X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Zaufanie do banków? "Tylko głupiec ufa bezgranicznie"

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2013 14:51
– Po ostatniej serii wpadek powinno być nawet bardziej, niż ograniczone zaufanie. Za każdym razem, gdy oglądamy reklamę, zastanówmy się, gdzie jest haczyk – radził Krzysztof Kolany, ekspert portalu Bankier.pl.O pułapkach czyhających w ofertach bankowych rozmawiali goście audycji "Za a nawet przeciw".
Audio
Zaufanie do banków? Tylko głupiec ufa bezgranicznie
Foto: sxc.hu

"Przelewy bez prowizji!", "Prowadzenie konta za darmo!" – słyszymy w reklamach banków. I to na nas działa, choć już Milton Friedman uczył, że nie ma darmowych obiadów… Czy bankom można ufać bezgranicznie?

- We wszelkich kampaniach edukacyjnych jak mantrę powtarzamy, że zawsze warto pytać, dowiadywać się, porównywać. Badania pokazują, że coraz więcej klinów wie, że musi czytać umowy, że dopytują, aż zrozumieją. I my, bankowcy nie boimy się tego typu pytań. Sam nie ufam bankom bezgranicznie. Żadnej instytucji nie ufam bezgranicznie – mówił Przemysław Barbrich.

Czy bankom zależy wobec tego, żeby być postrzeganym, jako instytucje godne zaufania? – W powszechnej opinii naszych klientów jesteśmy instytucjami godnymi zaufania, co widać szczególnie przy aferach z parabankami. Zła opinia jest często efektem braku wiedzy i przekonania, że banki powinny prowadzić działalność za darmo. A przecież trudno oczekiwać, że usługi bankowe będą za darmo i nikt tego nie kryje. Nie ma takiej umowy między klientem, a bankiem, w której nie byłoby wyraźnie napisane, za co klient płaci, a co jest za darmo – mówił Przemysław Barbrich.

Temat wzbudził żywe zainteresowanie wśród słuchaczy Trójki. Jeden z nich zauważył, że tylko głupiec ufa bezgranicznie. - Ale umowy są tak skonstruowane, że mają nawet sto paragrafów i przeanalizowanie jej przez normalnego człowieka jest niewykonalne – powiedział pan Tomasz.

Andrzej Roter dyrektor Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce podkreślił, że niezwykle ważne jest, aby nie działać pod wpływem emocji. - Musimy dokładnie określać własne potrzeby, weryfikować je i weryfikować też umowy. Cechą Polaków jest to, że jeśli chcą coś kupić, to podpisują umowy, najczęściej bez ich czytania. Stąd, co do zasady, nikomu nie wolno ufać bezgranicznie – powiedział Andrzej Roter.

Okazuje się jednak, że z ogólna opinią Polaków o banków nie jest tragicznie. Natalia Hipsz z Centrum Badania Opinii Społecznej mówiła w Trójce, że większość badanych wątpi w uczciwość banków, ale już podzielone są opinie na temat zysków z usług bankowych. Natomiast wysoko oceniamy bezpieczeństwo pieniędzy powierzonych bankom, a ogólny stosunek do nich jest pozytywny. Ekspertka CBOS dodała, że bardziej ufają ci, którzy częściej korzystają z usług bankowych.

Jednym z najczęściej poruszanych w dyskusji problemów była komplikacja umów kredytowych. Roman Sklepowicz , prezes Stowarzyszenia Pokrzywdzonych Przez System Bankowy uważa, że winą należy obarczyć ustawodawców, z powodu braku regulacji dotyczących umów. - Jestem prawnikiem z doświadczeniem blisko 40-letnim i nad wieloma umowami musiałem się pochylić na dłuższy czas. Reklamy bankowe nie są weryfikowane, a my za to płacimy. Zastanówcie się dwa razy zanim podpiszecie umowę kredytową – apelował.

Przemysław Barbrich tłumaczył natomiast, że  umowy bankowe są tak długie i zawiłe z powodu obowiązków, jakie nakłada na banki polskie prawo. - Dlatego są czasem takie długie i skomplikowane i na to środowisko bankowe od lat zwraca uwagę – dodał.

Jak słuchacze Trójki wyszli na szczególnie "atrakcyjnych" ofertach bankowych, na co szczególnie warto uważać i co możemy zrobić, gdy bank złamie warunki umowy? O tym między innymi usłyszysz w nagraniu audycji, którą prowadził Kuba Strzyczkowski.

-------------------

Audycja powstała w ramach przygotowanego we współpracy z NBP cyklu "Bezpieczne finanse".

>> Czytaj więcej o cyklu "Bezpieczne finanse"

(ei)

Czytaj także

Większość Polaków ufa bankom

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2012 13:30
Prawie dwie trzecie ankietowanych Polaków ma zaufanie do banków - wynika z badania CBOS. Nieufność do nich deklaruje co szósty.
rozwiń zwiń