X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wydanie na Wielkanoc

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2008 13:00
wielkanocne wydanie --- wydarzenia plus muzyka, muzyka plus wydarzenia
Wydanie na Wielkanoc
''

IKONY CIERPIENIA.

W warszawskiej wystawie Le Guern wystawa Ewy Harabasz.

"Współczesne ikony", w których na wizualne klisze z mass mediów nakładają się inspiracje sztuką religijną. Sceny i postaci z fotografii prasowych ilustrujących doniesienia o kolejnych wojnach i kataklizmach, artystka przemalowuje i umieszcza na złotym tle z jego symbolicznymi implikacjami sięgającymi duchowych odniesień w złoceniach bizantyjskich ikon czy późnośredniowiecznym malarstwie w kościołach chrześcijańskiej Europy.

Sceny lub zbliżenia z kadrów z wojny w Bośni, Iraku, tragedii w Biesłanie, ataku terrorystycznego w londyńskim metrze tracą swój reportażowy charakter.

Te "współczesne ikony wojny i cierpienia", według słów autorki tekstu do katalogu towarzyszącego wystawie, mimo religijnych skojarzeń nie nadają się do kontemplacji. Harabasz przyjmuje bardziej krytyczny punkt widzenia, sprzeciwiając się wiktymizacji ofiar współczesnych kataklizmów, czy medialnym praktykom kreowania ich na mimowolnych bohaterów. Polemizuje z powszechną w mediach tendencją do łączenia cierpienia z uświęceniem.

Wbrew uniwersalizacji swych przedstawień, sakralizacji ich kontekstu, nasyca je dwuznacznością cechującą wszelkie obrazy cierpienia, które jednocześnie uwodzą wizualną atrakcyjnością. Barwnymi i połyskującymi złotem przedstawieniami roztacza wizualny spektakl, w którym obrazy cierpienia stają się częścią spektaklu kultury i jej pułapek.

Pochodząca z Polski (z Częstochowy) artystka zespala w swoich pracach dość odległe tradycje, wpisując postaci z pierwszych stron New York Times`a w religijne narracje chrześcijańskiej ikonografii, zaś fotograficzne wydruki łącząc z dawnymi technikami malarstwa na drewnie.

Zaprosi kuratorka Bożena Czubak.

www.gallery.leguern.pl

 

KŁAMSTWA.

Kłamstwa duże, kłamstwa małe, kłamstwa białe, kłamstwa nieszkodliwe.

Isabel Azuera, antropolog badająca rytuały pogrzebowe, wyjeżdża do Gwatemali, by zbierać tam materiał do swoich prac naukowych, a także odpocząć od własnej rodziny. Kiedy dowiaduje się, że uznano ją za zmarłą w wypadku, a dzieci zidentyfikowały jej ciało, postanawia wykorzystać sytuację i się nie ujawniać. Samotna w dżungli, powraca do mitów i kłamstw, na których została zbudowana jej rodzinna historia. Tymczasem córka Isabel, Serena, zaczyna prowadzić dziennik, w którym próbuje odtworzyć dzieje Azuerów. Jej głos powtarza, wzmacnia i uzupełnia wspomnienia matki, częściej jednak rzuca im wyzwanie.
Kłamstwo to misternie skonstruowana, wielogłosowa powieść, w której przeszłość wciąż splata się z teraźniejszością. Gdy Isabel i Serena opowiadają intrygujące historie rodzinne, wszystkie luki się wypełniają, kłamstwa wychodzą na jaw, a sam proces opisywania dziejów rodu staje się skutecznym sposobem na odzyskanie własnej tożsamości. Narracje obu kobiet pełne są fascynujących dygresji na temat zwyczajów plemiennych oraz rytuałów pogrzebowych gwatemalskich Indian.

O najnowszej książce Enrique de Heriza opowie w RDK Adam Gawęda. A my rozdamy prezenty na święta.

www.wab.com.pl

 

''

HAPPY BIRTHDAY, SLAM!

5. urodziny slamu nadchodzą.

27 marca 2008, w czwartek, od godz. 21:30 w warszawskiej Café Kulturalna (PKiN, Pl. Defilad 1) uroczyste obchody piątej rocznicy slamu poetyckiego w Polsce.

