X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

2. Międzynarodowy Festiwal Open The Door

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2019 10:42
Drugi raz otwieramy drzwi Teatru Śląskiego i zapraszamy widzów na spotkanie z artystami o szczególnej wrażliwości i czułych na ludzkie sprawy. 
Plakat festiwalu
Plakat festiwaluFoto: mat. pras.

Wymyślając ten festiwal, wiedziałem, że choć scena powinna wszystkich traktować równo, to jednak rzeczywistość pokazała, że często nie jest łaskawa dla pewnych twórców i projektów artystycznych. Dlatego kolejny raz prowokacyjnie staramy się pokazać widzom, że nie ma już żadnych podziałów i granic.  

Mamy w Katowicach, na Śląsku, najpewniej jedyny w tej części Europy festiwal o takim charakterze, który oddaje głos wykluczonym i pomijanym, podczas którego mówi się głośno o tym, co boli, co wzrusza, co porusza. Festiwal, który nie dzieli sztuki na gatunki: w programie obok teatru dramatycznego jest teatr tańca, obok nowej sztuki cyrkowej – spektakle zupełnie pozbawione słów, a obok klasyki – odważny eksperyment. Festiwal, który nie dzieli artystów ze względu na ich życiorysy, ukończone szkoły i życiowe doświadczenia. Festiwal, który zamiast czerwonych dywanów ma nutę hippisowskiej wolności, który wychodzi w przestrzeń miasta z tytułami, które śmieszą, wzruszają, a czasem nie pozwalają zasnąć.

Jedyne znane od początku kryteria tego festiwalu to sztuka i jakość artystyczna. Dlatego w programie są m.in. tytuły, które prezentowano na takich prestiżowych wydarzeniach jak Czeska Platforma Tańca czy Festiwal w Edynburgu.

Otwieramy drzwi na oścież. Na człowieka. Bez uprzedzeń i granic, bez testów na sprawność. Ponad stu artystów w ciągu 9 dni czeka na spotkanie z widzem. Przyjdźcie, zapraszam.

Robert Talarczyk, dyrektor artystyczny festiwalu

Program Festiwalu

JAK ZATRZYMAĆ CZAS, PERKUSYJNA SOLÓWKA O DEMENCJI / Antosh Wojcik (Wielka Brytania)

czas trwania: 55'
spektakl w języku angielskim z polskimi napisami

24 września 19.00 / Scena w Galerii / 3 Maja 30, Galeria Katowicka, poziom +2

Brawurowy w swej bezkompromisowej szczerości spektakl opowiadający o utracie pamięci, o demencji, odchodzeniu i niezgodzie na nie, o walce z czasem i walce o człowieka, którego kochamy. Młody chłopak Antosh grą na perkusji stara się obudzić swojego cierpiącego na demencję dziadka i próbuje przypomnieć mu ich wspólny świat.

Antosh Wojcik, artysta o polskich korzeniach, jest poetą, performerem, autorem tekstów, członkiem londyńskiego kolektywu poetów oraz artystą rezydentem w Roundhouse, gdzie w 2013 roku wygrał poetycki slam. Swoje projekty prezentował na licznych scenach w Wielkiej Brytanii, m.in. na festiwalu Poetry&Words w Glastonbury. Wojcik prowadzi też warsztaty pisania dla różnych grup wiekowych.

występuje: A. Wojcik
tekst A. Wojcik
reżyseria, produkcja T. Chivers 
produkcja N. Murray 
konsultacja dramaturgiczna R. Bender


inTARSI / Compañía de Circo “eia” (Hiszpania)
czas trwania: 60'
spektakl bez słów

22 września 19.00 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

Kilka małych platform, trampolina i czterech mężczyzn na scenie zabiegających o uwagę widzów. Akrobaci obserwują się nawzajem, oceniają, wpadają na siebie, potykają się, nieustannie szukając konfrontacji. Spektakl z Barcelony, na który składają się mikropowieści, to fascynująca opowieść złożona z obserwacji codziennego życia, by jak w kalejdoskopie pokazać wielość ludzkich relacji. Krytycy podkreślają, że hiszpański spektakl jest poetycki, zabawny i jednocześnie drapieżny, bo nikt jak Compañía de Circo “eia” nie potrafi traktować z czułością bestii, jaką jest człowiek.

Podróżująca po festiwalach hiszpańska Compañía de Circo “eia” zachwyca od lat na wielu kontynentach sceniczną maestrią sztuki współczesnego cyrku. Za swoją pracę otrzymali m.in. nagrodę Barcelona City Prize za ryzykowne działania sceniczne i cyrkowe innowacje oraz prestiżowe MAX Award 2017, wyróżnienie rangą porównywane do amerykańskiego Tony Award czy francuskiej Molière Award.

występują A. Rabanera Muro, F. Nicolini, F. Giannini, M. Rosés Moretó
koncepcja Compañía de Circo “eia”
reżyseria Compañía de Circo “eia” i Jordi Aspa
scenografia i konstrukcja Compañía de Circo “eia”, El Taller del Lagarto
kostiumy F. Fredouelle, R. Crehuet
kierownictwo muzyczne C. Della Monica
choreografia M. Man
reżyseria światła S. Filmer “SANKEY”
koprodukcja Mercat de les Flors – Barcelona, Cirque Théâtre Jules Vernes. Pôle National Cirque et Arts de la Rue – Amiens (FR), CIRCO INTERIOR BRUTO, Lo Máximo – Madrid, Festival Temporada Alta – Girona Salt, Festival Pisteurs d’Étoiles – Obernai (FR), HAMEKA. Fabrique de création des arts de la rue – Communauté de Communes Herrobi (FR)

JEDEN GEST / Nowy Teatr (Warszawa)

czas trwania: 65'

spektakl w języku polskim i polskim języku migowym oraz z napisami w języku angielskim

21 września 20.00 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

„Jeden gest" to rzecz o językach migowych. To spektakl o porozumiewaniu się ze światem – światem słyszących i światem innych głuchych. Bo jeśli język określa rzeczywistość, jak podkreślali filozofowie, to czego możemy dowiedzieć się o świecie z języków głuchych? Co w ich doświadczeniach komunikacji jest uniwersalne, a co wyjątkowe? Jedno jest pewne: słowa zwykle nie wystarczają… Przedstawienie według koncepcji Wojtka Ziemilskiego pokazywano dotąd m.in. na festiwalach w Szwajcarii, na Słowacji, w Dreźnie czy w Berlinie.

Nowy Teatr tworzy Krzysztof Warlikowski, jeden z najważniejszych twórców teatralnych w Polsce, wraz z grupą stałych współpracowników. Głównym celem, do którego za każdym razem zmierzają artyści, jest komunikacja oraz nawiązanie głębokiego dialogu z widownią. Dialog może opierać się na porozumieniu, ale może także zaczynać się od prowokacji zmieniającej rutynowy tryb myślenia. Co istotne, Nowy Teatr buduje dialog z publicznością, nie ograniczając się jedynie do działań ściśle teatralnych, oddając często pole zaproszonym artystom i kuratorom z różnorodnych dziedzin sztuki.

występują M. Abramczyk, J. Sadłowska, P. Sosinski, A. Stoyanov 
reżyseria W. Ziemilski 
scenografia, współpraca reżyserska W. Pustoła 
reżyseria świateł A. Sienicki 
muzyka A. Żurowski 
kostiumy K. Jarnuszkiewicz 
tłumaczenie K. Głozak, A. Misiewicz, A. Borycka, M. Wasilewska

 

KOSZT ŻYCIA / Teatr Śląski (Katowice)

Spektakl grany w języku polskim

20 września 20.00,  21, 22, 24, 25 września 19.00 / Scena Kameralna Teatru Śląskiego / Warszawska 2

Polska prapremiera tekstu bytomianki M. Majok narodzonego w 2018 roku Pulitzerem. Intymna opowieść w reżyserii M. Bogajewskiej, dyrektorki Teatru Ludowego w Krakowie, która chce swoim spektaklem zapytać, co tak naprawdę znaczy „niepełnosprawność”. Czy jest to tylko kolejna z krzywdzących etykiet? Cztery osoby. Dwie opowieści. Jedna cena. „Cost of Living”, tekst, który zyskał uznanie za oceanem, ​to opowieść o przeszywającej samotności, dotkliwszej tym bardziej, że doświadczanej w obecności drugiej osoby. Historia o sile, ale i bezradności, o miłości, ale i samotności, przede wszystkim jednak o nadziei. 

Teatr Śląski, największa i jedna z najważniejszych scen teatralnych na Górnym Śląsku, prezentuje dorobek polskiej i światowej literatury, zarówno klasycznej, jak i współczesnej. Jedną z linii programowych teatru prowadzonego przez Roberta Talarczyka jest przygotowywanie polskich prapremier. W ostatnich sezonach miały miejsce wystawienia tekstów m.in. Szczepana Twardocha, Marka Modzelewskiego, Ingmara Villqista czy Przemysława Wojcieszka.

występują K. Grabowska, A. Przybył, K. Suszczyk, M. Znaniecki
tekst M. Majok
tłumaczenie S. Wróblewski
reżyseria M. Bogajewska
scenografia J. Jaśko-Sroka

  

LEĆ! / MARKÉTA STRÁNSKÁ (CZECHY)

czas trwania: 30'

spektakl bez słów

25 września 19.00 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach (widownia na scenie) / Rynek 10

Na ile przeszkody i problemy mogą być źródłem kreatywności? I jak to jest, kiedy na własnej skórze przetestujesz wszelkie możliwe granice swojego ciała? Osobista opowieść o doświadczeniu życia z jedną nogą, jedną protezą i dwoma kulami zawarta w solowym spektaklu tanecznym Markéty Stránskiej – choreografki, performerki i fizjoterapeutki. Przedstawienie „Leć!“ jest jej debiutancką pracą.

Solo, którego premiera odbyła się w Pradze we wrześniu 2018 roku, powstało we współpracy z Studiem ALTA oraz przy wsparciu czeskiego Ministerstwa Kultury oraz Instytutu Francuskiego w Pradze. Stránská jest aktywna artystycznie od 2012 r. Nie tylko tworzy spektakle, ale też prowadzi działalność edukacyjną w formie lekcji tańca i różnorodnych warsztatów. Współpracowała także z Czeską Platformą Tańca, najważniejszym wydarzenie w kraju dotyczącym tańca współczesnego.

występuje M. Stránská 
interpretacja, choreografia M. Stránská
muzyka J. Kratochvíl
lekka konstrukcja Z. Režná
kostium i scenografia M. Urbášková
doradcy procesu twórczego L. Kašiarová, J. Gaudin, K. Ponties

  

ON/A NAZYWA SIĘ NANCY JOE / Tantehorse (Czechy)

czas trwania: 55'

spektakl z napisami w języku polskim

26 września 19.00 / Scena w Galerii / 3 Maja 30, Galeria Katowicka, poziom +2

Ona czy On? Taneczna dokudrama i spektakl oryginalnie wykorzystujący komiksową narrację i estetykę street artu. Czeski spektakl, który odnosi się do tematów społecznego wykluczenia, tożsamości i samotności wyróżniony został m.in. prestiżową nagrodą „Best of Contemporary Dance Award” przez „Washington Post” i „Herald Angel Award” na Fringe Festival w Edynburgu. Spektakl to opowieść o jednym marzeniu – by być sobą między innymi.

Tantehorse to praski zespół stworzony z inicjatywy Miřenki Čechovej i Radima Vizvary. Artystyczny duet dba, by zespół kultywował znaną w Czechach sztukę pantomimy i nadawał jej współczesną formę, nierzadko łączoną z teatrem fizycznym, teatrem ruchu, teatrem tańca i nowymi mediami. W repertuarze mają także liczne działania w przestrzeniach pozateatralnych i industrialnych.

występuje M. Čechová
tekst, reżyseria M. Čechová 
koncepcja M. Raham, M. Čechová
komiks M. Mazal
muzyka M. Hekela
kostiumy i scenografia M. Raham
animacje T. Legiersky
światła M. Špetlík
konsultacje H. Čechová, A. Lorenzů, N. Snider

REWOLUCJA, KTÓREJ NIE BYŁO / Teatr 21 (Warszawa)

czas trwania: 135'

spektakl w języku polskim

23 września 19.00 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

Głośny spektakl, którego punktem wyjścia jest napięcie, jakie towarzyszyło protestowi osób z niepełnosprawnościami i ich rodziców w 2018 r. Po czterdziestodniowej okupacji budynku sejmu pozostały m.in. oryginalne transparenty i listy, które teraz zyskują drugie, teatralne życie. „Rewolucja, której nie było" nie jest jednak rekonstrukcją autentycznych wydarzeń, a raczej grą ze znaczeniami i emocjami, które towarzyszyły protestowi. Teatralna rewolucja daje widzom i aktorom szansę sprawdzenia, czy społeczne przekonanie, że osoby z niepełnosprawnościami mają zrezygnować z rozwoju w obszarze zawodowym i ograniczyć swe potrzeby do minimum socjalnego, są choć w małym stopniu zgodne z ich potrzebą?

Teatr 21 brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy teatralnej z osobami niepełnosprawnymi. W zespole aktorami są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i spektrum autyzmu, które stały się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia. Spektakle Teatru 21 można oglądać na scenach uznanych teatrów i na festiwalach.

występują B. Bandurska, T. Foks, D. Krajewski, M. Kowalczyk, B. Lityńska, A. Orliński, M. Peszko, M. Pesta, A. Skotarek, M. Świątkowska, P. Sakowski
scenariusz J. Lipko-Konieczna, J. Sobczyk
reżyseria J. Sobczyk
dramaturgia J. Lipko-Konieczna 
ruch sceniczny J. Wielgus 
kostiumy, scenografia W. Nicieja 
reżyseria światła S. Klim 
muzyka na żywo zespół Pokusa (T. Bryndal, N. Kryszk, T. Olter) 
produkcja D. Dąbrowiecka, K. Stępniak 

 

TAKI JESTEM, TERAZ / Marc Brew Company (Wielka Brytania / Szkocja)

czas trwania:

spektakl bez słów

28 września 19.00 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

Przedstawienie o człowieku, tancerzu, który pewnego dnia budzi się w szpitalu po wypadku samochodowym, z którego tylko on ocalał. Wśród skanujących, testujących, robiących pomiary medycznych sprzętów na nowo odkrywa swoje ciało. Nowe ciało. I nowe życie. Wstrząsające, a zarazem zrealizowane z ogromną świadomością formy i ze smakiem, ale też odwagą, autorskie przedstawienie tancerza i choreografa Marca Brew, który odnosi się do własnych przeżyć z 1997 roku, w którym uległ wypadkowi samochodowemu.

Założony w 2008 roku zespół Marc Brew Company łączy techniki współczesnego tańca oraz baletu klasycznego, czerpiąc ze szczególnej fizyczności każdego z wykonawców, zarówno niepełnosprawnych, jak i pełnosprawnych.

Prezentacja spektaklu w Katowicach będzie połączona z warsztatami tańca integracyjnego i jest możliwa dzięki współpracy z British Council, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Teatrem Rozbark (program Europe Beyond Access).

występuje M. Brew
reżyseria, choreografia M. Brew
muzyka C. McCue
światła, scenografia A. Hamer
wizualizacje J. Wardrop
reżyseria prób R. Mills
producent, zdjęcia S. Hay
konsultant techniczny W. Roper 
asystentka Marca Brew M. Wilson
menedżer produkcji J. Hornby

  

WIELORYB THE GLOBE / Teatr Łaźnia Nowa (Kraków)

czas trwania: 100'

spektakl w języku polskim

29 września 18.00 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

„Wieloryb the Globe” to tekst dedykowany Krzysztofowi Globiszowi, wybitnemu artyście filmowo-teatralnemu. Po udarze mózgu aktor powrócił na scenę i gra w przejmującym spektaklu o empatii, o wychodzeniu z choroby, o słowach i o tym, czego słowa nie są w stanie powiedzieć. Spektakl powstał w koprodukcji Teatru Starego w Lublinie z Teatrem Łaźnia Nowa z Krakowa i po raz pierwszy został pokazany na Festiwalu Boska Komedia w 2016 r. Oprócz długiej listy nagród twórcy otrzymali m.in. Nagrodę Specjalną miesięcznika „Teatr" dla „sztuki o unikalnej wartości artystycznej i humanistycznej".

Teatr Łaźnia Nowa to prężnie działający krakowski teatr mieszczący się w wyremontowanej, postindustrialnej przestrzeni w Nowej Hucie. Podczas dziesięciu lat istnienia Łaźnia Nowa wypracowała solidną markę na polskim rynku teatralnym, kreując m.in. Festiwal Teatralny Genius Loci, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia czy Festiwal Mrożkowski.

występują K. Globisz, Z. Skolias, A. Skolias, M. Ledwoń
tekst M. Pakuła
reżyseria E. Rysová
scenografia i kostiumy M. Chlanda
kostiumy M. Chlanda
muzyka Z. Skolias, A. Skolias
choreografia C. Tomaszewski
reżyseria światła M. Wajda 
multimedia J. Dzieło, P. Celiński, P. Fik

                                                    

WOJNA W NIEBIE / Fundacja Migawka (Kraków)

czas trwania: 60'

spektakl w języku polskim tłumaczony na Polski Język Migowy

21 września 18.30 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

Czworo młodych ludzi na scenie i głos Krzysztofa Globisza. Nagradzany krakowski spektakl stworzony przez osoby niesłyszące, niedosłyszące i słyszące oparty jest nieprzypadkowo na tekście „Wojna w niebie” J. Chaikina o przeżywaniu afazji. Spektakl został przetłumaczony na Polski Język Migowy w taki sposób, aby poetycka forma tekstu została zachowana, a jednocześnie była w pełni zrozumiała przez osoby głuche. To przejmująca opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, problemach bycia niezrozumianym przez otoczenie i trudnościach społecznych wynikających z barier komunikacyjnych.

Premiera „Wojny w Niebie”, której patronuje krakowska Fundacja Migawka, odbyła się 30 czerwca 2018 r. w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie. Fundację tworzy grupa osób z różnych środowisk twórczych, których – jak podkreślają – łączy jedno marzenie: chcą, żeby osoby z niepełnosprawnościami mogły odnaleźć swoje miejsce w świecie sztuki. Założycielką Migawki jest Dominika Feiglewicz, krakowska aktorka posługująca się Polskim Językiem Migowym. 

występują D. Kozłowska, P. Nosowicz, R. Bołdys, K. Maligłówka
scenariusz J. Chaikin
reżyseria D. Feiglewicz
ruch sceniczny, współpraca reżyserska K.A. Małachowska
scenografia, kostiumy A. Żurawska
głos K. Globisz
muzyka P. Przewoźniak
projekcje A. Nosal
światło K. Małachowski
tłumaczenie tekstu na Polski Język Migowy A. Górowska-Madejczyk 

 

POKAZY PLENEROWE  

KOCHANKOWIE / Teatr Ognia Mandragora (Kraków)

czas trwania: 40'

spektakl bez słów

27 września 21.00 / Plac przed Galerią Katowicką / od strony ul. Młyńskiej

Plenerowe przedstawienie artystów teatru ognia, którzy opowiadają o miłości dwojga kochanków, a zarazem o niemożności wzajemnego okazania uczuć we właściwym czasie. Ciekawie opowiedziana historia, w której ogień wyraża uczucia symbolicznie i te dosłownie zarazem. Przedstawienie jest autorskim projektem Moniki Skolarczyk, założycielki Teatru Mandragora, której na scenie towarzyszy Jan Ślusarczyk, utalentowany performer. 

Teatr Ognia Mandragora od ponad 15 lat prezentuje swoje programy przed publicznością w najróżniejszych przestrzeniach, w tym na festiwalach. Widowiskowe spektakle prezentowane w plenerze opierają się głównie na choreografii z użyciem ognia i materiałów pirotechnicznych lub na wykorzystaniu podczas prezentacji ogromnych baniek mydlanych i efektów fluorescencyjnych. 

Występują M. Skolarczyk, T. Prudel 
scenariusz, reżyseria, choreografia M. Skolarczyk
bilety – wstęp wolny

 

MULIER / Cia. Meduixa (Hiszpania)

czas trwania: 40'

spektakl bez słów

25 września 18.00 / Plac przed Teatrem / Rynek

Spektakl plenerowy, którego bohaterki tańczą na szczudłach. Wyrafinowany, a zarazem prosty obraz kobiecych rytuałów i emocji związanych z kobiecością. Spektakl zrodził się z potrzeby odkrywania kobiecej tożsamości poprzez ciało i jest hołdem dla wszystkich kobiet, które przez stulecia walczyły i nadal walczą o swoje miejsce w świecie. Tancerki, przygotowując program, badały m.in. fizyczne ograniczenia związane z ruchem i równowagą. Zespół z Maduixa Teatre od rozpoczęcia działalności w 2004 roku szukał swojego scenicznego języka. Zaczynali od teatru ulicznego z konwencjonalnym repertuarem, a dziś są jedną z wiodących hiszpańskich grup łączących teatr, taniec, sztuki plastyczne i nowe technologie. Po świetnej produkcji „Ras!” dla zespołu otwarły się drzwi licznych festiwali w Europie, odbył także turnée po Francji. Teatr Maduixa jest także zaangażowany w organizację jedynego w Hiszpanii międzynarodowego przeglądu dla artystów teatru gestu (Mime Show in Sueca). 

