego, wyważonego Nelsona Freire.  To spotkanie poprzedziło ich długi pobyt w Warszawie, gdzie oceniali  młodych pianistów startujących w XVI Konkursie Chopinowskim. Zanim stali  się poważnymi jurorami, pokazali, czym może być muzyczne partnerstwo,  dyskusja i zabawa. Martha Argerich - jak zwykle to ma w zwyczaju -  dyktowała szybkie tempa, była przekorna i zadziorna. Nelson Freire  muzycznie jej odpowiadał, bawiąc się konwencją występu w duecie.
Do znakomitych pianistów na zakończenie koncertu dołączyli też perkusiści i razem wykonali kompozycję Bartoka.
A  w kolejnych dniach już tylko z oddali obserwowaliśmy Marthę Argerich i  Nelsona Freire za stołem jurorskim. Często na miejscu Marty stał bukiet  żółtych tulipanów – podobno od Nelsona.
Zapraszamy do słuchania w piątek, 20 września od godz. 13.00.
***
"Koncert za SMS" to zabawa, w której co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.
Każdy z koncertów otrzymuje swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.
Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy                       wysłać SMS pod numer 71211  z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek, do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania poinformujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.
Uczestnicy głosowania będą mogli wygrać nagrody w postaci boxów płytowych. W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej          audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.
Oto pozostałe koncerty, na które można było głosować od 13 do 19 września. 
 K02 
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr.  Gabriel Chmura, Ewa Podleś – kontralt (Katowice, sala koncertowa imienia Grzegorz  Fitelberga, 8.10.2004)
György Ligeti Lontano, Gustav Mahler                          Kindertotenlieder  do słów Friedricha Rückerta, Antonin Dworzak                          VII Symfonia d-moll op. 70 
  
      K02 - posłuchaj fragmentu koncertu   
 
Trzy dzieła reprezentujące różne muzyczne światy. Lontano Győrgy Ligetiego to pierwszy utwór napisany przez węgierskiego kompozytora przy zastosowaniu techniki, którą określił mianem mikropolifonii. W 1969 roku kompozycja przysporzyła autorowi laur zwycięscy Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Kindertotenlieder Gustava Mahlera do poezji Friedricha Rückerta są prawdziwą perłą w repertuarze Ewy Podleś - śpiewaczki uznanej przez krytyków za jeden z najwspanialszych kontraltów naszych czasów. Napisana na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego VII Symfonia d-moll op. 70 Antonina Dworzaka należy natomiast do najpiękniejszych w dorobku czeskiego kompozytora. Od pierwszych taktów czuje się, iż powstawała w przypływie wielkiego natchnienia popartego doskonałym rzemiosłem.
 
 
 ***                         
 K03 
Sequentia, Benjamin Bagby – śpiew, harfa, kier. art.; Norbert Rodenkirchen – flety (Jarosław, Kolegiata, 24.08.2009), XVII Festiwal "Pieśń naszych korzeni". Fragmenty na koniec czasów IX – XI wiek
 …sin tac piqueme, daz er touuan scal  (Fulda,  IX w);                          Unsar trohtin hat farsalt  (Bawaria, IX w);                          Thes habet er ubar woroltring  (Alzacja, IX w);                          Gaude coelestis sponsa  (IX w);                          Thaer waes swylcra fela  (VIII w);                          Cigni  (X w);                          Iudicii signum  (Akwitania XI w);                          Puella turbata  (X w);                          Summi regis archaniele Michahel  (Einsideln, X w);                          A feler austan um ieitrdala  (Islandia, X w)
     K03 - posłuchaj fragmentu koncertu  
 
Festiwal "Pieśń naszych korzeni" to już bardzo długa i piękna historia, która zaczęła się w Starym Sączu, a od wielu lat kontynuowana jest w Jarosławiu, stanowiąc dumę i kulturalną wizytówkę miasta. Od samego początku niekonwencjonalna formuła tej imprezy przyciągała do niej w równym stopniu publiczność, co artystów, którzy bardzo chętnie i często na festiwal wracali. Jest kilka zespołów, które swoimi powrotami, jak też dyskusjami o kształcie festiwalu, zapisały się trwale w jego historii, które nieodłącznie kojarzą się z hasłem „Pieśń naszych korzeni”. Jednym z nich jest zespół Sequentia i postać Benjamina Bagby’ego. Przyjeżdżał od samego początku - genialne koncerty z nieżyjącą  już Barbarą Thornton, niezapomniane wykłady, spotkania w klubie festiwalowym, wszyscy, którzy choć raz go słyszeli na festiwalu, czekali na kolejną szansę.
W 2009 zespół Sequentia przedstawił w Jarosławiu  koncert "muzyki najdawniejszej", pokazujący nam korzenie naszej muzycznej cywilizacji – repertuar sięgający VIII wieku. Muzyczna archeologia? Nie, żywa muzyka i piękna interpretacja, która porusza nasze jak najbardziej współczesne emocje!
 
***                         
 K04 
Ensemble Modern, Synergy Vocals, Steve Reich – fortepian, Jonny Greenwood – gitara, Zygmunt Malanowicz – recytacja, Maja Ostaszewska – recytacja (Kraków, Hala ocynowni, 11.09.2011), IX Festiwal Sacrum Profanum
Paweł Mykietyn                          Dwa Wiersze Miłosza na 2 aktorów, 10 muzyków, elektronikę i warstwę video  , Steve Reich                          Daniel Variations na 2 soprany, 2 tenory i zespół instrumentalny  ,                          Electric Counterpoint na gitarę elektryczną i taśmę, Music for 18 Musicians 
  
      K04 - posłuchaj fragmentu koncertu   
 
Początek wielkiego święta, jakim były 75. urodziny Steve’a Reicha na Festiwalu Sacrum Profanum. Mocne otwarcie z udziałem kompozytora, gwiazdy sceny rozrywkowej – Jonny’ego Greenwooda i zachwycających mechaniczną precyzją zespołów Ensemble Modern i Synergy Vocals. A na dodatek piękna kompozycja (scena teatralna z muzyką) Pawła Mykietyna.
I godzina transu w Muzyce na 18 muzyków – która mogłaby się nigdy nie kończyć….
***
 K05 
Orkiestra Filharmonii Monachijskiej, dyr. Krzysztof   Penderecki (Kraków, Filharmonia, 10.10.1998), Kraków 2000 - Festiwal  Krzysztofa Pendereckiego (koncert finałowy);
Krzysztof  Penderecki                          IV Symfonia  , Ludwig van Beethoven                          VII Symfonia A-dur op. 92 
  
      K05 - posłuchaj fragmentu koncertu   
 
VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van  Beethovena należy do ulubionych dzieł Krzysztofa Pendereckiego, prowadzonych przez niego najczęściej. Z kolei ujętą w formę wielkiego Adagia IV Symfonię polski kompozytor napisał w latach 1988-1989 roku na zamówienie Ministerstwa Kultury Francji i Radia France w związku z obchodami dwusetnej  rocznicy Rewolucji Francuskiej. Na okładce wydanej przez Schotta partytury zaznaczone zostało, że kompozycja powstała na dwustulecie ogłoszenia Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, której idea weszła do historii ludzkości jako jasna karta owych wydarzeń - burzliwych, pełnych przelanej krwi. Mieczysław Tomaszewski w komentarzu do utworu określił Adagio  Pendereckiego jako "wielkie dumanie, wielkie zamyślenie nad człowiekiem i ludzkością, nad losami jednostki i społeczności, której stała się uczestnikiem".