X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

By zdrowie nie przeszło nam koło nosa

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2014 14:41
Nos to pierwszy odcinek układu oddechowego. Pełni w naszym życiu bardzo ważną funkcję. Niestety najczęściej przypominamy sobie o nim, gdy mamy katar. A warto o nos dbać na co dzień. Jak?
Audio
  • Zadbaj o swój nos (Trójka/Instrukcja obsługi człowieka)
By zdrowie nie przeszło nam koło nosa
Foto: Glow Images/East News

- Każdemu polecam, by oddychał przez nos - mówi w audycji "Instrukcja obsługi człowieka" otolaryngolog dr Robert Szamborski. Jak wyjaśnia, w nosie powietrze napotyka na opory, co powoduje, że wolniej wpływa do płuc, dzięki czemu nasza krew jest lepiej nasycona tlenem. - Gdy oddychamy przez usta powietrze zbyt szybko wpada do płuc i nie jest w stanie oddać dość dużo tlenu - dodaje. Do tego wysuszamy jamę ustną, co prowadzi do mikrourazów błony śluzowej.
Negatywne skutki oddychania przez usta najbardziej odczuwamy nad ranem. Podczas snu nasz rdzeń przedłużony - dla którego najważniejsze jest to, by utrzymać nas przy życiu do rana - może zdecydować, że nasz nos ma zbyt małą drożność i otworzy nam usta. Wówczas, gdy obudzimy się będziemy czuli się zmęczeni, niewyspani.
Więcej rozmów na temat rozwoju osobistego, zdrowia i psychologii znajdziesz na podstronach "Instrukcji obsługi człowieka" i "Dobronocki" >>>
Jak sprawdzić, czy nasz nos jest drożny? Gość Grażyny Dobroń twierdzi, że wystarczy prosty eksperyment. Kilka kryształków cukru wkładamy do przedsionka nosa. Jeśli w ciągu 20 minut poczujemy słodki smak w gardle, to znaczy, że mamy sprawny aparat śluzowo-rzęskowy, czyli wszystko działa jak powinno.

A jak utrzymać nos w zdrowiu? Można stosować na przykład wodę morską. Należy za to uważać na preparaty farmaceutyczne, które można stosować przez trzy do pięciu dni, nie dłużej. - Krople obkurczają naczynia krwionośne. Normalnie reguluje to nasz mózg. Jeśli w sposób sztuczny przetrenujemy naczynia krwionośne, to doprowadzimy do przerostu błony śluzowej, co wpłynie na nasz komfort oddychania - tłumaczy.

Warto też zainteresować się komunikatami publikowanymi na stronie Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i na przykład zrezygnować ze spaceru z dzieckiem, gdy wartość stężenia negatywnych dla zdrowia substancji w powietrzu przekracza dopuszczalne normy. Więcej na ten temat w nagraniu audycji.

Na "Instrukcję obsługi człowieka" zapraszamy od poniedziałku do czwartku o godz. 11.15.

(kk, ei)

Czytaj także

Dieta Ornisha - co jeść, żeby skutecznie walczyć z cholesterolem?

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2014 11:49
Prof. Dean Ornish to amerykański kardiolog, który opracował 13-tygodniowy program żywieniowy oparty głównie na wegetarianizmie, małej ilości tłuszczu i ćwiczeniach. Efekty stosowania tej diety zaskoczyły nawet lekarzy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sposób na wypadanie włosów? Wapno, magnez, odkwaszenie organizmu

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 15:49
Włosy coraz częściej przerzedzają się nam w młodym wieku. Są łamliwe, końcówki się rozdwajają. Wiele osób traci je. Ten problem może dotyczyć wszystkich. Tłumaczymy to genami, jednak to nie jest jedyny i nie najważniejszym powód.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chcesz żyć dłużej? Wysypiaj się, kochaj i… wierz w siebie

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2014 15:00
Ludzie, którzy czują, że kontrolują swoje życie, żyją dłużej i zdrowiej. Okazuje się też, że przy powrocie do zdrowia istotny jest... stan cywilny chorego. Oto najnowsze, czasem zaskakujące doniesienia ze świata nauki.
rozwiń zwiń