występują L. Sorribes, L. Llávata, M. Usina, E. Latorre, A.L. Cosin, P. Quiles
koncepcja i reżyseria J. Santacreu
scenariusz R. de Castro
choreografia M. García
muzyka D. Sánchez
kostiumy J. Miquel Reig
asystentka reżyserki P. Llorens

bilety – wstęp wolny

 

MONSIEUR CHARLIE / Teatr HoM (Tychy)

czas trwania: 50'

spektakl bez słów

22 września 20.30 / Plac przed Teatrem / Rynek

Autorski hołd złożony Charliemu Chaplinowi. Zespół z Tychów przygotował program składający się z etiud komicznych inspirowanych filmami Chaplina połączonych wątkiem romansowym oraz osobą mistrza niemego kina. Interakcjom bohaterów, jak na estetykę kina niemego przystało, towarzyszy muzyka grana na żywo przez tapera. Jedną z inspiracji do powstania przedstawienia, jak wspomina reżyser, była potrzeba przygotowania wydarzenia, które mogą oglądać bez przeszkód osoby niesłyszące.

Teatr HoM to projekt integrujący artystów eksplorujących różne formy teatralne, performance, projekty muzyczne i ich wypadkowe. Inicjatorem przedsięwzięcia jest aktor i reżyser teatru pantomimy Jakub Kabus. Patronatem przedsięwzięcie objęły Teatr Mały w Tychach, Miejskie Centrum Kultury w Tychach oraz Stowarzyszenie Śląskie Zakłady Sztuki.

Bilety – wstęp wolny

OBCY Z MONS / Ad Spectatores (Wrocław)

czas trwania: 50'

spektakl w języku polskim

20 września 21.00 / Plac przed Teatrem / Rynek

„Obcy z Mons” to luźna opowieść o tajemniczej bitwie pod belgijskim miastem Mons. Historia zrealizowana niezwykłą techniką, bowiem aktorzy, zamiast stać, leżą wraz ze scenografią na podłodze. Bohaterów spektaklu filmuje kamera z góry, z której obraz wyświetlany jest na ekranie, tworząc na żywo komediowy, niemy film w stylu Chaplina. Kino w teatrze i jednocześnie niezwykła zabawa, ale i historia I wojny światowej w pigułce. Spektakl otrzymał m.in. Grand Prix publiczności na Międzynarodowym Festiwalu „Zderzenie”, a także wyróżnienie podczas czeskiego Prague Fringe.

Ad Spectatores jest jednym z największych teatrów prywatnych we Wrocławiu, który od chwili powstania w 2000 roku dał przeszło 85 premier. Wśród nich są spektakle grane w kursującym pociągu czy na płynącym statku, w jeżdżących po mieście samochodach oraz na klasycznej scenie, przez co Teatr na trwałe wpisuje się w życie kulturalne Wrocławia. Zespół tworzą absolwenci wydziałów aktorskich z Wrocławia, Krakowa i Łodzi, absolwenci wrocławskiej ASP, Politechniki oraz warszawskiej Akademii Teatralnej.

występują P. Zakrzewski, M. Chabowski, Ł. Chojęta, N. Jesionowska, M. Masztalski

reżyseria i scenariusz M. Masztalski
scenografia i kostiumy E.B. Wodecka 
wideo E. de Poray
dźwięk M. Księżarek

bilety – wstęp wolny

IMPREZY TOWARZYSZĄCE

FINAŁ SZKOŁY PISANIA SZTUK

czytanie performatywne

28 września 12.00 / SARP / Dyrekcyjna 9, 1 piętro

Finał trzeciej edycji Szkoły Pisania Sztuk, która działa w Teatrze Śląskim w Katowicach. Efektem rocznej pracy uczestników tego projektu są teksty dramaturgiczne, które swoje pierwsze czytania mają miejsce podczas festiwalu „Open the Door”. Tematem przewodnim sezonu warsztatów były wielkie opowieści i wielkie narracje w literaturze. To one stały się inspiracją do powstania nowych tekstów teatralnych (ale i jednego scenariusza filmowego), w których pojawiają się takie tematy jak współczesna Ukraina czy interpretowany dzisiaj na wiele sposobów kościół.