Przy tej okazji:
- slam poprowadzi Bohdan Piasecki (winowajca całego zamieszania ze slamem)
- wystąpi gość specjalny z Wielkiej Brytanii - Tony Walsh
- rozdawnictwo urodzinowych badgów!

Spotkanie odbywa się w ramach programu kulturalnego British Council Poland „Faces & Places – New British Writing”.

Więcej na:
www.slam.art.pl

A słuchaczy RDK zaprosi znany polski slamer, laureat wielu walk - Grzegorz Bruszewski.
info@slam.art.pl

 

''

OKŁADKI I PROJEKTY.

STGU rozpoczyna POWAŻNĄ dyskusję o okładkach polskich książek. Co zrobić, by i one powoli stawały się małymi dziełami sztuki?

Okładki wydawanych obecnie polskich książek są schematyczne, nieciekawe i banalne. Dominuje przewidywalna typografia i proste skojarzenia, a wydawcy boją się eksperymentów oraz kontrowersyjnych i wyrafinowanych projektów.

W warszawie trwa właśnie wystawa prac Przemka Dębkowskiego - to prawdziwe, istniejące okładki, na które zwrócił uwagę Grzegorz Laszuk ze Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

W tym wydaniu RDK i my pochylimy się nad okładkami w towarzystwie Grzegorza.

www.stgu.pl

Wystawa: Galeria STGU, ul. Foksal 11 i Atelier Foksal, soboty w godz. 14–16 lub na tel. 0793-52-46-32

 

''

DOKUMENTALISTKI W ZACHĘCIE.

Polskie fotografki XX wieku - koniec z marginalizowaniem!

Polska fotografia dokumentalna przybierała rozmaite odmiany i formy, nigdy jednak nie doczekała się usystematyzowania. Niewiele wiemy także o polskich fotografkach. Nawet osoby biegłe w dziedzinie historii polskiej fotografii potrafią zwykle wymienić zaledwie kilka nazwisk, podczas gdy historia skrywa ich wiele dziesiątek. Na wystawie prezentowane są prace 50 polskich dokumentalistek, ale autorzy mają świadomość, iż grono to stanowi jedynie wycinek zagadnienia. Mimo że wszystkie prezentowane na wystawie autorki były znane i doceniane w okresie swej aktywności, większość z nich jest dzisiaj zapomniana.

Współczesne tendencje dokumentalne w fotografii artystycznej prowokują do zanalizowania tego zjawiska w rodzimej historii. Ta wystawa stanowi jedną z możliwych konstrukcji historycznych. Chronologicznie obejmuje okres od lat 70. XIX wieku (z tego czasu pochodzą najwcześniejsze odnalezione fotografie dokumentalne robione poza atelier), aż po współczesne projekty dokumentalno-artystyczne, tak często obecne w ostatnich latach w rozmaitych przestrzeniach galeryjno-muzealnych.

Zakres tematyczny jest bardzo obszerny, ale dwa najważniejsze wątki to dokument topograficzny oraz reportaż o charakterze społecznym. Reportaż należał zawsze do silnie zmaskulinizowanych gatunków fotografii, mimo to tworzyło go wiele wybitnych polskich kobiet reporterek: Zofia Chomętowska, Julia Pirotte, Irena Jarosińska, Anna Chojnacka, Jadwiga Rubiś, Dorota Bilska, których prace pokazujemy na tej wystawie. Wśród wciąż aktywnych obecne są Joanna Helander, Anna Beata Bohdziewicz, Anna Brzezińska, Irena Jurkiewicz, a spośród młodego pokolenia – Maria Zbąska. Wystawa gromadzi także inne wątki mieszczące się w pojęciu fotografii dokumentalnej, jak fotografia etnograficzna i podróżnicza, fotografia amatorska w wykonaniu ziemianek, fotografia ojczysta, fotografia propagandowa, fotografia wojenna lub reportaż jako forma fotografii artystycznej.

Polecamy, polecamy, polecamy! Słuchaczy Radiowego Domu Kultury zaprosi Joanna Kinowska.

www.zacheta.art.pl

 

''

8784h.

1 rok. 366 dni. W Luboniu pod Poznaniem projekt w Fabryce.

Projekt '8784h' realizowany w X-Ray Gallery jest ściśle związany z pojęciem czasu. Od 22 października 2007 do 22 października 2008 będą mogły wpisywać się w nią na stałe (raz ustanowione 'puszczone w ruch' doczekają ostatnich sekund projektu). W konsekwencji stworzy się coś w rodzaju stałej ekspozycji, 'muzealnej kolekcji', która będzie nieustannie konfrontowana i weryfikowana poprzez ingerujące w nią prace o charakterze bardziej efemerycznym. Praca może powstać w dowolnym momencie w ciągu roku - jej montaż, jej instalowanie w kontekście prac, które pojawiły się w fabryce wcześniej, samo w sobie będzie już ważnym faktem artystycznym. Każdy artysta będzie miał swój czas, swój zegar, swój własny indywidualny rytm, wg., którego będzie interweniował w pomieszczenia starej Fabryki.
W Galerii XRAY prezentowane są prace artystów dołączających do całorocznego projektu '8784h' - Jarosława Kozłowskiego, Mirosława Bałki, Konrada Smoleńskiego i Ali Taha Naguiba (Egipt).

Marcin Łodyga i Jasmina Metuali wyjaśnią szczegóły w tym wydaniu RDK. Po więcej wartu tu:

www.xraygallery.com


''

AKCJA --> ALOKACJA.

O byłych PGR-ach we Wrzeszczu.

Alokacja stanowi część projektu, wyrastającego z refleksji artysty nad naturą współczesnych przemieszczeń kapitału i siły roboczej. Robert Rumas zainspirowany dziennikiem podróży Mikołaja Kopernika po łanach opuszczonych Kapituły Warmińskiej oraz przypadkowo odnalezioną przedwojenną pocztówką jednej z głównych ulic Olsztyna, dokonał z aktywnym udziałem mieszkańców serii symbolicznych lokacji w przestrzeniach byłych PGR-ów. Reinterpretacja wyprawy astronoma, który zajmował się lokalizacją gospodarstw, stała się sama w sobie alokacją sensów odebranych przestrzeniom przez gospodarkę rynkową. Projekt, który na pierwszy rzut oka wydaje się tylko doraźną i nostalgiczną interwencją w naznaczony traumami komunizmu i neoliberalizmem obszar, dokonuje niezwykle głębokiej analizy współczesnego funkcjonowania dawnych utopii, stosunków między centrami i marginaliami. Stawia również pytania o miejsce sztuki społecznie zaangażowanej w świecie po postmodernizmie.

Do Gdańska-Wrzeszcza zaproszą sprawca zamieszania Robert Rumas i kurator Daniel Muzyczuk.

www.kulturamiejska.pl  

 

''

ATKINS i MENGHAM.

Zdjęcia i książka w Instytucie Mikołowskim.

Zaprosi Maciej Melecki.

PS Instytut NIE MA strony internetowej, czym się szczyci. Trzeba sprawdzić na miejscu --- 43-190 Mikołów, Jana Pawła II 8/5, kontakt: [32] 738.07.55,

instytutmik@poczta.onet.pl

 

 

 

gramy:

lao che- hydropiekłowstąpienie
strachy na lachy- szklana góra
kult - arahja
fisz/envee - idzie miłość
m.i.a - amazon
roszja i lu - miejsce i czas
the car is on fire - neyorkewr
rykarda parasol - lullaby for blacktail
olter - falowiec
homosapiens - observing the hell
ścianka- piosenka no.3
lao che- siedmiu nie zawsze wspaniałych
armia- podróż na wschód
nosowska- sluchaj
the poise rite- getiing old
trebunie tutki i voo voo - na początku...
kapela ze wsi warszawa - w boru kalinka
eldo - plaża
tomasz budzyński - echo
pati yang- nie wróci
15 minut projekt - soca
pustki- doskonałe popołudnie
maria peszek- moje miasto
smolik i artur rojek - 50 tysięcy 881 (v-2)
myslovitz - za zamkniętymi oczami
lenny valentino - chłopiec z plasteliny
novika - so full
pustki- słabość chwilowa