Ale rozwój festiwalu to również moment refleksji i ważnych decyzji. Organizatorzy nie ukrywają, że dużym bodźcem do zmian była pandemia Covid-19, która pokazała, w jak trudnych warunkach egzystuje i funkcjonuje branża kulturalna, a w szczególności artyści działający w obszarze muzyki i sztuki niekomercyjnej i eksperymentalnej. Na porządku dziennym jest niestabilność warunków pracy oraz uzależnienie finansowania od prezentowanych poglądów czy decyzji politycznych. Problemy i wyzwania stojące przed środowiskiem kultury stały się dla organizacji priorytetem w ostatnich dwóch latach, a jedną z form wsparcia, oprócz działań społecznych realizowanych przez fundację we Wrocławiu i w Warszawie, była ubiegłoroczna edycja w całości poświęcona polskiej scenie muzycznej.
Nadchodzący Avant Art to po raz kolejny kolaboracje z wieloletnimi partnerami festiwalu i spora dawka polskiej muzyki, m.in. trio JACASZEK / PODPORA / KOHYT, Bartosz Zaskórski/Mchy i Porosty, utalentowani twórcy młodego pokolenia: Teoniki Rożynek, Aleksandra Słyż oraz Zaumne, mistrzowie plemiennego, industrialnego techno T’ien Lai, zespół znanego m.in. ze Starej Rzeki i Alamedy Kuby Ziołka, duża dawka ekstremalnej muzyki gitarowej w wykonaniu zespołów Krzta, Próchno, Dule Tree oraz Czerń, a także reprezentanci sceny hiphopowej Bartus 419, xDZVØNx oraz Ambro Fiszoski. W programie nadchodzącej edycji festiwalu znajdziemy również silną reprezentację artystów zagranicznych, wśród nich m.in. Beatrice Dillon, Rosa Anschütz, czy kwartet The End światowej gwiazdy free jazzu saksofonisty Matsa Gustafssona. Na koncertach we Wrocłaiu i w Warszawie usłyszymy diwę światowej, sceny post-noise Pan Daijing, Prison Religion oraz jednego z największych headlinerów tegorocznych feuropejskich festiwali - kenijskiego duo DUMA.
Od tego roku Avant Art Festival powraca do swojej pierwotnej idei festiwalu „o muzyce”, charakteryzującej się różnorodnym programem bogatym w filmy, performanse, spektakle oraz wystawy. Już w tym roku zobaczymy filmy dokumentalne o muzyce, wrocławską premierę spektaklu zespołu i projektu Siksa oraz wystawę wrocławskiego kolektywu Kościół Nihilistów.
Avant Art 2021 WROCŁAW / WARSZAWA oraz edycja specjalna BERLIN to 3 miasta, 13 partnerskich lokalizacji, 13 dni oraz 42 projekty muzyczne i artystyczne polskiej i światowej sceny niezależnej.
W programie festiwalu koncerty m.in. The End w składzie Mats Gustafsson & Sofia Jernberg & Kjetil Møster & Anders Hana & Børge Fjordheim, Duma, Pan Daijing, Rosa Anschütz, Beatrice Dillon, Prison Religion, Audrey Chen & Henrik Munkeby Nørstebø, bod [包家巷], Yao Bobby & Simon Grab, Jacaszek / Podpora / Kohyt, Zaumne, Królówczana Smuga, Bartuś 419, T'ien Lai, Krzta, Dule Tree, Czerń, Próchno, Dominik Strycharski & Barbara Drążkowska, xDZVØNx, Mchy i Porosty, Aleksandra Słyż, Teoniki Rożynek Aetherboy1/Yann/Tyyp/Gabriel Hermes i wielu innych.
Wydarzenia specjalne:
Spektakl "O czynach niszczących opowieść", koncepcja i reżyseria: Siksa
Film "SIKSA. Stabat Mater Dolorosa" Musical o śmierci i dziewczynie.
Wystawa "Kościół Nihilistów – Polska 2137"
Filmy dokumentalne o muzyce
WROCŁAW
20.09-25.09.2021
20.09
Miejsce; Galeria SZTUKA NA MIEJSCU
Kościół Nihilistów – Polska 2137 (wernisaż) / Mchy i Porosty (PL) / Aleksandra Słyż (PL)
Wystawa Polska 2137 dostępna będzie przez cały okres trwania edycji wrocławskiej festiwalu.
Wstep wolny
21.09
Miejsce: IMPART
Yao Bobby & Simon Grab (TG/CH) /JACASZEK/PODPORA/KOHYT (PL) / Teoniki Rożynek (PL) / Zaumne (PL)
BILETY: 25/32 pln
22.09
Miejsce: Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia
„O czynach niszczących opowieść” Spektakl
„SIKSA. Stabat Mater Dolorosa” Musical o śmierci i dziewczynie.
BILETY: 35/45 pln
23.09
Miejsce: Stary Klasztor
Duma (KE) / Pan Daijing (CN) / Królówczana Smuga (PL) / Open call
BILETY: 40/47 pln
24.09
Miejsce: Czasoprzestrzeń
Prison Religion (US) / T'ien Lai (PL) / Bartuś 419 (PL) / Ambro Fiszoski (PL)
BILETY: 30/37 pln
25.09
Miejsce: Akademia Sztuk Teatralnych oddz. Wrocław
The End (Mats Gustafsson & Sofia Jernberg & Kjetil Møster & Anders Hana & Børge Fjordheim) (SE/NO)
BILETY: 30/40 pln
---
Sfinansowano ze środków Miasta Wrocławia
Organizator: Avant Art
Partnerzy: IMPART Strefa Kultury Wrocław / Instytut Grotowskiego / Centrum Sztuk Performatywnych PIEKARNIA / Akademia Sztuk Teatralnych oddz. Wrocław / Czasoprzestrzeń / Galeria Sztuka na Miejscu / Going.
