X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Lekcja słuchania dla każdego

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2011 13:00
- To nie podręcznik historii muzyki, lecz dzieje deformacji. Zjawiska z pozornego marginesu muzyki XX wieku okazują się dziś najważniejsze - komentuje książkę "Kultura dźwięku" Jacek Hawryluk. Czy nowa publikacja wydawnictwa Słowo / Obraz Terytoria dokona w Polsce małego przewrotu?
Audio

- Mówić o muzyce, to jak tańczyć o architekturze - miał kiedyś powiedzieć Frank Zappa. Innego zdania jest Michal Libera, redaktor polskiego wydania "Kultury dźwięku":  - Ta książka dała mi poczucie, że o muzyce można mówić nie będąc muzykologiem. Mam silne przekonanie, że, poza specjalistami, ludzie boją się o niej rozmawiać, bo nie mają określonej wiedzy na ten temat. Myślę, że w decydującej mierze wpływa na to dyskurs o muzyce, który znamy. A więc z jednej strony hermetyczna muzykologia, a z drugiej powierzchowne dziennikarstwo opierające się na wyliczaniu kolejnych nurtów.

Ten wyczerpujący zbiór tekstów źródłowych, manifestów i komentarzy na temat muzyki XX wieku ukazał się na anglojęzycznym rynku w 2004 roku i szybko okazał się przebojem. Teraz książkę pod redakcją dwójki Amerykanów - filozofa Christopehra Coxa i kompozytora Daniela Warnera - przeczytać można po polsku.

Na czym polega jej wyjątkowość? Otóż w ramach "Kultury dźwięku" o muzyce rozmawiają sami twórcy: od guru awangardy Karlheinza Stockhausena, po popularnego twórcę tanecznej muzyki elektronicznej Aphex Twina; ale też antropologowie, filozofowie, socjologowie, a nawet ekonomiści. W efekcie przełamany zostaje nie tylko hermetyczny, akademicki język, lecz także granice samego przedmiotu dyskursu. "Kultura dźwięku" dotyczy w równym stopniu muzyki, co fenomenu dźwięku oraz procesów słuchania w ogóle.   

Jak słusznie zauważył polski filozof, Robert Piłat: - Największą zaletą tej książki jest fakt, że uzasadnia współczesną audiosferę. Nie tylko odnotowuje nowe praktyki muzyczne, lecz także wyjaśnia, z jakich pobudek i założeń one wynikają.

Chyba najczęściej w "Kulturze dźwięku" powracającym tematem są szum oraz cisza - w wielu kręgach wciąż uznawane za zjawiska niepożądane. I tym bardziej intrygujące... Wielu znawców uważa, że to tabu ma charakter polityczny. Na przykład Jacques Attali, wybitny fracnuski ekonomista i wieloletni doradca prezydenta Mitterranda, twierdzi wprost, że muzyka i dźwięki mają niemal proroczy wymiar, zapowiadając nowe rodzaj relacji społecznych oraz systemów politycznych.

Być może warto zatem mieć nie tylko oczy, lecz także uszy szeroko otwarte...

O "Kulturze dźwięku" rozmawiali w "Nokturnie" filozof Robert Piłat, kompozytor Sławomir Wojciechowsk oraz dziennikarze Dwójki, Ewa Szczecińska i Jacek Hawryluk. Aby posłuchać, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku "Kultura dźwięku" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak