X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Czy nowe rozwiązania mogą skończyć się podwyżkami cen?

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2019 13:00
Nowy rząd zapewne niebawem zajmie się przepisami regulującymi działalność sieci handlowych.
Audio
  • Czy wielkie sieci handlowe w Polsce czekają zmiany? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/Positiffy

Po pierwsze, sieci dotknie podatek handlowy, który ma przynieść budżetowi miliard sześćset milionów złotych rocznie. Po drugie, zakaz handlu w niedziele zostanie uszczelniony. Po trzecie, jak zapowiedział premier, specjalna ustawa ma ograniczyć sprzedaż w sieciach tzw. marek własnych.

– Wielkie sieci handlowe to gigantyczny problem. Można by sądzić, że niektóre z nich od 20 lat prowadzą działalność charytatywną, że dopłacają do interesu, a wiemy, że tak nie jest. Niewysoki podatek od sieci handlowych, który przy przychodach powyżej 170 milionów wynosi 4,1 proc., został zablokowany w Brukseli, w dużej mierze przez lobby zagranicznych właścicieli. Mamy z tym problem. Mimo że wygraliśmy w pierwszej instancji, to sprawa trafiła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jestem za tym, by ten podatek pobierać i czekać na rozstrzygnięcia, bo przez te kilka lat wpadłoby parę miliardów. Natomiast decyzja rządu była inna, więc czekamy do ostatecznych rozstrzygnięć prawnych. Nie będzie żadnych dramatycznych podwyżek, bo jest konkurencja. Może powstanie jakaś duża grupa polskich sieci handlowych – komentuje Janusz Szewczak, zastępca przewodniczącego w sejmowej Komisji Finansów Publicznych oraz poseł Prawa i Sprawiedliwości.

– To, że sieci będą płacić procent od obrotów detalicznych, bez wątpienia odbije się na cenach produktów. Jeżeli popatrzymy na oficjalne statystyki Ministerstwa Finansów, zauważymy, że największe zagraniczne sieci handlowe w Polsce płacą zero złotych z podatku CIT. Podatek CIT jest podatkiem niegłupim, dlatego w naszym kraju łatwo go nie zapłacić. Sieci robią to konsekwentnie od lat. Reklama, która została skierowana bardzo precyzyjnie do klienta, by w ciągu tygodnia kupował więcej, a w sobotę przed niedzielą niehandlową jeszcze więcej, spowodowała, że międzynarodowe sieci handlowe uzyskały jeszcze większą część polskiego rynku. Ograniczenie, które miało być na rzecz małych, polskich sklepów, okazało się być gospodarczo korzystne na rzecz wielkich sieci – mówi Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz ekspertów swoje zdanie wyrazili także nasi słuchacze.

***

Tytuł audycjiZa, a nawet przeciw 
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski 
Goście: Alfred Bujara (przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Handlu NSZZ "Solidarność"), Andrzej Faliński (prezes Forum Dialogu Gospodarczego), Edyta Kochlewska (redaktor naczelna portalu dlahandlu.pl), prof. Elżbieta Mączyńska (Polskie Towarzystwo Ekonomiczne), Andrzej Sadowski (Centrum im. Adama Smitha), Janusz Szewczak (zastępca przewodniczącego w sejmowej Komisji Finansów Publicznych, poseł Prawa i Sprawiedliwości) 
Data emisji: 21.10.2019
Godzina emisji12.08

kr/mk

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:


Czytaj także

Czy kaucje pomogą rozwiązać problem plastikowych butelek?

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2019 13:12
Zgodnie z dyrektywą unijną poziom odzysku plastikowych butelek na napoje ma wynosić (także w Polsce) w 2025 roku 75 procent, a w 2029 aż 90 procent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy wyższa cena wódki zmniejszy spożycie?

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2019 13:12
Kupujemy i pijemy coraz więcej wódki. Od stycznia do czerwca tego roku Polacy kupili prawie 123 miliony litrów, wydając 5 miliardów 860 milionów złotych. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy upadłość konsumencka to dobre rozwiązanie?

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2019 13:00
Coraz więcej osób prywatnych decyduje się na bankructwo, traktując je jako sposób na pozbycie się długów i szansę na nowe życie bez nich.
rozwiń zwiń