X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Świąteczny atak handlowców

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2010 10:17
W okresie przedświątecznym kupujemy na potęgę. Handlowcy korzystają z wszelkich metod, abyśmy zostawili w sklepach jak najwięcej pieniędzy.
Audio

W jednej z galerii handlowych klientów wita aromatyczny zapach jabłecznika z cynamonem, który rozpylany jest przez urządzenia klimatyzacyjne. Razem ze starannie dobraną muzyką ma wprawić klientów w świąteczny nastrój i zachęcić do większych do zakupów. Zapach świeżo mielonej kawy ściąga ludzi do kawiarni, a zapach olejku do opalania w biurach podróży pomaga sprzedawać wycieczki do ciepłych krajów. 

Zdaniem Jolanty Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego, konsumenci większość decyzji o zakupach podejmują w sklepach. Przypomniała, że z reguły na święta wydajemy o jedną trzecią więcej niż wcześniej zakładaliśmy - to właśnie efekt magii świąt, której ulegamy.

Handlowcy świadomie zachęcają nas do robienia zakupów stosując różne metody. - Aromamarketing to część szerszych działań, które nazywamy marketingiem sensorycznym. Działa on na nasze wszystkie zmysły - wzrok, słuch, węch i dotyk – mówiła. Dodała, że kiedy ulegamy technikom manipulacji, to w dużej mierze jesteśmy sami sobie winni, bo często jest to wynik naszej wygody.  

Wojciech Grendziński z Internet Media Services, zauważył, że w Polsce aromamarketing jest dopiero w powijakach, ale szybko się rozwija. Pochwalił się, że jego firma ma w swoje ofercie blisko 1.7 tys. zapachów, które można dostosować do każdej okazji i promocji.

- Chcemy zrobić wszystko, żeby klient poczuł się w sklepie dobrze – powiedział. Jego zdaniem źle dobrany zapach może wywołać niepożądane skutki i klienci szybko wyjdą ze sklepu.

- Zapachy są potrzebne, żeby wprowadzić człowieka w miły nastrój – powiedział. Podobnie jest z muzyką, która musi być dopasowana do potrzeb klienta.

Jak zauważyła Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, ciężko nie ulec magii świąt. Radziła jednak uważać na promocje i specjalne okazje. 

– Często bez promocji różne rzeczy możemy kupić taniej. Nie kupujmy niczego na zapas, zwłaszcza  żywności - radziła. Dodała, żeby zachować zdrowy rozsądek, a do sklepów chodzić z listą zakupów.


Grażyna Mikołajczyk-Lerman z  Uniwersytetu Łódzkiego zauważyła, że święta to czas specjalny i nie może zabraknąć na nie pieniędzy. Z tego powodu często decydujemy się na pożyczki albo bierzemy kredyty, które potem musimy spłacać.

Jak powiedziała, żyjemy w świecie  konsumpcyjnym, gdzie na każdym kroku czyhają na nas różne pokusy, którym nie możemy się oprzeć. Kupowanie pewnych rzeczy pomaga nam przeżyć święta, dopiero wtedy, kiedy je mamy, czujemy się dobrze.

- We współczesnym świecie aspekt konsumpcyjny świąt przeważa nad stroną duchową – mówiła.

Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta przypomniała, że w okresie świąt kierujemy się głównie emocjami, a nie zdrowym rozsądkiem. Nie zwracamy uwagi na różne sztuczki przedsiębiorców. Generalnie, jak zauważyła, kupujemy za dużo niepotrzebnych rzeczy.

- Jak idziemy po choinkę to wychodzimy ze sklepu tylko z nią, a nie z kinem domowym kupionym na raty – radziła.

Pożyczki świąteczne oferowane przez banki nie są wcale tańsze niż kredyty sprzed miesiąca lub dwóch zauważył Michał Sadrak, analityk z Open Finance.

- Jeśli jakiś bank chwali się, że, nie pobiera prowizji to znaczy, że zrekompensuje to sobie w inny sposób np. poprzez ubezpieczenie kredytu – mówił.  

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku, tuż po 12.00. Zapraszamy.

Aby wysłuchać rozmowy "Świąteczny atak handlowców" wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie „Posłuchaj” w ramce po prawej stronie.

(miro)

 

 

Czytaj także

UOKiK radzi: nie daj się naciągnąć przed świętami

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2010 07:18
Robiąc przedświąteczne zakupy powinniśmy zachować zimną krew i nie dać się naciągnąć - radzą eksperci Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zbliżające się święta wielkanocne sprawią, że coraz więcej czasu będziemy spędzali w hipermarketach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wróciła ze świątecznych zakupów po miesiącu

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2010 19:18
Wyprawa po świątecznego indyka zajęła mieszkance górskiej miejscowości w Szkocji 30 dni.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W Warszawie najdrożej

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2010 16:42
Na utrzymanie mieszkań i domów wydajemy więcej niż Brytyjczycy i Irlandczycy. Najgorzej mają właściciele lokali zbudowanych z tzw. wielkiej płyty.
rozwiń zwiń