Książka prezentuje historię Konkursu Chopinowskiego opowiedzianą z perspektywy antropologiczno-kulturoznawczej i opartą na obszernym materiale źródłowym. Dzięki temu autorki i autorzy mogli opisać mało dotychczas znane aspekty dziejów najważniejszego w Polsce i jednego z najważniejszych na świecie konkursów muzycznych.
***
Na temat Konkursu Chopinowskiego istnieje spora literatura faktograficzna oraz wspomnieniowa, nie było jednak dotąd próby ukazania go jako zjawiska kulturowego, z wykorzystaniem podejść badawczych i metodologii przyjętych we współczesnej humanistyce. Pod tym względem jest to przedsięwzięcie absolutnie nowatorskie.
Autorzy postanowili napisać historię Konkursu Chopinowskiego nastawioną antropologicznie, zamierzyli sobie „szczegółowe zrelacjonowanie dyskusji i kontrowersji toczących się wokół kolejnych edycji Konkursu Chopinowskiego oraz innych jego niemuzycznych aspektów”. Wykorzystują przy tym imponującą bazę źródłową: relacje prasowe, oficjalne wystąpienia, teksty krytyczne i muzykologiczne, recenzje, wspomnienia, dzienniki, raporty urzędnicze, zagraniczne doniesienia agencyjne, Polską Kronikę Filmową, dokumenty filmowe, prywatną i oficjalną korespondencję, anonse prasowe, radiowe zapowiedzi, a także fora internetowe.