WARSZAWA
27.09-02.10.2021
27.09
Miejsce: BWA Warszawa
Kościół Nihilistów – Polska 2137 (wernisaż) / Mchy i Porosty (PL)
Wstęp wolny
//
Miejsce: Pardon, To Tu
The End (Mats Gustafsson & Sofia Jernberg & Kjetil Møster & Anders Hana & Børge Fjordheim) (SE/NO)***
BILETY: 39/49 pln
28.09
Miejsce: TR Warszawa
Beatrice Dillon (GB) / Rosa Anschütz (DE)
BILETY: 30/40 pln
29.09
Miejsce: Pogłos
UNITED: Avant Art Festival, Undertone, Pogłos // Próchno (PL) / Krzta (PL) / Czerń (PL) / Dule Tree (PL) / Open call
BILETY: 25/32 pln
30.09
Miejsce: Klub SPATiF
BEAM SPLITTER: Audrey Chen & Henrik Munkeby Nørstebø (US/NO)*** / PLANTAE CARNIVORAE: Strycharski & Drazkov (PL)
BILETY: 25/32 pln
//
Miejsce: Pardon, To Tu
DUMA (KE) w Pardon, To Tu
BILETY: 39/49 pln
1.10
Miejsce: Komuna Warszawa
Pan Daijing (CN) / Prison Religion (US) / Bartuś 419 (PL) / xDZVØNx (PL)
BILETY: 35/42 pln
2.10
Miejsce: Komuna Warszawa
Yao Bobby & Simon Grab (TG/CH) / bod [包家巷] (TW) / Królówczana Smuga (PL) / Aetherboy1/Yann/Tyyp/Gabriel Hermes (PL) / Open call
BILETY: 30/37 pln
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków M.st. Warszawa.
*** Koncerty realizowane w ramach projektu Before: „In between Norway and Poland – culture”, finansowanego z Funduszy EOG w ramach “Poprawy dostępu do Kultury”.
Organizator: Avant Art
Partnerzy: TR Warszawa, Pardon, To Tu, BWA Warszawa, Komuna Warszawa, SPATiF, Pogłos, Going., Undertone.
BERLIN
26.09.2021
Miejsce: arkaoda Berlin
Prison Religion (US) / Rosa Anschütz (DE) / Królówczana Smuga (PL)
BILETY: TBA
Wydarzenie współfinansowane przez Instytut Polski w Berlinie
Organizator: Avant Art
OPISY PROJEKTÓW
Kościół Nihilistów – Polska 2137
20.09 Galeria Sztuka na Miejscu, Wrocław
27.09 BWA Warszawa, Warszawa
Użyteczność postaw konserwatywnych działa na zasadzie hamulca w rozpędzonej maszynerii postępu. Używany z rozwagą pozwala kontrolować kurs. Wciśnięty zbyt mocno kończy się tragicznie. Dotarliśmy do momentu, w którym całkowite zatrzymanie się i krok wstecz oznaczać mogą tylko śmierć, a mimo to tak często oglądamy się za dawno minionymi, skrajnie destruktywnymi narracjami.
Projekt wystawy jest próbą sformułowania wizji przyszłości opartej na fuzji radykalnej transhumanistycznej rewolucji i katolicko-narodowego paradygmatu reprezentowanego przez obecną partię rządzącą. Ktoś kiedyś powiedział, że nie ma miejsca na sztukę postinternetową i roztaczanie futurologicznych koncepcji w czterdziestomilionowym kraju, który ma dwie linie metra. Mimo wszystko postaramy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom rządu, który coraz bardziej miesza się w świat sztuki współczesnej. Poska 2137 to świat cyberpunkowej PiS'owskiej Polski XXII wieku.
Bracia i Siostry:
Paweł Baśnik
Justyna Baśnik Adrzejewska
Nikita Krzyżanowska
Jędrzej Sierpiński
Bartosz Zaskórski
https://www.facebook.com/Kościół-Nihilistów-2315256675221415
Mchy i Porosty (PL)
20.09 Galeria Sztuka na Miejscu, Wrocław
27.09 BWA Warszawa, Warszawa
Mchy i porosty - czyli Bartosz Zaskórski. Najczęściej gra popsutą muzykę taneczną. Jego najnowsza płyta ukaże się niebawem nakładem Syntetyku. Wydawał w Brutażu, Pointless Geometry, Oficynie Transatlantyk i kultowym Not Not Fun. Oprócz tego Bartosz rysuje oraz nagrywa słuchowiska, a jego prace znajdują się w kolekcji CSW Zamek Ujazdowski. Współpracuje z galerią Piktogram.
https://www.instagram.com/bartoszzaskorski/
https://www.facebook.com/zbaskorski
https://soundcloud.com/porosty
https://porosty.bandcamp.com/album/piss-on-the-world
Aleksandra Słyż (PL)
20.09 Galeria Sztuka na Miejscu, Wrocław
Aleksandra Słyż to polska kompozytorka, sound designerka, realizatorka dźwięku, obecnie mieszkająca w Sztokholmie, w Szwecji. Fascynuje się sztuką interaktywną i multimedialną.