Zajęcia prowadził Artur Pałyga, dramaturg Teatru Śląskiego. Sobotnie finałowe spotkanie jest jednocześnie inauguracją kolejnej edycji Szkoły Pisania Sztuk, której hasłem przewodnim tym razem będą „nowe dialogi”. Udział w zajęciach jest bezpłatny. Więcej szczegółów dla osób zainteresowanych uczestnictwem można znaleźć na stronie internetowej Teatru Śląskiego w zakładce Aktualności.

 występują aktorzy Teatru Śląskiego

reżyseria czytania performatywnego A. Pałyga

 bilety – wstęp wolny

 MÁR GUNNARSSON & KAMELEON 

FEAT. NATALIA PRZYBYSZ
FEAT. ÍSOLD WILBERG ANTONSDÓTTIR
koncert

29 września 20.30 / Jazzclub Hipnoza / Plac Sejmu Śląskiego 2

Koncert prezentujący twórczość 20-letniego niewidomego muzyka islandzkiego Mára Gunnarssona, który pomimo swej niepełnosprawności żyje pełnią życia, komponując, wykonując i nagrywając swoją muzykę, ale także prowadząc równolegle karierę sportową (szereg rekordów islandzkich i światowych w pływaniu). W koncercie w Katowicach soliście będą towarzyszyć polscy muzycy z zespołu Kameleon, którzy nagrali z Gunnarssonem wspólną płytę „Songur fuglsins / Song of the birds”. W charakterze gości specjalnych wystąpi tego wieczoru islandzka piosenkarka Ísold Wilberg Antonsdóttir oraz gwiazda polskiej sceny muzycznej Natalia Przybysz.

Már Gunnarsson jest laureatem odbywającego się w Krakowie od 2013 roku festiwalu Lions World Song Festival for the Blind. Jego debiutancka płyta (nagrywana w Polsce i Islandii) okazała się muzycznym wydarzeniem na wyspie. Koncert Gunnarssona odbędzie się w katowickim Jazzklubie Hipnoza, który od 2002 roku jest jedną z najważniejszych scen z muzyką na żywo w mieście.

wokal, fortepian M. Gunnarsson

wokal N. Przybysz
wokal I. Wilberg Antonsdóttir 

zespół KAMELEON w składzie:

klarnet, saksofon M. Jeka
gitary P. Malicki
perkusja P. Maślanka
gitara basowa M. Szczyciński
instrumenty klawiszowe H.F. Tabęcki 

TAJEMNICA CIEMNOŚCI

Oprowadzanie w ciemności

21 września 14.00, 16.00, 28 września 16.00 / Ważne Miejsce / Mikołowska 44

Ciemność sprawia, że wszyscy są równi. Tuż za drzwiami rozpoczniesz podróż w całkowitych ciemnościach, zdając się tylko na siebie i wspomagającego cię niewidomego edukatora. Kilka chwil w mroku uzmysłowi ci, że banalne codzienne czynności w tych warunkach stają się niezwykłym przeżyciem. Dowiesz się, jakich doświadczasz uczuć w ciemnościach, przekonasz się, jak komunikować się, gdy nie można odwołać się do wzroku, nauczysz się oceniać odległość i rozpoznawać otoczenie. Przede wszystkim jednak doświadczysz świata niewidomych i słabowidzących. Wielkie znaczenie w realizacji warsztatu „Tajemnica Ciemności” ma obecność osób niewidomych oraz z innymi niepełnosprawnościami. Ich praca jako animatorów odwraca schemat społecznego postrzegania – to oni stają się liderami i to oni pomagają uczestnikom, a nie im się pomaga.

Ważne Miejsce powstało w 2018 roku i poza działalnością warsztatowo-edukacyjną prowadzi także kawiarnię społeczną, którą pomogli zaaranżować studenci katowickiej ASP.

Bilety: wstęp wolny (obowiązuje rezerwacja miejsc)

materiały prasowe

 

 

 

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak