"Moniuszko-Pieśni" vol. 3

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2019 11:35
Płyta "Moniuszko-Pieśni" vol. 3 w wykonaniu młodej, utalentowanej śpiewaczki Karoliny Róży Kowalczyk-sopran (rocznik 1993) oraz towarzyszącej jej w duetach Katarzyny Szymkowiak - mezzosopran z udziałem pianistki Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik jest kontynuacją cyklu zapoczątkowanego dwoma płytami "Moniuszko-Pieśni" vol. 1 nagraną w 2014 roku przez znakomitą młodą śpiewaczkę Elwirę Janasik-mezzosopran (ur.1988) oraz "Moniuszko-Pieśni" vol. 2 nagrana w 2016 roku przez Michała Dembińskiego-bas (ur.1988).
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: materiały prom./Denis Val (Shutterstock)

Wspomniane płyty powstały z inicjatywy Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik - pianistki i producentki płyt (w tym nagrodzonej Grammy Award "Night in Calisia"), której ideą jest zarejestrowanie i usystematyzowanie jak największej ilości pieśni Stanisława Moniuszki .

Seria wydawnictw "Moniuszko-Pieśni" jest autorskim projektem pianistki, która ma na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień za płyty z pieśniami F.Schuberta nagranymi z tenorem Karolem Kozłowskim, jest laureatką "Perły Honorowej" 2018 w dziedzinie Kultura przyznanej przez Magazyn Polish Market. Jest także członkiem zarządu Towarzystwa Miłośników Muzyki Moniuszki.

W roku 2018 nagrała wraz z solistami komplet ballad Stanisława Moniuszki na głos i fortepian.
Kolejna premiera płytowa "Moniuszko-Pieśni" vol.3 zbiega się z 200. rocznicą urodzin kompozytora, przypadającą na rok 2019, który przez MKiDN i UNESCO został ogłoszony Rokiem Moniuszki.

Założeniem projektu jest dokonanie nagrań z młodymi,wybitnie utalentowanymi śpiewakami poniżej 30. roku życia. Pianistka pragnie zarejestrować pokoleniową "zmianę warty" w interpretacjach pieśni Moniuszki, a co za tym idzie, świeże spojrzenie, nową estetykę wykonawczą, która niesie ze sobą ogromną energię pozwalającą na popularyzację tych często genialnych, a niesłusznie zapomnianych utworów, wśród młodego pokolenia śpiewaków, a co za tym idzie wśród szerokiego grona odbiorców.Ważna jest również idea popularyzacji często nieznanych i do tej pory nie nagrywanych utworów twórcy "Śpiewników domowych". Jako przykład niech posłużą chociażby cztery "Treny" do tekstów Jana Kochanowskiego z płyty vol.2, jak również ballada "Rybka" z płyty vol.1, będące pierwszymi wykonaniami tych pieśni zarejestrowanymi na płytach CD w historii polskiej fonografii. Fakt ten doceniają w swych recenzjach krytycy muzyczni .

Realizacji całego projektu przyświeca intencja, aby przygotowywana seria wydawnicza przyczyniła się do zainteresowania często genialnymi i trochę niedocenianymi pieśniami Moniuszki nie tylko w skali ogólnopolskiej, lecz także za granicą, czemu pomóc może bezsprzecznie fakt, że pieśni nagrane w języku polskim zostały przetłumaczone na trzy języki: angielski, rosyjski i japoński, a tłumaczenia te zostały umieszczone w booklecie płyty.

Na kolejnej płycie "Moniuszko-Pieśni" vol. 3 znajdą się 24 utwory-pieśni oraz kilka duetów. Motyw przewodni tej płyty stanowić będą następujące słowa-klucze: miłość, wiosna, niewinność, tęsknota – wybór pieśni , które stworzą nam niezwykłą opowieść. Oto tytuły utworów: Dary, Słowiczek, Jaskółeczka, Polna różyczka, Kotek, Pieśń Marii,Wędrowna ptaszyna-dwie pieśni pod tym samym tytułem, Przepióreczka, Do słowika, Co to za kwiatek, Cztery pory roku, Wiosna, Kukułka, Dąbrowa, Dalibógże, Czy powróci, Niech się panie stroją w pasy, Gdyby kto mnie kochał szczerze, Kwiatek, Miłość, Naprzód ciebie wspomina, Na głowie ma kraśny wianek, Pierwsze wrażenie.

Równolegle z pracą studyjną realizowane są projekty koncertowe, na których prezentowane są pieśni zarejestrowane na płytach - chociażby koncert na 56. Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie 2018 przyjęty owacją na stojąco. Na rok 2019 planowane są koncerty na wielu festiwalach muzycznych w Polsce i zagranicą.

***

materiały pras.