W swojej twórczości szuka połączeń między ludzkim ciałem, dźwiękiem i technologią. Jej prace prezentowane do tej pory były w Stanach Zjednoczonych i Europie.
https://www.aleksandraslyz.com
https://soundcloud.com/aleksandra_slyz
https://www.facebook.com/aleksandraslyz/
https://www.instagram.com/aleksandra.slyz/
Teoniki Rożynek (PL)
21.09 IMPART, Wrocław
Teoniki Rożynek (ur. 1991) jest kompozytorką muzyki współczesnej, teatralnej i filmowej. Szczególny nacisk kładzie na elektroniczny sound design oraz eksperymenty z defektami i percepcją publiczności. Występuje na żywo - obecnie z komputerem, dawniej ze skrzypcami.
Ukończyła kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej muzyka zdaje się wyrastać z młodzieńczych doświadczeń gry na skrzypcach i starych syntezatorach: te pierwsze pozwalają na swobodne kształtowanie dźwięku i zmienianie go w czasie; te drugie oferują rozmaite, czasem przypadkowe, deformacje i defekty. Hackomposer" inspiruje się podobnymi wadliwymi dźwiękami (Palinopsia) i myśli w kategoriach warstw dźwiękowych i ich przepływów (Halocline II). Jej wczesne utwory elektroakustyczne mają wyraźnie psychodeliczny lub narracyjny charakter (T.R.I.P.), a Rożynek pozostała wierna zarysowanej w nich koncepcji sound designu (bol). Opiera się ona na starannie przetworzonych i zmontowanych samplach, filmowych kontrastach i potężnym basie z jednej strony oraz najdrobniejszych dźwiękach ASMR z drugiej (najbardziej satysfakcjonująca muzyka). Ważną rolę odgrywa również dialog między instrumentami realnymi i wirtualnymi (bilokacja) oraz otaczająca je elektronika (deep-frozen_2/17).
https://soundcloud.com/teonikirozynek
https://www.facebook.com/teorozynek
JACASZEK / PODPORA / KOHYT (PL)
21.09 IMPART, Wrocław
JACASZEK/PODPORA/KOHYT to wspólny projekt gdańskich artystów - Michała JACASZKA i duetu PODPORA/KOHYT, stworzony z potrzeby wspólnego grania, połączenia specyficznych brzmień całej trójki. Punktem wyjściowym był pomysł wykorzystania archiwalnych nagrań z wnętrz architektury gdańskich kościołów dokonanych przez Michała Jacaszka. Fragmenty unikalnych nagrań wtopione w warstwy subtelnej elektroniki Jacaszka spotykają tu struktury wypracowane przez Katarzynę Podporę i Maxa Kohyta utkane z nieoczywistych dźwięków instrumentów, przedmiotów, kontaktowo nagłaśnianych małych obiektów, manipulacji taśmą i szczypty elektroniki. Trwałym efektem projektu jest album JACASZEK/PODPORA/KOHYT, który w 2021 r. ukazał się na winylu nakładem wytwórni Bocian Records.
https://soundcloud.com/jacaszek
https://podporakohyt.bandcamp.com/album/nights-are-numbered
Yao Bobby & Simon Grab (TG/CH)
21.09 IMPART, Wrocław
2.10 Komuna Warszawa, Warszawa
Togijski raper i aktywista polityczny Yao Bobby w duecie ze szwajcarskim noisemakerem Simonem Grabem. Intensywna dźwiękowa bitwa pomiędzy energicznymi rymami, wystrzeliwanymi w ciemny świat dźwięków, surowych elektronicznych pulsacji basu z dubowo punkowym kontekstem, wyprodukowanych na analogowej elektronice pełnej sprzężeń zwrotnych.
https://yaobobby.simongrab.com/
https://www.instagram.com/yaobobbysimongrab
https://www.facebook.com/yaobobbysimongrab
Zaumne (PL)
21.09 IMPART, Wrocław
Poznański artysta dźwiękowy. Badacz kultury internetu i ludzkich nastrojów. Eksploruje uczuciową stronę muzyki elektronicznej. W swoich kompozycjach używa pieczołowicie obrobionych sampli wokalnych i łaskoczących dźwięków wywołujących zjawisko ASMR.
Zagra materiał ze swojego tegorocznego wydawnictwa winylowego pt. „Élévation”, na którym szeptane wersy z „Kwiatów Zła” Baudelaire’a splatają się z minimalistycznymi melodiami i nagraniami terenowymi.
https://www.facebook.com/zaumne/
https://zaumne.bandcamp.com
https://soundcloud.com/zaumne
„O czynach niszczących opowieść” Spektakl
22.09 Centrum Sztuk Performatywnych PIEKARNIA, Wrocław
Jaki ten świat jest mały. I bardzo, bardzo zły. Na westernowym padoku w ostatecznym starciu stają naprzeciw siebie dwie kowbojki. Walczą raczej o opowieść niż ze sobą nawzajem. Wiedzą, że nikt nie będzie patrzył na niuanse tego spotkania, tylko jak to zwykle bywa – na jego zakończenie. To dlatego wpuszczają widza tam, gdzie nie ma czasu na rozpamiętywanie przeszłości i ustanawianie nowych porządków – liczy się tylko to spotkanie. W końcu. Czy konfrontacja ta musi być na tyle niezwykła, by sięgać po konwencję, western, robić do niego kostiumy, scenografię, choreografię? A co jeśli już na wszystko jest za późno, a liczą się tylko zwyczajne tete-a-tete, na które często się spóźniamy? Może warto opowiadać sobie po prostu bajki: Żyły sobie dwa niedopałki. Żyły zgodnie z filozofią, że na złe wieści nigdy nie jest za późno. Pojawiały się więc właśnie wtedy, niczym dwa konie brodzące w błocie.
Organizatorka spotkania: SIKSA
Rewolwerami władają: Magda Dubrowska, Alex Freiheit, Anna Steller, Martyna Konieczny, Piotr Buratyński, Tomasz Armada, Konstanty Usenko
Produkcja: Komuna Warszawa
https://www.facebook.com/xsiksax/
https://siksa.bandcamp.com/
„SIKSA. Stabat Mater Dolorosa” Musical o śmierci i dziewczynie
22.09 Centrum Sztuk Performatywnych PIEKARNIA, Wrocław
Musical oparty o płytę SIKSY Stabat Mater Dolorosa to performatywna realizacja marzenia o robieniu kina, gdzie zarówno marzenie jak i kino jest żuciem gumy balonowej od dawna pozbawionej smaku. Nostalgiczne zaproszenie do roztańczonej opowieści o dziewczynie, która wraca do czasów dzieciństwa, kiedy to przebierała się za różne kobiety używając do tego szafy swojej mamy i wchodziła w rolę po to, by zadowolić samą siebie. Ten film to narzędzie do rekonstrukcji scen szczenięcych, a także barokowe pożegnanie z brokatem i jednorożcami. Stabat Mater Dolorosa wchodzi jak bagnet w posturę współczesności i całym swoim ciałem serwuje mikro-performanse wykonywane na własną odpowiedzialność. Muzyka SIKSY jest scenariuszem, który postaci odrzucają, odgrywają, mielą, wypluwają, negują, potęgują, a kamera Piotra Machy jest jednym z narzędzi zbrodni, którym SIKSA chciałaby osobiście rozjebać współczesność. Jest to język sztuki jakim SIKSA posługuje się od 2014 roku niemal że niezauważenie. Pistolet, dziewczyna i śmierć – to jest właśnie współczesność.
REŻYSERIA: Piotr Macha + SIKSA
SCENARIUSZ: Stabat Mater Dolorosa
WYSTĘPUJĄ: sam zobacz
PRODUKCJA: CINŻKI DIY
https://youtu.be/k7unpwFSnNs
https://www.facebook.com/xsiksax/
https://siksa.bandcamp.com/
Królówczana Smuga (PL)
23.09 Stary Klasztor, Wrocław
26.09 arkaoda, Berlin
2.10 Komuna Warszawa, Warszawa
Królówczana Smuga to audiowizualna osobowość powołana do życia przez pochodzącego z Biłgoraja Adama Piętaka (absolwenta gdańskiej ASP, kierunek Intermedia). Muzyczna narracja prowadzona jest przez zdeformowane dźwięki gitary, przypominające stare, zakurzone i zaniedbane instrumenty, znalezione na strychu pradziada lub odkopane z ukrytej, leśnej mogiły. Pojawia się też głos, daleki od ‘białego śpiewu’, zbliżony raczej do skrzeczenia sponiewieranego włóczęgi, którego gardło wiele trunków w życiu przyswoiło.
Przywrócenie pamięci przemilczanej, niewygodnej, utraconej, czy po prostu wypartej - a wciąż nierozerwalnie bliskiej kulturze Biłgoraja staje się motywem przewodnim działalności Królówczanej Smugi. Lecz nie jest to etno-centryzm, Biłgoraj może być jedynie punktem odniesienia i wyjścia - zachęceniem do rozpoczęcia poszukiwań 'zaginionych prawd' w swoich lokalnych matczyznach / ojczyznach. Królówczana Smuga nie tylko poddaje dogłębnej refleksji losy swej rodzinnej miejscowości ale z punktu widzenia małomiasteczkowej dziadówki wędrownej ujawnia jak trudna zdaje się być relacja przeszłości ze współczesnością rodzimego kraju, tym samym krytykując powszechnie propagowaną politykę historyczną.
‘Patriotyczno-sportowo-etniczny’ strój, zaprojektowany przez Królówczaną Smugę, wzorowany na tradycyjnym, kobiecym stroju biłgorajsko-tarnogrodzkim, stanowi karykaturalne odzwierciedlenie współczesnego quasi-patriotyzmu i etno-centrymu – w formie skrajnej przypominających rodzaj fetyszu. Kobiecy wydźwięk kreacji ma dodatkowo rozbić hegemonię stereotypu o „facecie-patriocie”, jako jedynej, „słusznej” formie miłowania swojej macierzy.
