"Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci". Antoni Wit w rozmowie z Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2021 12:00
"Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci" to wywiad rzeka z Antonim Witem, światowej sławy polskim dyrygentem, który przeprowadziła Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, krakowska dziennikarka muzyczna. Mistrz batuty szczerze i barwnie, nie skąpiąc anegdot w szesnastu chronologicznie i tematycznie ułożonych rozdziałach, opowiada o swoim życiu, rodzinie, zainteresowaniach, a przede wszystkim o bogatym dorobku artystycznym. 
Okładka książki
Okładka książkiFoto: Mat. prasowe

Artysta wprowadza w świat zarówno wspaniałych dzieł muzycznych, jak i znakomitych śpiewaków, instrumentalistów, słynnych orkiestr oraz wielkich kompozytorów. Opisuje środowisko muzyczne na podstawie własnych doświadczeń. W ciekawy i klarowny sposób pokazuje też warsztat pracy dyrygenta o bardzo szerokim repertuarze, który rozwijał przez kilkadziesiąt lat swojej działalności. Dzięki temu czytelnik poznaje różnorodne problemy w kreowaniu wielorakiej muzyki.

Jednakże książka nie jest podręcznikiem dla adeptów studiów muzycznych, a raczej przewodnikiem po wydawałoby nieprzystępnym świecie muzyki poważnej. „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci.” ukazuje osobowość Antoniego Wita, dokumentuje jego wkład w popularyzację polskiej muzyki i jej twórców, a także w kreowanie wydarzeń muzycznych naszych czasów w kraju i zagranicą, którym przydał doskonałości i splendoru.


 

Antoni Wit ‒ urodzony 7 lutego 1944 roku w Krakowie, międzynarodowej sławy polski dyrygent muzyki symfonicznej. W swoim bogatym repertuarze posiada klasyczne i współczesne dzieła muzyki zagranicznej. Niemało uwagi poświęcił też muzyce polskiej. Dokonał wielu światowych prawykonań, m.in. utworów Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Mikołaja Góreckiego. Z wyróżnieniem ukończył dyrygenturę pod okiem prof. Henryka Czyża w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w 1967 r. Studiował kompozycję w klasie Krzysztofa Pendereckiego oraz pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu (1967-1968).

Jest także absolwentem prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1971 roku otrzymał II nagrodę w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim. Wielokrotnie sprawował funkcję dyrektora naczelnego lub artystycznego krajowych i zagranicznych orkiestr, m.in.: Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), Filharmonii Narodowej w Warszawie (2002-2013), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987-1992).

Występował niemal na całym świecie, dyrygując najlepszymi orkiestrami, m.in.: Berliner Philharmoniker, BBC Symphony Orchestra, oraz występując z wybitnymi solistami, m.in. z Wandą Wiłkomirską, Wiesławem Ochmanem, Piotrem Palecznym, Mścisławem Rostropowiczem, Leonardem Bernsteinem. Nagrał ponad 200 płyt dla znanych wytwórni, takich jak EMI, CBS, Decca, w tym ponad 30 dla NAXOS z muzyką polską. Łącznie ich sprzedaż przekroczyła 5 milionów egzemplarzy.

Wśród licznych nagród, wyróżnień i odznaczeń, jakie otrzymał, są: Fryderyk (2002), Grammy (2013), Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2011), Order Narodowy Legii Honorowej przyznawany przez Republikę Francuską (2015). Jest zapalonym cyklistą, wielką sympatią i podziwem darzy Japonię, do jego hobby należy statystyka.

 

„Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci” jest fascynującą opowieścią światowej sławy dyrygenta o drodze z rodzinnego domu w Krakowie na estrady największych sal koncertowych świata. Antoni Wit mówi o swoim życiu i spotkaniach z 235 orkiestrami, którymi dyrygował na niemal wszystkich kontynentach. Swojej książki nie kieruje jednak tylko do melomanów, lecz także do osób, którym muzyka poważna wydaje się skomplikowana lub trudna. Dzięki tej lekturze stanie się ona przystępna i zrozumiała. Czytelnicy będą też mogli odkryć rolę dyrygenta – artysty we fraku, stojącego przed orkiestrą, który wraz z muzykami realizuje własną koncepcję utworu zapisanego w partyturze. Herbert von Karajan powiedział Antoniemu Witowi, że w dyrygowaniu muzyka jest najważniejsza. Maestro Wit to wie, a my dowiemy się o tym z tej książki.

Wiesław Ochman

 

Każdy, komu bliska jest muzyka klasyczna, z rozkoszą przeczyta te wspomnienia. Antoni Wit, jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, opowiada o swoim życiu i twórczości tak, jakby dyrygował wspaniałą orkiestrą. Perfekcja i kultura, pamięć i rozmach, polot oraz poczucie humoru – to wszystko jest w tej książce. Maestro Antoni Wit zawsze ma znakomity kontakt ze słuchaczami, których miliony są na całym świecie, nawet na amerykańskim okręcie podwodnym (!). Teraz dołączą do nich czytelnicy. Dziękuję, Maestro!

Daniel Passent

 

Ta książka jest przewodniczką po artystycznej drodze człowieka sztuki. To historia o szczęśliwym znalezieniu swojego powołania już na początku życia i o wierności temu powołaniu po dziś dzień. Podziwiam Pana Antoniego Wita za konsekwencję, świadomość i spokój w tym absolutnym oddaniu się muzyce, za jego ogromną aktywność i dynamizm działań. Piękna opowieść o sztuce i piękny portret artysty wyłania się z tych rozmów, bardzo klarownie poprowadzonych przez dziennikarkę i krytyka, Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz, której znajomość „duszy artysty" i środowiska muzycznego jest imponująca.

Jerzy Stuhr

 

PATRONAT MEDIALNY: Program 2 Polskiego Radia

***

Mat. prasowe

Zobacz więcej na temat: Antoni Wit