To również krytyka samego folkloru, od wielu lat przeżywającego popkulturowy renesans, jednocześnie wykorzystywanego jako narzędzie do budowania niepełnego, przez to iluzorycznego archetypu tożsamości Polaków - pięknych, kolorowych, dobrodusznych Słowian. Dla Smugi folk nie jest eksponatem muzealnym czy odrestaurowanym skansenem – folk dzieje się tu i teraz! Twórczość Biłgorajaka uosabia tę najmroczniejszą stronę folkloru, a zarazem nam wszystkim bliską – szarą, naszą ludzką.
https://krolowczanasmuga.bandcamp.com/
https://open.spotify.com/artist/0slWwRQ4qBXOl64cq4Wzbd
https://www.instagram.com/krolowczanasmuga/
https://www.facebook.com/krolowczanasmuga/
Pan Daijing (CN)
23.09 Stary Klasztor, Wrocław
1.10 Komuna Warszawa, Warszawa
Pan Daijing (ur. Guiyang, Chiny, 1991) jest berlińską artystką i kompozytorką. Jej praktyka oparta na performansie bada sposoby opowiadania historii za pomocą dźwięku, ruchu, środowiska architektonicznego i ruchomego obrazu. Czerpiąc ze zdolności muzyki do przekraczania granic języka, jej prace komunikują dźwiękową, fizyczną i psychologiczną głębię, poszukując środków łączności wykraczających poza ludzką kondycję. Jej metoda kompozytorska opiera się na rozległej improwizacji z syntezatorami analogowymi i ludzkim głosem, jak również na dekonstrukcji instrumentów i nagrań terenowych. Eksplorując sferę psychoakustyki i opery, wykorzystuje zarówno techniki nagraniowe, jak i występy na żywo, aby poszerzyć doświadczenie słuchowe i zakwestionować rozumienie muzyki jako formy sztuki. Jej prace często powstają w dialogu z przestrzenią architektoniczną, uciskając granice między formami, aby stworzyć otulające, zmysłowe doświadczenia, w które publiczność może wejść i w których może zamieszkać.
Prace Daijing były wystawiane na całym świecie, m.in. w Tai Kwun Contemporary, Hongkong (2021); The 13th Shanghai Biennale, Power Station of Art, Szanghaj (2021); Martin Gropius Bau, Berlin (2020); Tate Modern, Londyn (2019); Biennale of Moving Image Genewa (2018). Występowała również m.in. w Barbican Centre, Londyn, Palais de Tokyo, Paryż, Elbphilharmonie Hamburg i Haus der Kulturen der Welt, Berlin. Wydała dwa pełne albumy, Jade (2021) i Lack (2017).
https://pandaijing.com
https://soundcloud.com/pan-daijing
Duma (KE)
23.09 Stary Klasztor, Wrocław
30.09 Pardon, To Tu, Warszawa
Martin Khanja (aka Lord Spike Heart) i Sam Karugu wyłaniają się z kwitnącej podziemnej sceny metalowej Nairobi jako byli członkowie zespołów Lust of a Dying Breed i Seeds of Datura. Razem w 2019 roku utworzyli Duma (Darkness w kikuyu) z Samem porzucającym bas na rzecz produkcji i gitar oraz Lordem Spike Heart dostarczającym ekstremalnych wokali do projektu.
Ich unikalne brzmienie łączy frenetyczną euforię, nieubłaganą fizyczność i buntowniczą postawę hardcore punka i trash metalu z łamiącym kości breakcore'em i surowym, nihilistycznym industrialnym hałasem poprzez klaustrofobiczny wir trzewiowych krzyków.
https://web.facebook.com/Duma-KE-102195641512595
https://nyegenyegetapes.bandcamp.com/album/duma
Ambro Fiszoski (PL)
24.09 Czasoprzestrzeń, Wrocław
Ambro Fiszoski - wokalista i producent, właściciel Uroczyska, zawodnik KOROZJI, filar katowickiego Bektu i członek wrocławskiego Palewave. W repertuarze od G-Funku, przez Techno, do Trap Metalu. Nie wiadomo czego się spodziewać, poza tym, że na pewno w dobrej jakości.
Na koncie ma współpracę m.in. z Baronem, Da Vosk Doctorem, KĀVE, Dżejpą i Suwalem (Flirtini).
https://www.facebook.com/ambrofiszoski/
https://soundcloud.com/ambrofiszoski
Bartuś 419 (PL)
24.09 Czasoprzestrzeń, Wrocław
1.10 Komuna Warszawa, Warszawa
Bartuś 419 to raper i performer, który łączy sceniczne improwizacje z abstrakcyjnym humorem, niemal teatralnym charakterem występów, wpływami muzyki industrialnej i noise. To emanacja eksperymentalnej odsłony hip-hopu, która rozpycha łokciami nie tylko to, czym jest ten gatunek, ale także pogrywa z figurą rapera. To artysta, który brzydzi się estradową triumfalnością. Jego sceniczny spektakl to tak naprawdę dopełnienie muzyki, akcentujące odpychającą niedoskonałość każdego dźwięku oraz wersu. Miłośnik zwierząt.
https://soundcloud.com/bartus419
https://www.facebook.com/bartus419
T'ien Lai (PL)
24.09 Czasoprzestrzeń, Wrocław
T’ien Lai to marka papierosów palonych przez głównego bohatera powieści „Człowiek z Wysokiego Zamku” Philipa K. Dicka – w wolnym tłumaczeniu z języka japońskiego znaczy „niebiańska muzyka”. Grupa powstała jako duet Łukasza Jędrzejczaka i Jakuba Ziołka, wykonujący dronowe i noise'owe muzyczne kolaże z wykorzystaniem starych polskich radioodbiorników Śnieżka. Ta faza rozwoju zespołu została uchwycona na albumie „Da’at” (Monotype, 2013).
Następnie duet zaczął wplatać afrykańskie i południowoamerykańskie rytmy do swojej muzyki, która stała się bardziej rytmiczna i w znacznej mierze oparta na samplach. Ten okres został podsumowany albumem „RHTHM” (Monotype, 2015).
Od tego czasu zespół rozrósł się do kwartetu, a skład uzupełnili Mikołaj Zieliński (Javva, Alameda) i Rafał Kołacki (Hati, Innercity Ensemble, Kust) grający na akustycznych instrumentach perkusyjnych. Muzyka T’ien Lai zbliżyła się do plemiennego, industrialnego techno. łączącego agresywną elektronikę z żywym graniem na bębnach.
Zespół skupił się na występach na żywo, w 2016 roku został częścią platformy Shape oraz zagrał na festiwalach CTM (Berlin), Unsound (Kraków), Luminato (Toronto), Rocolectiv (Bukareszt), Open’er (Gdynia), Phono (Odense) i innych.
Obecnie T’ien Lai tworzy trzech muzyków: Łukasz Jędrzejczak, Mikołaj Zieliński i Jakub Ziołek, zaś muzycznym punktem odniesienia stały się sceny klubowe Luandy, Lizbony, Durbanu, Kampali, Rio de Janeiro i eksperymenty z takimi gatunkami jak kuduro, gqom i baile funk.
https://www.facebook.com/tienlai26/
https://brutalitygarden.bandcamp.com/
https://tienlai.bandcamp.com/
Prison Religion (US)
24.09 Czasoprzestrzeń, Wrocław
26.09 arkaoda, Berlin
1.10 Komuna Warszawa, Warszawa
Kolaboracyjny projekt mieszkających w Richmond artystów audio-wizualnych Poozy'ego i False Prphta.
Pracując razem od 2016 roku, duet zanurkował głęboko w przestrzeń pomiędzy rozdmuchanym trapem (2016's Cage With Mirrored Bars) a współczesną destrukcyjną muzyką klubową (2018's O Fucc Im On The Wrong Planet).
Od czasu połączenia z eksperymentalną wytwórnią Halcyon Veil z siedzibą w Teksasie, połączyli globalną ekipę podobnie myślących współpracowników na album z remiksami, w tym Rabit, Endgame, Swan Meat, Lee Gamble i Bonaventure. Dzięki bliskim związkom z NON Worldwide z Richmond, P_R wprowadzają nową falę klubowych występów opartych na wokalu.
https://soundcloud.com/prisonreligion
https://prisonreligion.bandcamp.com
The End (Mats Gustafsson & Sofia Jernberg & Kjetil Møster & Anders Hana & Børge Fjordheim) (SE/NO)
25.09 Akademia Sztuk Teatralnych oddz. Wrocław, Wrocław
27.09 Pardon, To Tu. Warszawa
Muzyka zespołu The End kreśli nowe perspektywy dla współczesnej muzyki eksperymentalnej. Elementy muzyki noise i warstwy ekstremalnej energii współdziałają z różnymi doświadczeniami muzyków w gatunkach takich jak free jazz, rock alternatywny, muzyka improwizowana i współczesna, opera, grindcore, folk i jazz.
Mats Gustafsson - saksofon barytonowy & elektronika
Kjetil Møster - saksofon tenorowy
Sofia Jernberg - wokal
Anders Hana - gitara barytonowa
Børge Fjordheim - perkusja
https://endisnear.bandcamp.com/album/allt-r-intet
https://gustafsson1.bandcamp.com
Rosa Anschütz (DE)
26.09 arkaoda, Berlin
28.09 TR Warszawa, Warszawa
Rosa Anschütz jest artystką multimedialną, kompozytorką i wokalistką mieszkającą między Wiedniem a Berlinem. Ukończyła studia "Transmedia Arts" na "University of applied arts" w Wiedniu z dyplomem w 2021 roku, pracując w dziedzinie sztuki dźwięku / instalacji, fotografii i filmu.
https://facebook.com/rosaanschuetz
https://instagram.com/rosaanschuetz
https:\/\/rosaanschuetz.com
https://www.quietloverecords.com
Beatrice Dillon (GB)
28.09 TR Warszawa, Warszawa
Beatrice Dillon to mieszkająca w Londynie artystka i muzyczka, eksplorująca przestrzeń pomiędzy muzyką basową, house i muzyką eksperymentalną. Produkowała muzykę dla Hessle Audio, The Trilogy Tapes, Boomkat Editions, PAN, Where To Now?, Timedance, etc. Współpracowała z wieloma producentami i muzykami, takimi jak Kassem Mosse, Laurel Halo, Call Super i Lucy Railton.
https:\/\/dillonwork.com
https://beatricedillon.bandcamp.com
Próchno (PL)
29.09 Pogłos, Warszawa
Rozkład nie zawsze musi być rozumiany dosłownie. Brzmienie Próchna jest efektem fascynacji szorstkim noise-rockiem, minimalizmem, outsiderskim black-metalem i ambientem. Hałas, repetycja i wrzask. Żadnego post-rocka, żadnych riffów, żadnego śpiewania. Pierwszy materiał (Próchno, 2019, wyd. Gusstaff Records/Don’t Sit On My Vinyl) powstawał kilka miesięcy przez łączenie ze sobą kolejnych warstw muzyki, które, aby stać się jednym organizmem, zostały przeżute w procesie studyjnej realizacji. Niż (2020, wyd. Gusstaff Records/Don’t Sit On My Vinyl) to sytuacja odwrotna i Próchno objawia się w wersji totalnie bezpośredniej. Zacierając granice między instrumentami i podziałem na role, Próchno na swoim drugim materiale udowadnia, że niezależnie od tego, jak radykalne środki wyrazu stosuje, to ponad wszystko jest żywym, ewoluującym zespołem.
https://prochno.bandcamp.com/
Krzta (PL)
29.09 Pogłos, Warszawa
Mathcore, sludge, noise plus bulgot warmińskich bagien.
KRZTA to energiczne trio z Olsztyna. Mają na koncie świetnie przyjęty debiut płytowy wydany przez Green Lungs Records. Obecnie w trakcie promocji nowego materiału, który zostanie wydany w Piranha Music.
FFO: Dillinger Escape Plan, Nails, Gaza. Converge, Coilguns, Neurosis, Botch.
https://krzta.bandcamp.com
https://www.facebook.com/krztaband
Dule Tree (PL)
29.09 Pogłos, Warszawa
Trójmiejska kapela, którą w 2014 roku stworzyło trzech młodych muzyków. Od pewnego czasu zespół funkcjonuje jako duet w składzie – Szymon Browarczyk (gitara basowa, wokal, efekty i elektronika) i Paweł Rucki (perkusja, elektronika, wokal). Nazwa zespołu oznacza drzewo, które w dawnej Szkocji wykorzystywane było do egzekucji. Na ogół miało być pokazem władzy i nieuchronnej sprawiedliwości, więc wybierano takie, które stały samotnie na wzniesieniu, bądź na skrzyżowaniach dróg. Wszystko po to, by ludzie widzieli martwych skazańców, którzy skończyli tak za swoje winy. Zespół gra mieszankę noise, grind, jazz i sludge.
https://www.facebook.com/DuleTree
https:\/\/duletree.bandcamp.com/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czerń (PL)
29.09 Pogłos, Warszawa
Historia Czerni sięga 2013 roku. W skład powstałej wówczas grupy weszli Janek (gitara, Benek (bas), Darek (wokale) i Arek (bębny). Grupa, choć wywodzi się ze środowiska hard core, od początku rozpoczyna flirt z różnymi stylistykami, sięgając do metalu i sludge, dzięki czemu trudno jednoznacznie określić styl, w jakim zespół się porusza. Pierwszym wydawnictwem jest kaseta „Nie ze skały a ze strachu”, co ciekawe na stronie B znalazły się remiksy materiału wykonane przez Marcina Łojka. Materiał oficjalnie ukazuje się na płycie CD nakładem niezależnej wytwórni Nikt Nic Nie Wie na początku 2014 roku. Grupa rozpoczyna działalność koncertową, pojawiając się głównie na imprezach niezależnych, przygotowuje też kolejny materiał. Trzy nowe utwory pojawiają się na winylowym splicie z puławskim zespołem Kaldera, wydawcą zostaje Antena Krzyku. Do wydanego pod koniec 2014 roku materiału grupa nakręciła teledysk (utwór „Las”). Warto wspomnieć, że członkiem zespołu zostaje gitarzysta Grzegorz Napora (Kaldera, The Feral Trees, Dom Zły). Kolejne lata to koncerty (min jako suport Crowbar) i poszukiwanie nowych pomysłów. Kolejny materiał powstawał dość długo, zmieniała się także optyka zespołu. Elementy sludge ustępowały miejsca black metalowym brzmieniom, kompozycje ewoluowały, jak i sam zespół. Grupa, znowu jako kwartet (bez Grzegorza Napory) szukała swojego miejsca, by wreszcie podjąć decyzję, o rejestracji nowego materiału. Przed jego nagraniem zaszła jeszcze jedna znacząca zmiana – zespół rozstał się z wokalistą Darkiem, jego miejsce zajął Łukasz Zając, znany chociażby z zespołu Parricide. Sesja nagraniowa odbyła się w czasie wakacji 2019 roku w Mustache Ministry pod okiem Marcina Klimczaka.
Płyta „Zgliszcza” to pięć numerów, które pokazują jak długą drogę przeszła Czerń i jak dalece zmieniło się postrzeganie muzyki. Każda kompozycja jest inna, choć łączy je potężna dawka agresji i mroku. Obok wolnych, noszących piętno sludge fragmentów, jest mnóstwo szybkich partii, black metalowego jadu i death metalowej zawziętości. Zaskakującego kontekstu całości dodaje głęboki, szorstki growl Łukasza, który jest doskonałą przyprawą, zmieniającą smak kompozycji. Intra do utworów przygotował Michał Głowacki (So Slow, Latające Pięści). „Zgliszcza” to mrok, namacalnie ujęty w mocne i bardzo brudne brzmienie. To hardcore’owa zawziętość, napędzana black metalową siłą i czysto punkowym, niezależnym podejściem do otaczającego świata.
https:\/\/www.czern.bandcamp.com
https:\/\/www.facebook.com/wszystekczern
https:\/\/www.instagram.com/wszystekczernband
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PLANTAE CARNIVORAE: Strycharski & Drazkov (PL)
30.09 SPATiF, Warszawa
Współpraca obojga artystów rozpoczęła się w 2017 roku od wspólnego koncertu z muzyką Luisa Andriessena w FiNa. Wtedy właśnie artyści postanowili współpracować na stałe nad swoim własnym repertuarem. To co zaprezentują to współczesna muzyka łącząca zmysłowość i wrażeniowość elektroakustyki z niezwykłą preparacją fortepianu, oraz intrygującą współpracą akustycznego instrumentu z jego elektroniczną manipulacją. Koncert łączy w sobie elementy komponowane, oraz improwizowane na różnych intuitywnych oraz dyrygowanych zasadach. Wizja tego duetu to konceptualna a zarazem bardzo bezpośrednio działająca muzyka współczesna.
Zapowiadana płyta duetu, która zostanie wydana nakładem Bołt Records, będzie opowiadać o roślinach mięso i owadożernych. Ten wyjątkowy w dziejach ewolucji typ roślin posłużył jako swoista inspiracja dla muzyki Dominika i Barbary, w kontekście ich pracy nad kolorystyką i strukturą kompozycji oraz form otwartych – muzyka duetu jest w pewien sposób „biologiczna”…
Plantae Carnivorae – rośliny owadożerne
https://doministry.blogspot.com/2020/06/strycharski-drazkov-plantae-carnivorae.html
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BEAM SPLITTER: Audrey Chen & Henrik Munkeby Nørstebø (US/NO)
30.09 SPATiF, Warszawa
Duet na głos, puzon i elektronikę analogową. Wykorzystując czyste dźwięki akustyczne i wzmocnione źródła dźwięku, duet łączy dwa indywidualne głosy w wyraźny dialog, poza granicami cielesnych elementów rozszerzonej techniki i brzmienia.
Obecne są intymność i konflikt, płynne połączenie i nieodwołalne załamanie. Obydwoje radzą sobie z tymi skrajnościami z pewnego rodzaju improwizowanym wdziękiem, dążeniem do wspólnego celu.który staje się widoczny, gdy dwie postacie się przeplatają. To bardzo szczera metafora relacji międzyludzkich w procesie, która nawet w spokojnych momentach może odsłaniać człowieka.
Od początku współpracy w 2015 roku, Nørstebø i Chen intensywnie podróżują po całym świecie. Grali razem w Europie, Nowej Zelandii, Argentynie, Brazylii, Tajwanie i USA. Swoją muzykę prezentowali w różnych przestrzeniach. Współpracowali z artystami takimi jak Phil Minton, Bob Ostertag, Valentin Tszin, Flavia Ghisalbertin oraz norweskim duetem Streifenjunko z Eivindem Lønningiem i Espenem Reinertsenem.
"Beam Splitter to wysoce improwizowany projekt, niezwykle wykonany, o silnej woli do eksperymentowania."
- Jean Louis Fernandez, La Nacion, Buenos Aires, Argentyna, 2016
„Audrey Chen i Henrik Munkeby Nørstebø tworzą skrupulatne pejzaże. Henrik elegancko łączy się z Audrey tworząc niezwykły wachlarz wirtuozowskich manipulacji. Zawsze pomysłowy, często głęboko emocjonalny – piękny duet.”
- Chris Abrahams (The Necks)
„Dla każdego z nas oddech jest bardzo osobistą sygnaturą na słyszalnej krawędzi dźwięku. Podgłośnienie go, tak jak robią to Nørstebø i Chen, daje dostęp do tych dwojga w szczególnie śmiały sposób”.
- Daniel Barbiero, Avant Music News (USA)
https://soundcloud.com/corvo_records_berlin/music-audrey-chen-henrik-munkeby-norstebo
https://soundcloud.com/audreychen
https://soundcloud.com/henriknorstebo
xDZVØNx (PL)
1.10 Komuna Warszawa, Warszawa
xDZVØNx to duet z Wrocławia wykonujący muzykę elektroniczną. Grupa powstała w 2017 roku i od tego czasu wydała demo TAPE_01 (2018), EP MAYKO (2019) i album EVERYTHING WE DREAMT ABOUT. Muzyka xDZVØNx to mroczny synth pop, w którym słychac wpływy takich gatunków jak cold wave, industrial, techno albo post punk, z drugiej strony można odnaleźć w niej odniesienia do sztuki tradycyjnej i sakralnej. Grupa współpracuje z wrocławskim kolektywem TROPY zajmującym sie glitch artem i sztuką brutalistyczną oraz z teamem WKURVV (też z Wrocławia).
xDZVØNx TO 100 TON BETONU ZRZUCONYCH NA GŁOWĘ.
https://soundcloud.com/xdzvonx
https://www.facebook.com/xdzvonx
bod [包家巷] (TW)
2.10 Komuna Warszawa, Warszawa
bod [包家巷] to audiowizualni artyści pochodzący z Tucson i mieszkający w Europie. Ich prace oscylują pomiędzy tym, co krytyczne, niewybredne i empatyczne, wykorzystując źródła analogowe i procedury cyfrowe, wyrażając sprzeczne proporcje i kontekstualne podłoże alienacji. Ich poprzednie wydawnictwa ukazywały się nakładem takich wytwórni jak YEAR0001, Yegorka i Danse Noire.
https://soundcloud.com/baojiaxiang
https://baojiaxiang.bandcamp.com
Thirdeye: Aetherboy1/Yann/Tyyp/Gabriel Hermes (PL)
2.10 Komuna Warszawa, Warszawa
Wywodzący się z wrocławskiego undergroundu Aetherboy1, Yann, Tyyp i Gabriel Hermes razem na scenie. Wszędzie gdzie się pojawiają sieją zniszczenie jak na dzieci wojny przystało. Gejowski boysband. Słowa klucze to: krab krab, piwo piwo, chlop chlop. Thirdeye szmato.
***
Mat. prasowe